Kas Eestiga seotud Poola rahvuslik lennukompanii liigub pankrotikursil? Tehtud on kahtlane liigutus

 (34)
Dreamliner maandub Tallinnasse
LOTi DreamlinerFoto: Andres Putting

Ekspertide sõnul võib uue lennukompanii asutamine olla märk sellest, et praeguses lennukompaniis LOT käib sügav restruktureerimine.

Uue lennukompanii nimi on praktiliselt identne 90 aasta vanuse kompanii nimega, erinevus on vaid selles, et uustulnuka nimi on inglise keeles LOT Polish Airlines, kirjutab Poola leht Gazeta Prawna.

Uue ettevõtte omanik on praegune LOT omanik Polska Grupa Lotnicza. 29. mail registreeritud ettevõtte aktsiakapital on 100 000 zlotti. Ettevõttel on kaks juhatuse liiget – Poola vasekaevanduse KGHM endine finantsdirektor Stefan Šwiatkowski ja Ryanairi eks-piloot Maciej Kacprzak.

Lennundusringkondades spekuleeritakse, et LOTi restruktureeritakse. Nagu teisi lennukompaniisid lõi pandeemia rängalt ka LOTi, kuna käive sisuliselt kadus.

Vana ettevõtte kontrollitud pankrot ja uue ettevõtte loomine võivad viidata kaubamärgi ülevõtmisele.

LOTi pressiesindaja ütles, et LOTi pankrotispekulatsioonidel pole alust. Samas vastas ta, et Polska Grupa Lotnicza (PGL) on Poola lennunduse integreerija. PGL ja Grupa LOTIl on praegu kaheksa firmat, kus nimes on LOT. LOT Polish Airlines on üks nendest.

Konsultatsioonifirma BBSG lennundusekspert Bartosz Baca ütles, et uue ettevõtte loomine võib olla varuväljapääsuks. See ei pruugi tähendada, et praegusel LOTil lastakse kiiresti hävida ja selle tegevused antakse üle uuele kompaniile.

Seotud lood:

Flighti endine direktor Marek Serafin, kes on praegu lennundusportaali Passanger kolumnist, on veenunud, et uue ettevõtte loomine viib LOT 2.0-ni. Tema sõnul on keeruline eeldada, et kaks praktiliselt sama nimega ettevõtet tegutseks pikka aega samas valdkonnas. Hiljuti kiiresti laienenud ettevõte langes suurte püsikulude lõksu. Umbes 80 protsenti lennukipargist on liisitud üsna kallite lepingutega.

LOT sai juba 2012. aastal Euroopa Komisjoni otsusega 400 miljonit zlotti (90 miljonit eurot) riigiabi. Vastavalt EL reeglitele ei saa riigiabi küsida kümne aasta jooksul.

Poola riigivarade ministeerium ei soovinud uue kompanii loomist kommenteerida. Minister Jacek Sasin lausus läinud nädalal, et LOT päästetakse samuti nagu teised riigid plaanivad oma lennukompaniisid päästa. Ministeeriumi ametnike sõnul käivad läbirääkimised lennukite liisijatega maksete vähendamiseks.

Ametiühingud peaksid leppima palgalangetustega. See on aga üha kasvav probleem. Ametiühingud ei nõustu, et lennuliikluse puudumisel vähendatakse palka umbes 70 protsendi võrra. Lennukompanii poolt tehtud palgapakkumises on kirjas, et kui lennud hakkavad taas toimuma, siis tõusevad ka palgad. Ametiühingu esitajad on kuulnud, et kui väljapakutud tingimustega ei nõustuta, siis hakatakse täisajaga töötajaid koondama.

See on väljapressimine, ütles ametiühingu esindaja Agnieszka Szelagowska. Tema arvates plaanitakse LOTi varad kanda kiiresti uude ettevõttesse. Pilootide ametiühingu esindaja Adam Rzeszot kahtlustab, et ettevõte tahab täielikult loobuda täisajaga töölepingutest.

Ametiühingud plaanivad korraldada tuleval kolmapäeval meeleavaldust LOTi peakontori ees. Protestitakse suurte palgakärbete vastu. Nõutakse töölepingute säilitatamist.

Nordica soovib LOTist lahti saada

Mida see kõik tähendab Eesti lennuettevõttele Xfly? Kuulub ju neist 49% just LOT-ile.

Ärilehele 24. aprillil antud intervjuus ütles Nordica (mis omab 51% Xflyst) juht Erki Urva, et LOTiga on tõsiseid probleeme ja neist soovitakse lahti saada.

Urva sõnul on Nordical plaan ehitada nüüd valmis ka oma piletimüügiplatvorm - seni müüs ju Nordica pileteid LOT-i kaudu.

"LOT-iga me ausalt öeldes väga tegemist teha ei taha, nad ei maksa meile praegugi arveid ära," rääkis Urva avameelselt pingelistest suhetest poolakatega. Samas kui palju LOT neile võlgu on, Urva öelda ei soovinud.

"Me oleme jõudnud nendega deadlock situatsiooni, kus just täna me saatsime neile sõnumi välja ettepanekuga, et nad oma osalusest loobuksid. Nad ei ole olnud nõus omalt poolt Regional Jeti omakapitali suurendama, aga samas nad on väljendanud ka soovi mitte enda osalusest loobuda." Urva rõhutas, et need protsessid muidugi nii kiirelt ei käi, aga see on Nordica poolt loogiline samm kui üks osanik teeb rahasüsti, teine mitte.

Täna ütles Urva Ärilehele, et tema jaoks on LOTi võimalik pankrot ja uue keha alla kolimine uudis. Ta lisas, et protsess, mille käigus LOT lahkuks Regional Jeti ehk Xfly osanike ringist on käimas, aga see kõik võtab aega. Ta ei osanud ka kommenteerida, kuidas LOTi võimalik restruktureerimine võiks protsessi mõjutada. "Loen infot meediast nagu teiegi," ütles ta.