Korraga üheksale Tallinna automüügiplatsile astusid läinud teisipäeva hommikul tarbijakaitse- ja maanteeameti kontrolörid ning politseinikud. Seekord võeti ette mujal kui Kadaka teel tegutsevad varem kontrollimata automüüklad A1 Autokeskus, Amserv Auto Järve esindus, Autoparadiis, Autosky, Carfinder, Europe Auto Tallinn, Eurost Auto, EMK Auto ja Final Auto, mis valiti välja ametite riskianalüüsi ning ostjate kaebuste põhjal.

Päevaga vaadati rohkem või vähem põhjalikult üle 249 autot ning märgiti üles kõigi VIN-koodid, misjärel asusid maantee- ja maksuamet sõidukitega seotut süvitsi uurima. Kui tolle tehno-, dokumendi- ja maksunduskontrolli tulemus selgub alles paari kuu pärast, siis paljugi kõnekat õnnestus müügil olnud autode kohta kohe päevavalgele tuua reidil kaasa löönud maanteeameti (MNT) tehnoosakonna kolmel spetsialistil.

Kahjuks ei jätkunud neid näiteks Amservi ja veel mitmel teisel platsil seisnud autode kontrollimiseks, mistap alljärgnev ülevaade Autolehe väisatud Autoparadiisi ja EMK Auto müügiplatsilt pistelise kontrolli käigus leitu kohta pole lõplik tõde kogu pruugitud autode turu olukorra kohta. Ostjat taas kord ettevaatlikkusele manitsev ja ostueelsele võimalikult põhjalikule kontrollimisele kutsuv sai pilt küll.

Ärileht toob ära mõned Autolehe jubedad leiud.

*Valge BMW 328iA (2008, 13 999 €) tõmbab tähelepanu ainuüksi hodomeetrinäiduga - kõigest 37 050 kilomeetrit! MNT andmeil toodi auto Eestisse 2010. aastal ning seda müüb teine omanik. Müügikuulutus peab vajalikuks märkida vaid, et viimane hooldus tehti aasta tagasi, kui läbisõidumõõdikul oli 36 643 km.
Mitte sõnagi pole selle kohta, et auto on pärit USAst ning tegi Carfaxi andmebaasi järgi seal nelja kuu vanusena, 2008. aasta 24. augustil nii tõsise avarii (viga sai esiosa, turvapadjad avanesid), et otsustati maha kanda, sest remont oleks maksnud üle 75% auto jääkväärtusest. Kes, kus ja kuidas auto kahe aastaga ära remontis, pole teada. BMW sünget minevikku kinnitab kaudselt ka spetsialisti tehtud värvipaksuse mõõtmine – värvi- ja pahtlikiht on mitu korda priskem kui tehasest tulles.

*Imposantne must pikap Ford F-150 Lariat (2006, 17 400 €) võtab eksperdi sõnatuks. Värskelt tehnoülevaatuse läbinud (!) autol on puudu tagumine udu- ja tagurdustuli ning tagumine allasõidutõke, tagasuunatuled on seadusevastaselt punast värvi, esilaternais on isepaigaldatud LED-päevasõidutuled ning dokumentides märgitud 18tolliste rataste asemel on need hoopis 20tollised. Kapoti all valitseb samasugune korralagedus – gaasiseadme reduktorite kandurid on murdunud ning V-8 mootori parempoolse silindrirea seadmestik ripneb lihtsalt voolikute otsas.

Äkki muutub seis paremaks, kui USA omade asemel vaadata Euroopa või Jaapani autosid?

“Kui mersu, Volkswageni ja BMWga on alati üks igavene mure, sest neil rikkeid piisab, siis jaapani autode puhul saab pärast müümist rahulikult magada – ostja ühegi kaebusega ei naase,“ seletab müügimees.

Noh, vaatame siis!

*Must universaalkerega Toyota Avensis 2.2 D-4D (2011, 13 900 €) on küll väidetavalt sõitnud üle 119 000 kilomeetri, kuid värv läigib nagu uuel autol ning varustuski on külluslik – tagurduskaamerast naviseadmeni.
„Ülevärvitud auto peabki läikima nagu uus!“ seletab tehase omast 3-4 korda paksema värvkattega auto kohta asjatundja.
MNT andmeil septembris Saksamaalt toodud auto juurest leiab muudki kummastavat. Mõlemal esilaternal on tavaliselt lammutuskojas kasutatava valge rasvapliiatsiga tehtud märgised ning juhtsoontes logisevad esielektriaknad liiguvad hüplikult. Samas on Avensis eelmainitud autodest ainus, mil kindalaekas hooldusraamat, kuid vähemalt läinud nädalal polnud sel ei ülevaatust ega ka kindlustust.

Millised "huvitavad" pakkumised autoajakirjanikele müügiplatsidel veel silma jäi, loe selle nädala Autolehest!