Kaubakettide omamärgitooted tõrjuvad Eesti tootjad koduturult
Eesti inimene ostab toidupoes iga kümnenda euro eest nn private label’i toote ja kulutab tulevikus kaubakettide omamärgitoodetele üha enam. Kohaliku tootja paneb see aga järjest enam sundseisu, kus enda väljatöötatud toote edu võib tootja vastu keerata.
See, kui palju Eesti jaekettide riiulitest on täidetud keti omakaubamärgiga, varieerub eri kaupluste vahel päris palju. Kui Selver ja Prisma müüvad omatooteid mõne protsendi jagu, siis Rimis on osakaal 16%. Kettide strateegiad on erinevad - Rimi tahab tulevikus, et igas olulisemas tootegrupis oleks private label, väiksema osakaaluga kettidel on plaanid tagasihoidlikumad. Keskeltläbi võib öelda, et umbes kümnendik jaekettide kaubast müüakse praegu private label’itena. Võrreldes muu Euroopaga ei ole omamärgi osakaal Eestis pealtnäha kuigi märkimisväärne. Eriti kui silmas pidada Inglismaad ja Šveitsi, kus juba igal teisel ostukorvi pistetud tootel on peal jaeketi märk. Kuid ka kõik siinsed kauplusteketid kinnitavad, et private label’id on tulnud, et jääda ning vaikselt oma turuosa kasvatada, kirjutab Äripäev.
Üks kokkuhoiunipp, millest ketid ise aga ei räägi, kuid mis tootjaid eelkõige vihastab, on see, et oma kaubamärgiga tullakse turule siis, kui tootja on turu juba n-ö sisse töötanud. “Kaubandusketid näevad sekundi pealt, kui hästi mingi toode müüb. Tootjal lastakse turg sisse töötada ja seejärel öeldakse, et nüüd ma tahan täpselt sedasama toodet — sama kvaliteediga, aga lihtsalt madalama hinnaga. Minu meelest see tootjate suhtes väga aus tegevus ei ole,” ütleb toidutootjaid koondava Toiduliidu juht Sirje Potisepp.
Kui kaugel on Eestis aeg, kus omamärgitooted moodustavad poole kettide sortimendist? ETK juht Kati Kusmin prognoosib, et pikema säilivusajaga toidu- ja esmatarbekaupade puhul võib isegi juhtuda, et järgmise kümne aastaga on 40% kettide sortimendist omamärgitooteid. “Usun, et kiirestiringleva, värske toidukauba — liha-, piima- ja pagaritoodete — osas ei jõua me sinna niipea. Pigem jõuab see mõõduka osakaaluni, kuni 25%,” ütleb ta.