Aasta tagasi käivitas keemiatööstuse liit koos Euroopa katusorganisatsiooniga projekti  „Pese säästvalt!”, millel oli mitu toredat eesmärki: tõsta tarbijate teadlikkust uute kompaktsete pesupulbrite teemal, muuta pesupesemine inimeste jaoks mugavamaks ning samas vähendada kemikaalide mõju keskkonnale.

Hiljutised uuringud näitavad liidu andmetel, et projekt oli edukas ning saavutas loodetud tulemuse isegi kiiremini, kui selle algatajad lootsid.

„Arvutuste kohaselt sattus 2006. aastal tänu kompaktpesupulbrite kasutuselevõtule keskkonda kuni 1000 tonni vähem kemikaale kui varasemal aastal. Aastaks 2007 prognoosime selleks suuruseks juba 1500 tonni. Lisaks on säästetud pakendi ja transpordimahtude arvelt. Võib öelda, et projekt on olnud edukas ning seda nii tootjate osavõtu kui ka tarbijate informeerimise osas,” sõnab liidu tegevdirektor Hallar Meybaum liidu teates.

Tallinna piirkonda teenindav vee-ettevõte Tallinna Vesi liidu optimismi ei jaga. "Kindlasti on tegemist äärmiselt olulise ja vajaliku projektiga tarbijate keskkonnateadlikkuse tõstmise osas," ütles AS-i Tallinna Vesi reoveepuhastuse juhi Ellen Mihklep Eesti Päevaleht Online`ile.

"Samas ei ole meie heitveelabori poolt tehtud analüüsid näidanud märgatavat reostukoormuse vähenemist," rääkis Mihklep. "Pigem oleme täheldasime puhastusjaama sisenevas reovees eelmisel aaastal kerget koormuse kasvu nii üldfosfori kui pindaktiivsete ainete osas."

Kemikaalide mõju keskkonnale on Mihklepa sõnul Tallinna piirkonnas vähenenud, kuid seda mitte tarbimisharjumuste muutumise tõttu, vaid tänu Paljassaare reoveepuhastusjaama reovee puhastusprotsessi efektiivsemaks muutmisele. Nõuded puhastusprotsessist väljuvale veele on aga aasta-aastalt karmimaks muutunud.

Kompaktpesupulbri efekt seisneb tootjate kinnitusel selles, et varasemaga võrreldes samasuguse pesutulemuse saamiseks tuleb kompaktpesupulbrit pesumasinasse panna kolmandiku võrra vähem.  Möödunudsuvisest üle-Eestilisest uuringust aga selgus, et 51% vastanutest lisab pesupulbrit pesumasinasse vastavalt oma sisetundele ja vaid kolmandik (29%) järgib pesupulbri pakendil olevaid instruktsioone. Seega ei saa uuringust välja lugeda seda, et inimesed kompaktpulbri eeliseid ära kasutaks.
Uuringufirma AC Nielsen andmetel on juba üle 80% Eestis müüdavatest pesupulbritest kompaktsed.