Keset suvist kuuma käib äge jaht kaubamärkidele


Keset suvist kuuma käib äge jaht kaubamärkidele
----

Ekspressi Kirjastus taotleb enda nimele kaubamärki Hea Eesti Asi! ning viinatootja Aivis Ohtla katsub registreerida limonaadi Rate It.

 Need on vaid paar näidet suvisest kaubamärgijahist. Kui lehitseda patendiameti andmebaasi, siis ainuüksi selle suve kahe esimese kuu kohta kuvab arvuti ekraanile nimekirja päris mitmel leheküljel. Suvi kuumab, aga töö registrites käib sellest hoolimata vilkalt.
Taotlused viitavad ridade vahelt eri firmade ning ettevõtjate tulevikuplaanidele. Üks tahab uue joogiga turule tulla. Teine soovib turuvaldkonda vahetada. Kolmas rajab suure hotelli. Neljas püüab lihtsalt konkurendile käru keerata. Viies näib elatuvatki tuntud märkide registreerimisest ja edasi müümisest.
Tartumaa tuntud ehitusärimeeste Aivar Tuulbergi ja Raivo Rannaga seotud AS Wolks arendab Tallinnas Admiraliteedi basseini servas hoogsalt kinnisvara. Eelmisel kuul esitasid mehed taotluse Hotell Euroopa kaubamärgi registreerimiseks. Need kaks asja on omavahel seotud.
Rand puhkab Prantsusmaal, Tuulberg omakorda Eesti väikesaarel. Aga Andrus Aavaste AS-ist Wolks on rindel ja teab rääkida, et hotell on kavas avada järgmise aasta mais ning kinnitab, et selle nimeks saabki Hotell Euroopa. 185 tuba, neli tärni. Ranna ja Tuulbergi firma hakkab hotelli vähemalt esialgu ise opereerima, kuna neil on ka Tartus üks hotell juhtida ning seetõttu kogemus juba olemas. Meeskond hotelli pidamiseks on samuti koostamisel. Samas viitab Aavaste, et nende põhitegevus on siiski muu ja tulevikus nähakse kedagi teist operaatorina. Praegu pole selleks veel läbirääkimisi peetud.
Leedo annab ise Päikeselaenu
Saaremaa ärivalitseja Vjatšeslav Leedoga seotud Saare Finants tahab enda nimele kaubamärki Lihtne laen. Leedo näib esmapilgul soovivat uue tootega kahele kärbsele korraga pihta saada. Uue toote turule tuua ning konkurendile BIG-ile otseselt ära teha, sest Leedo uue kaubamärgi visuaalne lahendus sarnaneks vägagi BIG-i Päikeselaenu omale. Päikeselaen on kaubamärgina registreeritud juba 2003. aastal. BIG teeb oma tootele praegu võimast reklaami, eks see töötaks hästi ka Leedo kasuks. Aga see on puhas spekulatsioon. BIG-i juht Targo Raus ei oska teemat kommenteerida, kuna kuuleb Leedo plaanist alles ajakirjaniku käest.
Kaubamärgiregistri järgi on turule trügimas ka SMS-laene pakkuma asuv SMS Laen OÜ.
Hoopis põnev on aga kaubamärk Hea Eesti Asi!. Varem kasutas sarnast loosungit Kaubandus-Tööstuskoda, aidates nõnda Eesti tooteid just siin paremini müüa. Nüüd on kaubamärki omandamas Eesti Ekspressi Kirjastus. Taotluse järgi võiks selle märgiga seotult tulevikus pakkuda nii trükitoodangut kui ka vorsti või peenemat rulaadi, nii jogurtit kui ka jahu, nii kesvamärjukest kui ka lihtsamaid või keerukamaid teenuseid.
Kaido Ulejev Eesti Ekspressi Kirjastusest jääb üldsõnaliseks: “Plaanime selle märgiga hakata häid Eesti asju rahvale lähemale viima.” Millist kaupa? Ulejev ei taha väga täpsustada, aga lisab, et miks mitte ka näiteks toidukaupa.
Muutused joogiturul
Kaubamärgiregister näitab, et uut verd on oodata ka joogiturule. Huvitava üllatusena ilmneb, et mitmed juba turul olevad kaubamärgid on alles registreerimisel ja tundub, et kiirustamisega pole üldse vaeva nähtud. Nii on juba mõnda aega turul näiteks Saku Õlletehase “pattu väärt maitse” Sin. Registreerimistaotlus anti sisse aga alles eelmise kuu algul.
Samamoodi võtab asja rahulikult konkurent A. Le Coq Tartu Õlletehas, kelle taotlust Safari gini osas patendiamet alles menetleb. Natuke kiiremini on Tartu tehas aga tegutsenud kaubamärkide Dynami:t ja Odravein osas, mõlemale nimele on taotlus sees. Näiteks viimasest peaks saama Tartu uus eriti kange kesvamärjuke. Tartu õlletehase juht Tarmo Noop jääb kommenteerimisel väga-väga napisõnaliseks.
Tahtjaid on veel. Veinikaupmees Raivo Raidam tahab koos partneri Vitaly Zinichenkoga Odessa vahuveinide kaubamärke Odesskoe Polusladkoe ja Odesskoe Igristoe Eestis oma nimele. Taotlused on sisse viidud juuli keskel.
Samal kuul astus üle patendiameti läve ka Mulgimaa alkoholitootja Liiwi Heliis omanik Aivis Ohtla, kes soovib enda nimele registreerida Rate It kirjadega limonaadi kaubamärki. Sarnasele nimele – Rate – on suvel taotluse sisse andnud AS EMT. Omandas ju telekomifirma populaarse suhtlusportaali Rate.ee. Muidu on telekomifirmad üsna tagasihoidlikult esinenud. Uusi kaubamärke on küll menetluses, kuid käesoleval aastal on sooviavaldusi esitatud minimaalselt. Tagasihoidlikult esinevad ka toiduainetööstused, kuigi võiks eeldada, et nemad tegelevad tootearendusega võimsalt. Erandina võiks siin tuua Oliver Kruudaga seotud Kalevi, kes on suvel sisse andnud terve rea kaubamärgitaotlusi. Lisaks võib tuua pagaritöökojad, mis tähendab, et niigi kirevatele saia- ja leivalettidele on veelgi lisa tulemas.
Paar taotlust on sisse andnud ka Viru Õlu, mis tähendab, et nemad ei maga ka sugugi ja tegelevad aktiivselt just siirupi ning siidri kaubamärkide registreerimisega.
Joogi poole pealt paistavad eriti silma kange käraka tegijad. Justkui unest on ärganud 2000. aastal asutatud kodumaine viinatootja Offex Group, kes nimetab end ainsaks Eesti tehaseks, kes järgib viina tegemisel vene tehnoloogiat. Juunis on tehase esindajad registreerimiseks esitanud taotluse tervele reale vodkamärkidele – Village Vodka, Rodos, Capital Vodka, City Vodka, Vana Vene Viin.
Patendiametis on käinud ka Onistari ja Liviko inimesed. Onistar soovib enda nimele Melodija Do, Liviko aga Be Cooler märki.
Huvitavad taotlused
Suur kontsern Diageo on aga alles nüüd tulnud selle peale, et kuulsa viina Smirnoff kaubamärk tuleks siinmail ära registreerida. Samamoodi on üsna hiljaks jäänud kodumaise kaubandusketi Konsum kaubamärgi registreerijad, alles sel suvel viidi taotlus sisse.
Toiduainefirmadest paistab veel silma Kraft Foodsi taotlus Aroomi Hoidvale Pakendile. Nii on tulevikus võimalik osta kestvalt hästi lõhnastatud toidukaupa. EAS oma uue juhtkonnaga liigub järjest kindlamalt veendumuse suunas, et mõned aastad tagasi 13 miljoni krooni eest välja töötatud märk Welcome to Estonia on oma elu ära elanud. Samal ajal tahab aga Dave Bentoni, Smilersi ja Tanel Padari albumite taga seisev Fred Krieger Baltic Music Export OÜ nimele registreerida sarnast Welcome to Tallinn. Krieger selgitab, et tegemist on turistidele mõeldud DVD-ga, mis kannabki sellist nime. See on kolmes keeles dokfilm, mis tutvustab reisihuvilisele Tallinna.
Tuntud otsingumootor Yahoo soovib oma lühema kaubamärgi Y! registreerida ka Eestis, taotlus selleks on juulis sisse antud. Pikem versioon on registreeritud juba 2003. aasta oktoobris.
Meelelahutusärimeestel vendadel Rebastel on samuti kiire majas. Nendega seotud ja menukaks osutunud geiklubi Angel Café & Gayclub vajab samuti registreerimist. 2004. aastal on sama märgi menetlemine lõpetatud. Äkki sel korral õnnestub.
Aastal 2002 oli Eestis Viisnurgas toodetud hokikepp Maxx esimest korda esindatud olümpiamängudel ja maailmameistrivõistlustel. Äri ei läinud siiski liiga hästi. Nüüd tahab sama märki enda nimele OÜ Thamel ja Maxx kaubamärki peaks hokikeppide asemel hakkama kandma hoopis veterinaariakaup.
Eelmisel aastal asutatud OÜ Maininvestments aga andis 19. juunil sisse taotluse Megamarketi kaubamärgi registreerimiseks. Tõenäoliselt on tegemisel kaubamaja. Kaubamärkide suvisest andmebaasist jookseb läbi ka Eesti esiskulptori Tauno Kangro nimi, kes soovib registreerida märki T Kangro. See on konkreetselt mõeldud legendaarse Kalevipoja kuju idee kaitsmiseks. “Eesti on ju metsik maa, kus seadused ei kehti. Nii saan ennast vähegi kindlustada,” märgib Kangro ise.

Seotud lood:

*  *  *

Elukutseline brändimeister

•• Hoopis eraldi kaaluga tegija patendiameti kaubamärgiregistris näib olevat osaühing Hiphop. Selle taga on noormees Lauri Liiv, kes n-ö treibki firmadele valmismärke, et siis nende pealt teenida.
•• Näiteks on tal õnnestunud registreerida Koit, Hämarik, Vilja, Mamma Mia, Genergy, Afterparty ja teisel katsel ka Klaabu. Koit ja Hämarik on rahvuslikus lennufirmas Estonian Air kasutusel Boeingu nimedena. Mamma Mia kaubamärgi suhtes võttis Liiv aga kohtutee jalge alla AS-iga Uvic, tüliõunaks 2005. aastal edukaimaks lihatooteks tunnistatud samanimelised pelmeenid, mida AS Uvic oli Liivi sõnul kasutama hakanud kaubamärgiomaniku loata. Mamma Mia pelmeenid on endiselt müügilettidel. Klaabu märgi osas pidas Liiv aga Ärilehe andmeil läbirääkimisi Linnu Taluga. Afterparty näikse kõige paremini sobivat n-ö järgmise päeva joogi nimeks.
•• Lõpetatud on aga Hiphopi taotlus Pingviini märgi registreerimiseks. Seda kaubamärki saadab üldse ebaõnn: 2000. aastal katkestati poelettidele jõudnud Liiwi Heliisi viina Pingviin müük, kuna kaubamärgi kuuluvuse üle hakkasid vaidlema neli ettevõtet.
•• Lõpetatud on ka Hiphopi taotlus Raporti, Pikkeri, Pireti, Leigeri ja Maaja nimele, samuti Tallinn Filtriga Sigaretid märgile ning koguni kaks korda Kilplased ja Lible kaubamärkide registreerimiseks.
•• Samas on praegu OÜ Hiphop taotluse alusel menetluses kaubamärgid Chipollino, Suur Tõll ning Rock Summer. Viimane neist on igale eestlasele tuntud sõnakombinatsioon, sama nimega üritust korraldas aastaid meelelahutusärimees Jüri Makarov.
•• Makarov ise ütleb, et ta on sellega kursis ja ei näe mingit probleemi. “Olen sellest ise loobunud ja kui üks noormees soovib seda endale, siis on see minu meelest tore. Minul jäi see Rock Summeri värk kunagisse ammusesse perioodi,” ütleb Makarov.