Keskused ei luba poode sulgeda: rendilepingud jätkuvad, külastajate arvu või käibe vähenemine ei ole piisav põhjus

 (225)
Oluline on omavaheline suhtlus
Jõulueelne autode meri kaubanduskeskuste juures
Jõulueelne autode meri kaubanduskeskuste juuresFoto: Martin Dremljuga

Ärilehe poole on pöördunud mitmete väikeäride esindajad murega, et kaubanduskeskused ei lase neil raskel ajal uksi sulgeda. Ähvardatakse trahvidega ning suhtumine ei ole mõistev. Juriidilises mõttes ollakse pantvangis. Küsisime Cityconi Soome ja Eesti üksuse kommertsdirektorilt Helen Metsavahtilt, milline on Rocca al Mare ja Kristiine keskust haldava suurfirma poliitika. Selgub, et ka nemad ei taha sulgemistest väga kuulda. Viru Keskus tegeleb rentnike muredega jooksvalt, kuid lahendused tulevad pärast olukorra stabiliseerumist.

Advokaat soovitab aga pidada läbirääkimisi ja leida lahendus, kus kahju oleks kõige väiksem.

Esmalt lühiintervjuu Helen Metsavahtiga:

Kuidas on koroonaviirus mõjunud teie keskustele?

COVID-19 haiguspuhangu ja sellest johtuva kodukarantiini ning sotsiaalse distantseerumise soovituse tõttu on Rocca al Mare ja Kristiine Keskuses külastatavuse arv üldnumbrites vähenenud. Mõned üürnikud on pinnad sulgenud või teinud erandkorras lahtiolekuaegades muudatusi.

Kas see tähendab ka, et vaatate/olete vaadanud üle rentnikega sõlmitud lepingud?

Citycon langetab kõik sellised otsused pärast olukorra stabiliseerumist ja finantsmõjude täieliku ulatuse selgumist.

Kuna käibed on suure täenäosusega kukkunud, siis kas kauplus võib uksed sulgeda, et mitte endale miinust toota?

Seotud lood:

Järgime Terviseameti poolt edastatud juhiseid ning praegusel hetkel keskus on tavapärastel aegadel avatud. See on ühtlasi oluline seetõttu, et tagada inimestele juurdepääs toidukaupadele, tervishoiuteenustele ja apteekidele. Ettevaatusabinõuna oleme tõstnud keskustes puhastuskordade arvu ja kasutame puhastamisel deinfektante. Samuti oleme keskustesse paigaldanud käte desinfitseerimiseks puhastusjaamad ja tühistanud kõik üritused ning kampaaniad.

Külastajate arvu või käibe vähenemine ei ole põhjus, miks kauplus sulgeda. Loodame, et olukord stabiliseerub peagi ning hoiame üürnike uusima informatsiooniga kursis.

Kuulda on, et on poode, mis sooviks uksi sulgeda, aga neil ei lasta seda teha. On see ka teie poliitika?

Praegu lähtume eelkõige Vabariigi Valitsuse ja Terviseameti juhistest. Siiski mõistame, et olukord on mitmetele rentnikele keeruline ning mõningates olukordades - eelkõige töötajate haigestumise juhul - peavad osad kauplused end ajutiselt sulgema. Rendileping jätkub sellisel juhul muutumatul kujul, aga oleme otsustanud, et sulgemisele ei saabu täiendavaid tagajärgi tänast olukorda arvesse võttes.

Mis saab siis, kui tehtaks otsus, et keskused tuleks siiski osaliselt sulgeda?

Sellises olukorras järgime juhiseid ja määrusi, mis on antud Eesti Vabariigi Valitsuse ja Terviseameti poolt.

Uuenenud Kristiine keskus Foto: Martin Ilustrumm

Viru keskuse kommentaar: kahjude ja kompenseerimisega saame tegeleda hiljem

Kristel Sooaru, Turundus- ja kommunikatsioonijuht

Me oleme selles situatsioonis koos oma üürnikega ning töötame ka väljapääsud välja koos nendega. Hetkel on fookus pigem kahjude minimeerimine ja kollapsi pehmendamine, tekkinud kahjude fikseerimise ja nende võimaliku kompenseerimisega saame hakata tegelema siis, kui olukord on veidi stabiliseerunud.

Suhtleme oma üürnikega pidevalt kõikide kanalite kaudu ja teame ka nende raskustest. Eks erinevad sektorid on erinevalt pihta saanud, aga viimaste päevade üldise külastajate arvu langemise tingimustes on kõik, nii keskused tervikuna kui ka üürnikud kannatanud. Mood ja toitlustus (restoranid) on kõige enam löögi all, samas toidupoed, apteegid, aga ka tehnikasektor ja näiteks ka raamatupoed, loomapoed siiski suudavad opereerida mingilgi mõistlikul moel.

Kaubanduskeskus peab opereerima ühtselt, seega oleme palunud oma üürnike hoida ühtset joont, vastasel korral tekitame suurt segadust klientides, nii vähe kui neid täna on. Tegime eile lühendada oma keskuse lahtioleku aega, et võimaldada üürnikel minimeerida tööjõu kulusid (et saaks hakkama ühe vahetusega).

Kaubanduskeskuse täielikul sulgemisel ei saaks ükski üürnik käivet teha ja ka sellel on peagi negatiivsed tagajärjed. See keskuse lahtioleku aja lühendamine ei aita tõesti kahjuks väikseid poode, kes ka tavapäraselt töötavad ühe müüjaga. Kui keegi meie üürnikest ei suuda oma müügikohta lahti hoida, siis mingeid sanktsioone me ei rakenda, pigem proovime koos leida lahendust.

Kui olukord veidigi stabiliseerub, siis asume iga üürnikuga tekkinud olukorda lahendama vastavalt üürniku probleemidele ja soovidele, vaadates läbi kõik meetmed, mida keskusena saame juhtida. Oleme täna seisukohal, et inimlik suhtlemine mõlemalt poolt on see, mis meid sellest erakordsest olukorrast läbi aitab. Meie austame oma üürnikke ja teeme kõik selleks, et peale seda segadust koos jätkata.

Oleme ka ootel riigipoolse seisukoha suhtes, millised sammud on võimalik tööandjate probleeme leevendada, sest palgapäev läheneb kiiresti.

Tallinna vaated, Viru hotell, Viru keskus Foto: Tiit Blaat

Mida soovitab advokaat?

Advokaadibüroo Derling Primus partner Margo Lemetti ütleb, et tänane olukord on keeruline nii keskusetele kui üürnikele. Antud olukorras peaks eelkõige leidma tasakaalupunkte ja teineteist kuulama.

"Peaks tegema kokkuleppeid, et kahju oleks võimalikult väike. Seda, et jäigalt öelda, et kõik jätkub vanaviisi, ei ole mõistlik. Ei saa ka õigustada seda, kui ühepoolse tahteavalduse alusel pood kinni pannakse. Tean, et paljud kaubanduskeskused räägivad täna üürnikega läbi," ütleb Lemetti.

Üks võimalus on vähendada keskuse lahtioleku aegu, mida ka tehakse. Keskused on valmis andma ka maksepuhkust või lausa hinda alandama.

Lemetti toob sisse ka kõrvalkulude teema. Üüri võib alandada, aga hoonet tuleb edasi kütta ning ka valvata. Mis saab neist kuludest?

"Tuleb leida mõistlik lahendus. Üldist nõuannet ongi keeruline anda praegusel ajal. Kui valitsus ütleb, et teatud poed peab sulgema, siis on jälle täiesti uus olukord. Ükski tõsiseltvõetav keskus ei tohiks sellises olukorras end kehtestama hakata. Üürniku edust ja maksevõimest sõltub ka keskuse edu. Kui kliente ei ole, siis on see ka keskuse probleem," ütleb ta lõpetuseks.