Kuidas on sõda Ida-Ukrainas mõjutanud Ukraina reklaamitööstust?

Olen suhelnud mitme Eesti kolleegiga ja mõistnud, et neil on siin toimuvast väga vale ettekujutus. Nad arvavad, et Ukrainas on totaalne sõjaseisukord. Tegelikult pole olukord nii hull. Muidugi mõjutab Krimmi annekteerimine ja idas toimuv reklaamitööstust. Samas mitmed reklaamivaldkonnad kasvavad: agentuurid laienevad ja vajavad tööjõudu, eriti digitaalvaldkonnas.

Grivnades on meediamahud käesoleval aastal langenud 35%-40%, eurodes võib rääkida meediaturu kahanemisest rohkem kui poole võrra. See tuleneb grivna kursi nõrgenemisest euro suhtes. Aga 10 eurosendi eest saab jätkuvalt tervele Kiievile metrooga ringi peale teha. Piima ja leiva hind pole ka tõusnud.

Reklaamis on suurim langus väli-, trüki- ja telemeedias. Veebi rahastatakse siiani ja veebirahad liiguvad eelkõige loovagentuuridesse. Loovagentuurid pole langust veel omal nahal tundnud. Teine asi on muidugi agentuuritöötajate indekseerimata palgad. Kui vanasti oli palk 20 000 grivnat ehk 2000 eurot, siis tänase kursi juures on sama summa kõigest 1000 eurot. Aga kõigest hoolimata on Kiievi reklaamiturg väga vitaalne.

Võid täna astuda Kiievi toidupoodi ja osta värsket Donetski piima. Kuidas saab sõjategevuse taustal üldse kaupa transportida? Öeldakse, et ärikokkulepped ja sõda on kaks üksteisest sõltumatut asja. Lisaks kihutab Kiievi tänavatel ringi tohutu hulk Donetski numbrimärgiga luksusautosid. Järeldan, et Donetski äri on kolinud Kiievisse. Donetsk on oma olemuselt võrdlemisi rikas tööstuspiirkond. Lugansk on Donetski absoluutne vastand. Luganskil võis tõesti olla alust protestideks ja konfliktideks, Donetskis mitte. Kõik propagandistlikud muinasjutud keelelisest diskrimineerimisest on valed. Kogu apoliitiline äritegevus säilis, mis omakorda tähendab, et reklaami on jätkuvalt vaja.

Millised ärisektorid on täna reklaamiturul kõige aktiivsemad/passiivsemad?

Aktiivseim on ravimi- ja meditsiinitööstus. Ravimid haaravad enda alla 30% telereklaamist. Reklaamivad nii kohalikud kui välismaised ettevõtted.

Paljud staažikad vene kliendid lahkusid. Autoturg kahanes märgatavalt, kuna valuutakurss on ettearvamatu. Telekomile on raske hinnangut anda. MTS kaotas Krimmi annekteerimisega palju kliente. Kyivstaril pole suuri kaotusi olnud. Seoses üleminekuga 3G-le on telekomid ajutiselt oma turunduseelarve kraanid kinni keeranud. Pangandussektoris on sarnane olukord. Mõned pangad kasvasid, mõned kahanesid. Vene pangad eemalduvad Ukraina turult. Euroopale orienteeritud pangad kasvavad kõige kiiremini.

Aga jaekaubandus on reklaamieelarvet suurendanud! See sektor tunneb end võrdlemisi kindlalt.

Loe intervjuud Maxim Lazebnikuga pikemalt Best Marketingist.