„Kaitsetööstuse valdkonnas pole Eesti turg piisav ja seetõttu defineerisime kohe alguses, et meie turg on globaalne. Kuid Eesti ettevõttele on piiriülest laienemist alustades kogu kaasnev bürokraatia üsna võõras - olgu siis tegemist juriidiliste toimingutega või maksuarvestusega. Reeglite eiramine või neist valesti aru saamine on aga karistatav üsna suurte trahvidega," selgitab Väärsi.
Tavaliselt ei ole ettevõtetes tööl õigus- ja maksuspetsialiste, kes tunneksid erinevate riikide maksusüsteeme ja teaksid täpselt, millised on esimesed sammud näiteks USA-s või mõnes Euroopa riigis tütarettevõtet asutades. Ka Milremis ei olnud sellist kompetentsi. „Kuna ma usun, et odavam on kohe algusest peale põhjalikult ja korralikult ette valmistada, kui pärast avastada, et midagi olulist on tegemata jäänud, siis pöördusime oma nõustajate poole Grant Thornton Balticus," kirjeldab Väärsi esimesi samme välisturgudele minekuks.
Seejuures olid Milremi eesmärgid USA-s ja Rootsis erinevad. USA-s seati fookus sealsel turul müügivõimekuse tekitamisele ning Rootsis oli eesmärk selliste kompetentside kaasamine, mida Eestist ei leitud. „Oleme Eestis viimase aastaga väga võimsalt kasvanud, meil töötab üle 90 inimese, kellest poolsada on insenerid. Kuid teatud suuremate projektide puhul leidsime, et teatud võimekustes on meil puudujäägid, sest vastava kogemusega insenere lihtsalt pole. Rootsis on nad aga olemas ja nii ettevõtte struktuuri selguse kui ka inimeste kaasamise mõttes oli mõistlik asutada kohapeal Milremi tütarettevõte," tutvustab Kuldar Väärsi erinevatele turgudele sisenemise erinevaid eesmärke.
Kohapealne agent või hoopis tütarettevõte?
Ettevõtte ärimudelist ja eesmärkidest sõltub paljuski ka see, mil moel uuel turul tegutsema hakatakse: kas tasub leida agent-koostööpartner, kes Eesti ettevõtte toodangut-teenuseid kohapeal müüb või on mõistlikum asutada hoopis tütarettevõte.
Grant Thornton Balticu maksunõustamise valdkonna juht Kristjan Järve selgitab valikuvõimalusi lähemalt. „Üks võimalus on leida välisriigis koostööpartner või agent, kes Eesti ettevõtet esindab ja kohapeal tema tooteid müüb. Kui aga on soovi selles riigis kindlalt kanda kinnitada ning sihtturg on Eesti ettevõttele väga oluline, on mõistlik asutada kohapeal tütarettevõte. Sellest, milline variant valida, sõltub maksustamine ja selle keerukus."