Aasta tagasi luges Riigikogu reklaamiseaduse eelnõu esimest korda. Täna paistab üldpilt rõõmsam, ehkki tubakareklaam on veel jõulisem - firmade idaturustrateegia viimsed ponnistused, sest seisukohad on kujunenud tubakareklaami kahjuks.

See on igati seaduspärane, sest reklaamist on huvitatud õigupoolest vaid kaks huvirühma: tootjad ja reklaamijad. Nende argumendid reklaami lubamiseks on samad, mis aasta tagasi - vabaduse (keelustamine on lubamatu läänelike ideaalide poole püüdlemisel), optimaalsuse (teave suitsetajale - vähima tõrvasisaldusega soodsaima hinnaga suits, vt EPL-i juhtkiri 14.5.), võrdsus (ometigi suitsetajasõbralik) ja näivuse printsiip (kellele mis on kasulik), ning sama väheveenvad. Valusaima hoobi on tubakatööstus kohtuvaidluste käigus juba saanud - silt kaubal "Tubakas kahjustab tervist" on argument, mis sunnib neid igavesti kaitsele.

Tiit Made tuli välja mõttega muuta Eesti mittesuitsetajate riigiks. Tubakareklaami keelamise ja tervislike eluviiside reklaamimise kaudu oleks see teoreetiliselt võimalik. Ja milline positiivne reklaam oleks see Eestile! Täiesti võimalik on aga, et aktiivse tubakavastase reklaami puhul ei ületa suitsetajate arv 10 aasta pärast 10 protsenti (praegu 40).

Arvan, et me jõuame ükskord Euroopa või isegi USA tasemele tervise väärtustamisel. Ning üleilmsed tubakafirmad leiavad üllatusega, et idastrateegia rindejoon on Soome lahelt nihkunud Peipsi taha.

LAUR RATASSEPP,

insener Tallinnast