"Loobusin kuu aega tagasi Nordica juhi ametisse asumisest," ütles Kobin Ärilehele.

"Tegin südasuvel ettevõttega tutvust ja sain selgeks, et minu võimalik panus riikliku lennukompanii tegevjuhtimisse ei õigustaks ühiskonnas laialdast vastukaja tekitanud juhatuse liikme tasu. Seetõttu esitasin küll juuli lõpus oma nägemuse ettevõtte edasistest võimalikest arengutest, kuid loobusin mulle pakutud juhatuse esimehe ametist ning soovitasin juhatuse liikme lepingu sõlmida lennundusäri kogemusega tippjuhiga," selgitas Kobin.

Lennufirmat hakkab teisipäevast juhtima Erki Urva, kinnitas Nordica nõukogu juht Toomas Tiivel. Urva tegutses Nordicas seni juhatuse nõuniku positsioonil ja on ka varem lennundusvaldkonnas töötanud, olles aastatel 2002-2005 Estonian Airi juht ning 2012-2015 ettevõtte nõukogu liige.

3. septembrist ametis alustava Urva palk on 9800 eurot kuus, mis on sama suur kui eelmisel juhil Hannes Saarpuul ja üle-eelmisel juhatuse esimehel Jaan Tammel, kuid oluliselt väiksem 15 000 eurost, mis oleks Kobini töötasuks saanud. Kobini sõnul soovitas ta palgata Urva ettevõtte juhiks.

Nordica nõukogu esimehe Toomas Tiiveli sõnul peab suve alguses Nordica juhiks valitud ja tänasest tööle asuma pidanud Gunnar Kobin oma loobumist ise põhjendama. "Mina sain juunis lähtuda sellest infost, et ta otsustas tööpakkumise vastu võtta, poolteist kuud hiljem teatas ta, et ta seda enam ei soovi. Viimased nädalad on seetõttu möödunud taas uue juhi otsingutel ning tänase seisuga oleme käed löönud Erki Urvaga," selgitas Tiivel.

Kobin: Eesti rahvuslike lennukompaniide häda on olnud liigne ambitsioonikus

Kobin selgitas, et tema hinnangul on vaja ühiskondlikku kokkulepet selles osas, kas Eestile on strateegiliselt oluline omada Tallinnast opereeritavaid otseliine või mitte.

„Kui neid vaja ei ole, tuleks Euroopas allhanke lende tegev Regional Jet ära müüa, kuna riigi asi ei ole tegeleda lennundusäriga kui tegu ei ole strateegilise vajadusega," sõnas ta.

Kobini sõnul ei pea riik omama lennukeid, vaid liinilendude võimalik taaskäivitamise korral oleks targem neid vastavalt vajadusele liisida. Ta jätkas, et õhusõidukite alt vabanenud kapitalist piisaks võimalike liinilendude taastamise tarbeks pikaks ajaks.

„Liinilendude osas on Eesti rahvuslike lennukompaniide häda on olnud liigne ambitsioonikus. Selle asemel, et ehitada hõredat otseliinide võrku kümnetesse erinevatesse Euroopa linnadesse piisaks Eestile täistunni ekspressist lähiregiooni suurtesse lennujaamadesse," selgitas ta. „Sellise täistunni ekspressiga saaks kuhu iganes lennata sooviv reisija seda teha talle sobival päeval ja kellaajal ilma, et peaks transiitlennujaamas pikalt edasilendu ootama. Minu arvates on rahvusliku lennukompanii säilumine kinni selles, kas see võimalik strateegia kannaks kaela ning kas seda õnnestuks soovi korral veel ellu viima hakata või on selleks juba hilja."

„Suurtesse transiitjaamadesse lendamine eeldab koodijagamise lepinguid lennufirmadega, kelle jaoks need suured lennujaamad on kodujaamad ning kes on endale tänaseks Eesti lennukompanii nõrkust ära kasutades ise Tallinnast transiitreisijate kohale lennutamise lahendused loonud," lausus Kobin ja lisas, et Finnairil või Air Balticul ei ole vaja koodijagamise lepingut Nordicaga, sest Air Baltic ja Finnairi tütarfirma lendavad ise nagu liinibussid Tallinna vahet.

Ta märkis, et ainus firma, millega sellise lepingu sõlmimine võiks ehk vähegi reaalne olla oleks SAS. „Kui SAS'iga koodijagamise lepingu sõlmimine Skandinaavia lennujaamadest väljuvatele reisidele ei õnnestu, ei ole Nordica kaubamärgi all Tallinnast liinilendude korraldamisel ja sellega ka riiklikul lennukompaniil minu arvates tulevikku," lisas Kobin.

Juuni lõpus teatas lennufirma Nordica, et Gunnar Kobin asub 1. septembrist juhina tööle ja tema palgaks saab 15 000 eurot kuus. Siis kiitis veel Nordica nõukogu juht Toomas Tiivel, et ettevõtet hakkab juhtima tunnustatud tippjuht, kellel on eelnev ulatuslik kogemus kontserni juhtimises, ettevõtete restruktureerimisel, uute investorite ja kapitali kaasamisel, samuti tugev taust nii arendus- kui turundustegevuses ja erinevate kontseptsioonide väljatöötamisel.

"Kobinil on selge arusaamine väljakutsetest ja võimalustest, mis Eesti lennundusel täna ees seisavad ning usk ettevõtte edukasse tulevikku," rääkis Tiivel.