“Ma olen Skandinaavia suhtes natuke skeptiline,” ütles AS Kohuke müügijuht Tarmo Prangel. “Sealsete inimeste tarbimiskultuuri on raske muuta, see nõuab väga suuri kulutusi. Loomulikult pole seda võimatu teha.”

AS Kohuke üritas aastatel 1996-1997 Skandinaavia turule siseneda, kuid see ei õnnestunud.

“Kohukest kui toodet kuskil mujal maailmas tegelikult ei toodeta. See on jäänud meile kui N Liidu pärand,” ütles OÜ Nantecom juhatuse liige Tõnu Rehema. Seetõttu on kohukest raske näiteks rootslastele ja soomlastele populaarseks muuta. “See ei ole siiski võimatu. Kõne alla võiks see tulla siis, kui oleme Euroopa Liidus,” lausus ta.

Samas ei osanud Rehema öelda seda, kui palju võiksid Eesti kohukesi osta turistid, kuna seda pole eraldi uuritud. Nantecomi lähem eesmärk on tungida Läti ja Leedu turule.

SIHIKUL ON POOLA, TŠEHHI JA SAKSAMAA. Prangeli sõnul on tundub märksa lootustandvamana muu Euroopa turg nagu näiteks Poola, Tšehhi ja Saksamaa. Sinna plaanib AS Kohuke ka toodangut müüma hakata. Seda, kui suurtest kogustest jutt on, ei soovinud Prangel täpsustada.

AS-iga Kohuke konkureeriva AS-i Maag Tallinna piirkonna juht Valdis Noppel lausus, et hetkel toodab ettevõte kohukesi Eesti ja Leedu tarbijale. Skandinaaviasse või muudele lääne turgudele tungimist pole ettevõtte praegusesse strateegiasse kirjutatud.

Rakveres asuv OÜ Nantecom alustas oktoobris uuel tehnoloogial põhinevate kihiliste kohukeste tootmist. Bono toodetega loodetakse võtta 4-5 kuuga kuni neljandik Eesti kohukeseturust oma kontrolli alla.

Rehema ütles, et ettevõtte esimene tootepartii jõudis kauplustesse müüki paari nädala eest ning siiani on olnud nii kaupmeeste kui tarbijate tagasiside vaid positiivne.

Rehema sõnul on Nantecon Eestis sisuliselt kolmas ettevõte, et kohukesi toodab. “Näiteks Lätis ja Leedus on selliseid firmasid viis-kuus,” lausus ta.

Täidab poole jaeturust. Seda, kui suured on ettevõtte praegused tootmismahud, ei soovinud Rehema avalikustada. “Ütleme nii, et me suudaksime täita umbes poole jaemüügiturust,” lausus ta. Rehema sõnul tuli ettevõte turule eesmärgiga pakkuda tarbijatele midagi täiesti uut. “Me ei tulnud turule hinnasõtta.”

Praegu on uus kohukesetootja oma toodetega varustanud umbes viiendiku jaekaubandusest.

Suurematesse kauplusekettidesse pole Bono tooted veel jõudnud. Samas loodab Rehema, et peagi võib nende kohukesi osta nii Prisma, Citymarketi kui ka Selveri kauplustes.

Rehema sõnul on Nantecomi eesmärk muutuda tugevaks tegijaks eelkõige Eestis. Seejärel on kavas pilgud ka välisturgudele suunata.

Stockmanni kaubamaja müügigrupi juhataja Marge Türneri sõnul on Bono kohukesed veel liiga vähe müügis olnud, et öelda, milliseks nende müügiedu kujuneda võib. “Praegu inimesed seda igal juhul ostavad. Eks reklaam on ka taga,” lausus ta.

Uue konkurendi tulek turule jagab tõenäoliselt mingi osa turust ümber, tõdes AS-i Maag esindaja Valdis Noppel. “Ei lähe väga hästi. Võiks paremini minna,” iseloomustas ta olukorda turul. Tema sõnul hoiab Maag Eesti turust enda käes hetkel hinnanguliselt veerandit.