Tallinna ringkonnakohus tegi möödunud nädalal Tallinna maksuameti ja Eesti Kultuurifondi asjas otsuse, mis säästis fondile pool miljonit krooni.

Kultuurifond käis kaks aastat kohut, sest keeldus oma korraldatud loterii võitudelt tulumaksu kinni pidamast ja maksuametile ülekandmast ning vaidlustas selle summa sissenõudmise.

Kultuurifond korraldas kaks aastat tagasi kultuuriloto, kuid ei arvestanud makstud võitudelt tulumaksu. Tulumaksu summa ulatus ligi poole miljoni kroonini. Maksuamet leidis, et sellega rikkus Kultuurifond seadust ning tegi fondile ettekirjutuse maksu tasumiseks.

Maksuamet arestis arved

Kultuurifond keeldus maksuametile raha maksmisest ning maksuamet arestis poolteist kuud hiljem Kultuurifondi arve Tallinna Pangas. Kultuurifond kaebas maksuameti kohtusse, sest pidas maksuameti ettekirjutust ebaseaduslikuks. Kultuurifond selgitas Tallinna halduskohtule, et fondi korraldatud loterii oli riiklik ning riigiloterii võite üksikisiku tulumaksu seaduse järgi tulumaksuga ei maksustata. Samuti palus Kultuurifond tunnistada seadusevastaseks maksuameti poolt Tallinna Pangale esitatud inkassokäsundid, sest selleks pädev organ ei ole kehtestanud korda, mille kohaselt saaks maksuamet sellises vormis juriidiliselt isikult panga kaudu raha sundkorras sisse nõuda.

Tallinna halduskohus jättis 22. novembril 1993. aastal Kultuurifondi kaebuse rahuldamata, sest pidas korraldatud loteriid mitteriiklikuks heategevusloteriiks, mille võidud kuuluvad üksikisiku tulumaksu seaduse järgi tulumaksuga maksustamisele. Samuti leidis kohus, et maksukorralduse seaduse alusel tuleb juriidiliselt isikult maksmisele kuuluvate maksude tasumisest kõrvale hoidumise korral nimetatud maksud sisse nõuda vastuvaidlematus korras.

Kultuurifond kaebas edasi

Fond kaebas halduskohtu otsuse edasi Tallinna ringkonnakohtusse. Kultuurifond väitis kaebuses, et seaduses ei ole avatud mõistete "riigiloterii" ja "mitteriiklik loterii" sisu ning seega ei saa öelda, et Kultuurifondi loterii oleks mitteriiklik. Kultuurifondi arvates oli halduskohus ekslikult asunud seisukohale, et inkassokorras juriidilise isiku pangaarvelt raha sundsissenõudmine on seaduslik. Tegelikult tulnuks maksuametil esitada hagi ja taotleda maksuvõla sissenõudmise kohtuotsuse täitmist seaduses ettenähtud organilt, märkis fond kaebuses.

Ringkonnakohus jättis Kultuurifondi kaebuse rahuldamata ja leidis, et seaduse järgi oleks fondil tulnud loteriivõitudelt kinni pidada üksikisiku tulumaks. Kohus leidis, et tööandjate ja teiste juriidiliste isikute poolt kinnipidamata tulumaks kuulub ühes viivisega vastuvaidlematus korras sissenõudmisele.

Kultuurifond keeldus endiselt loteriivõitudelt tulumaksu maksmast. Tallinna maksuamet saatis mullu 31. oktoobril kirja Kultuurifondile, milles selgitas fondile loteriivõitude maksustamise korda ning vastutust maksuameti ettekirjutuse täitmata jätmise eest. Kultuurifond jättis kirja tähelepanuta ning maksuamet esitas möödunud aasta 14. novembril Tallinna Panka inkassokäsundi Kultuurifondilt ligi poole miljoni krooni üksikisiku tulumaksu sissenõudmiseks.

Segadus seaduste vahetumisel

Tänavu 13. märtsil tunnistas Tallinna halduskohus maksuameti toimingud seadusevastaseks ning tegi maksuametile ettepaneku asi uuesti läbi vaadata.

Kohus leidis, et Tallinna maksuameti toimingute aluseks oli maksukorralduse seadus, mis jõustus 6. jaanuaril 1994. aastal. Sellega kaotas kehtivuse maksukorralduse seadus 1989. aastast. Kohus leidis, et maksukorralduse seaduses ei ole sätestatud sellise maksuvõlgnevuse kehtivuse tingimusi ja sissenõudmise korda, mis on määratud varem kehtinud maksukorralduse seaduse alusel, kuid ei kuulu tasumisele uue maksuseaduse alusel.

Kohus leidis, et seaduse järgi on Kultuurifond kohustatud maksu kinni pidama ning loteriide võidud ei kuulu loteriiseaduse alusel maksumaksja tulu hulka.

Tänavu 28. aprillil tühistas Tallinna ringkonnakohus halduskohtu otsuse, sest pidas Tallinna maksuameti toiminguid seaduslikuks. Ringkonnakohtu arvates tuli halduskohus ekslikult järeldusele, et Tallinna maksuameti toimingud on vastuolus 1994. aastal kehtestatud maksukorralduse seadusega, sest maksuamet ei arvestanud välja uut tulumaksuga maksustatavat summat, vaid nõudis sisse 1993. aastal tekkinud maksuvõla. Selle maksuvõla sissenõudmine oli peatatud Tallinna halduskohtu määrusega 22. oktoobril 1993. aastal.

Ringkonnakohus leidis, et 1989. aastal kehtestatud maksukorralduse seaduse järgi nõuab maksuamet juriidilise isiku poolt maksmisele kuuluvate maksude tasumisest kõrvale hoidmisel nimetatud maksud vastuvaidlematus korras sisse. Nende maksude sissenõudmisel aegumistähtaega ei kohaldata.

Riigikohus tühistas ringkonnakohtu otsuse ja saatis asja uueks läbivaatamiseks samale ringkonnakohtule.

Tallinna maksuameti tegevus ebaseaduslik

Ringkonnakohus otsustas möödunud nädalal, et Tallinna maksuameti toimingud olid ebaseaduslikud. Ringkonnakohus leidis, et maksukorralduse seaduse järgi on maksuvõlg maksumaksja tähtajaks tasumata jäetud maksusumma. Sama seaduse järgi on maksumaksja isik, kes maksuseaduses sätestatud tingimustel ja korras on kohustatud makse maksma. Kohtu arvates oli Kultuurifond antud asjas aga maksu kinnipidaja.

Kohus leidis, et kuni maksukorralduse seaduse jõustumiseni sätestas maksu kinnipidaja vastutuse üksikisiku tulumaksu seadus, mille järgi juriidiliste isikute poolt kinnipidamata tulumaks kuulub nendelt sissenõudmisele vaieldamatus korras. Kohtu hinnangul võis alates maksukorralduse seaduse jõustumisest vaieldamatus korras sisse nõuda vaid maksuvõlga, ent kultuuriloto ei ole maksuvõlglane, vaid maksu kinnipidaja.

TOOMAS RAAG