Kopli tehas värvib Soome jäälõhkujad

 (1)
Kopli tehas värvib Soome jäälõhkujad
Marko Mumm

BLRT lubas teistest viiendiku võrra odavamat laevaremonti Kontio antakse soomlastele üle juuni keskel
Koplis paiknev Balti Laevaremonditehas võitis järjest kolmanda Soome riigihankekonkursi, mille alusel tuuakse siia remontimiseks põhjanaabrite mereadministratsioonile kuuluv jäälõhkuja.

“Jäämurdja Kontio tuli meile dokiremonti eelmise nädala lõpul,” ütles Balti Laevaremonditehase (BLRT Grupp) esindaja Urmas Tooming. “Graafiku järgi lõpeb remont juuni keskel. Esialgsetel arvestustel läheb see maksma alla kolme miljoni krooni, kuid võib lisanduda täiendavaid töid,” lisas Tooming.

Soome ajalehe Turun Sanomat teatel pakkus Turu laevaremonditehas tööde maksumuseks 2,2 miljonit krooni. Lehe kinnitusel kaotasid soomlased tellimuse, kuna Tallinnas on see võimalik täita viiendiku võrra odavamalt.

“Soomes valmistatud kõrge kvaliteediga tooted tuleks siin ka remontida,” kommenteeris Turu laevaremonditehase tegevjuht Ari Puroja kaotust.

Eelmistele laevadele kulus üle nelja miljoni. Mullu septembris oli tehases remondis Kontioga täpselt samasugune jäämurdja Otso, tänavu aprillis aga suurem ja moodsam Fennica. Nii Otso kui Fennica remondikulud kerkisid üle nelja miljoni krooni.

##Varem remonditi kõik põhjanaabrite jäälõhkujad Soomes.

Toomingu kinnitusel osales Kontio dokiremondi konkursil ka Riia laevaremonditehas, kelle pakkumine oli teistest odavam. Selgus aga, et Riia tehas ei ole valmis niisugust laeva remontima.

Soome mereadministratsioon korraldas Kontio remondiks rahvusvahelise konkursi, kuna hindas remondi maksumuseks Euroopa Liidus kehtestatud piiri 250 000 eurot. Soome veeteede ameti osakonnajuhataja Markku Mylly ütles Turun Sanomatele, et konkursi korraldamine oli õigustatud. Ta lisas, et lõplik hind võib sellelt tasemelt kõvasti tõusta.

Eesti veeteede ameti juht Andrus Maide ei soovinud kommenteerida eestlaste konkurentsieeliseid.

Eelnenud edu toob uued tellimused. “Sellest oli varem juttu, et kui eelmised tööd lähevad edukalt, siis võib tulla ka täiendavaid tellimusi,” lausus Tooming.

Otso oli esimene jäämurdja, mille Soome mereadministratsioon välismaal remontis. 1986. aastal ehitatud Otso oli Balti Laevaremonditehase teatel esimest korda remondis ujuvdokis, seni oldi alust remonditud Soome kuivdokkides.

Näiteks Fennica kuulub Soome kõige moodsamate mitmeotstarbeliste jäämurdjate hulka. Peale jäämurdmise võib Fennica täita ka muid ülesandeid avamerel.

Soome mereadministratsioonile kuulub kokku üheksa jäämurdjat, millest uusim on ehitatud 1998. aastal.

Seni põhiliselt laevu remontinud Balti Laevaremonditehas on valmis ehitama ka väikelaevu riiklikele struktuuridele, viidates, et see on vähemalt kolmandiku võrra odavam kui näiteks Soomes.