Euroopa Komisjoni koostatavatest iga-aastastest tarbijaturgude tulemustabelitest selgub, et alates 2010. aastast on Eestis kasutatud autode turg kõige madalama turu toimimise näitajaga (MPI) ehk tarbijatel on sel turul kõige rohkem probleeme,“ ütleb Tarbijakaitseameti (TKA) peadirektor Andres Sooniste.

Kas tõesti oli selleks vaja Euroopa Komisjoni juures kokku pandud tabeleid, et meie ametnikud lõpuks märkaksid, et kasutatud autode müümisel valitseb paras anarhia – ostjat peibutatakse müügikuulutuses vale VIN-koodiga või ei märgita seda üldse, et huviline ei saaks auto tausta eelnevalt kontrollida, lubatakse olematut lisavarustust, keritakse hodomeetrinäitu väiksemaks, vaikitakse maha autot tabanud avariid, luisatakse auto päritoluriigi kohta jne?

Tõsi, TKA-l polnud ses vallas valgustatuse saamiseks vist siiski vaja Brüsselist saabuvat tarkust, sest piisavalt jagelemist kasutatud autode ostu-müügiga jätkub tarbijakaitsekomisjoni peaaegu igale istungile. Küll aga võis see aidata neil appi võtta Maanteeamet (MNT), et hakata autoäris lõpuks korda looma. Maksu- ja tolliamet (MTA) hakkas varmalt kampa kolmandana, sest kus käib ostja tüssamine, seal on sageli ka riik (maksu)rahast ilmajääja rollis.

Autoäris toimuvast said kolm ametit selgema pildi maist novembrini väldanud ühisreidil, kus kontrolliti 35 automüüklat ja neis omakorda põhjalikumalt 110 autot. Tulemus oli ootuspärane – kokku avastati 160 rikkumist, millest 65 kuulus TKA, 65 MNT ja 30 MTA mängumaale. Esimene käivitas seepeale 11, viimane 19 menetlust.

Sooniste sõnul saadi 110 autost ammendav ja aus selgitus kõigest ühe kohta. See ime juhtunud Valgas.

Kui maksuvaidlus kestab tavaliselt kaua, siis tarbijakaitsjad jõuavad otsuseni üsna kiiresti. „Tänaseks on väärteomenetlus lõpetatud kaheksa ettevõtte suhtes. Kõikide puhul oli rikkumiseks mittekorrektse teabe edastamine,“ ütleb TKA tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna spetsialist Epp Joala.

Kaheksast karistatust rängima trahvi, 600 eurot, sai Autolehe teada Tallinna firma Aare Autod OÜ.
Firma juht Aare Ermus peab karistust liiga karmiks, aga seda vaidlustama ei hakanud. „Kaks tarbijakaitsjat teesklesid platsil Audi A6 ostjaid. Ütlesin neile, et auto avariide kohta teabe saamiseks vaadaku Liikluskindlustusfondi (LKF) kodulehele. Kui nad küsisid, kas auto läbisõit on õige, vastasin: „Ma ei tea.“ Sest kuidas ma peaksin teadma komisjonimüüki toodud auto tegelikku läbisõitu? Mulle tundus, et nad olid mu aususest üsna pettunud. Ja üldse – kui ma ei saa parimagi tahtmise juures auto kohta kõike öelda ja teada, siis kuhu see vastutus lõpuks langeb?“ küsib kasutatud autodega 19 aastat kaubelnud Ermus nõutult.

„Sellega olen nõus, et auto tegelikuks müüjaks osutus eraisik. Mina ainult vahendasin müüki, kuid ostja võis tõesti eeldada, et ostab auto (minu) firmalt,“ lisab ta.

Ermus võttis enda sõnul trahvist õppust: „Nüüd kontrollin müüki võetavaid autosid põhjalikumalt, aga samas pole auto ju mingi röster: seal on võimalikke rikkekohti sadu kordi rohkem.“
Võimude kampaania „Kasutatud auto osta targalt!“ (vaata ostatargalt.ee) on automüüja sõnul ostjatele julgust ja teadlikkust juurde andnud, kuid samas pöörduvat see vahel lihtsalt müüja kiusamiseks. „Kui mootor on pestud, süüdistatakse sind, et varjad sellega lekkeid. Kui ei pese, ahhetatakse, kui räpane on kapotialune. Sama on salongipesuga ehk mõni ostja pole kunagi rahul,“ väidab Ermus.

Tema arvates peaks kõnealune kampaania ostjaile selgitama ka seda, et kasutatud auto puhul ei saa kunagi tahta 100% garantiid. „Lagunevad ju ka päris uued autod – mine ja vaata mõne margiesinduse töökotta! Sellest aga miskipärast ei räägita...“ pahvatab ta.

„Vandenõuteoreetikuna paistabki mulle, et kõigi kasutatud autode müüjate lurjusteks tembeldamise kampaania taga on uute autode müüjad, kelle äri viimasel ajal ei õitse,“ muigab Ermus. „Samas uue auto ost ei tähenda ju ainult liisingmakset, vaid lisaks ka sissemakset, kaskokindlustust, kohustust kallis firmateeninduses käia, auto suurt hinnalangust,“ meenutab ta väiksema riskiga autoostu miinuseid.

TKA lubab jätkata automüüklate kontrollimist üle Eesti. „Millal ja kus, see jääb paraku avaldamata,“ muigab Joala.

Kaheksale karistus, kolm ootel

Kolme riigiameti ühisreidil jäi tarbijakaitsjatele näppu 11 firmat, millest kaheksa on karistuse kätte saanud. Kuna tegu oli esmarikkumistega, piirdus Tarbijakaitseamet (TKA) tavaliselt mõnesajaeurose trahviga, kuid Aare Autod OÜ peab maksma 600 €.

Aare Autod OÜ, Kadaka tee 82, Tallinn
A&D Wagen Grupp OÜ, Kadaka pst 165B, Tallinn
Elma Autoäri OÜ, Malmi 2, Jõhvi
Komo Auto OÜ, Niine 3, Rakvere
Legria Plus OÜ, Narva mnt 150a, Tallinn
Rovelsten OÜ, Narva mnt 150b, Tallinn
Taunex Auto OÜ, Lille 2A, Pärnu
Tika Auto OÜ, Eha 9, Rakvere

Väärteomenetlus on läbi viimata Dalinger Auto OÜ, Merisaare Autod OÜ ja Rakvere Autoaed OÜ suhtes, teatab TKA. Lisades, et Dalingeri väärteo asjaolud ilmnesid järelkontrolli käigus septembris, kuid varem, esmasel kontrollil jäädi firmaga rahule.

Kui Autoleht suve lõpul automüügiplatsidelt head teenindust otsimas käis, jäi Tallinnas Kadaka teel tegutsev Dalinger ses testis eelviimaseks ning meelde müügimehe sõnadega: „Auto on äsja toodud. Kust? Ma ei tea...“

Loe täispikka artiklit Autolehest.