Kristel Viidik: Eesti mobiiliäppide tugevused ja nõrkused
Apple avaldas hiljuti, et nende App Store's on saadaval 2 miljonit rakendust ja ligi 130 miljardit allalaadimist. Eelmisel aastal olid need numbrid vastavalt 1.5 miljonit ja 100 miljonit. Statistika kohaselt 80-90% rakendustest kustutatakse pärast esmakordset kasutamist. Kuidas saavad hakkama selle taustal aga Eesti firmade poolt loodud rakendused?
Nädal tagasi valiti Eesti parimat mobiilirakendust. Selleks sai müügitarkvara arendav ettevõte Pipedrive.
Konkurents oli tihe - võistlustulle astus kokku üle poolesaja mobiilirakenduse ja žüriil kulus mitmeid tunde, et välja selgitada 10 finalisti ja sellest konkursi võitja. Finalistide hulgas olid lisaks Pipedrivele ka Sportlyzer, Elisa Raamat, Barking, Pocopay, Bike-ID Eesti, Fleep, AirPatrol, VitalFields.com ja Timbeter.
Žüriis hindasime rakendusi viies erinevas kategoorias: teenuse sisu, funktsionaalsus, kasutajaliidese disain, mugavus, tehniline kvaliteet ning kasutajate arv ja selle kasvupotensiaal.
Üritades paika panna pingerida vastavates kategooriates lähtusin järgnevatest baasväärtustest/parameetritest. Nimelt rakendus peaks:
- Olema hea ja mugav kasutada
- Omama erinevate seadmete tugi
- Näitama sisu vastavalt kasutusele
- Välja paistma lihtsa registreerimise protsessiga
- Töötama minimaalsete vigadega
- Lahendama konkreetset probleemi
- Vastama kasutaja ootustele
- Prioritiseerima võimekust ja kiirust
- Olema rahvusvaheline
- Olema tugeva äri- ja turudusmudeliga (peab end suutma turundada õigetes kanalites)
Eestis arendatud rakendused paistsid silma kõige enam hea disaini-ja kasutajamugavuse, lihtsa registreerimise protsessi ning reaalse probleemi lahendamise osas. Miks just need?
Kunsti kallaku ja loova mõtlemisega inimestest meil Eestis puudust ei ole, sest oleme noor riik, kus on palju teha ja luua. Reaalseid probleeme lahendame aga hästi ilmselt sellepärast, et Eesti turule fokusseeritud ettevõtted peavad rohkem vaeva nägema võrreldes ülejäänud maailmaga, sest potentsiaalsete klientide, ja sealjuures ka investorite arv, on marginaalne ja sellest tulenevalt peab juba eos mõtlema sellele, kuidas ennast ise ära elatada.
Testlioga alustades oli meil sama mure - kuidas ennast ära elatada väheste ressursside taustal, et ettevõtet arendada? Asusime kohe suurendama reaalset raha maksvata klientide arvu, sest see oli ainuke võimalus jõuda järgmisele tasemele, et maailma vallutada. Ilma reaalse käibeta oleks olnud tunduvalt raskem müüa oma visiooni, sest keskmise Eesti kodaniku kombel ei olnud me just parimad müüjad.