Kas piduriklotse on vaja kõigile neljale rattale või piisaks, kui klotsid on ainult kolmel rattal? Umbes nii nägi International Herald Tribune’i kirjelduses välja eelmisel nädalal avalikustatud Tata Nano projekteerimise protsess.

Lõpptulemusena maksab maailma odavaim auto 2500 dollarit ehk Eesti rahas 26 250 krooni. Indias esitleti “rahvaauto” saabumist sama tähtsa sündmusena kui inimese astumist Kuu pinnale.

Tata Nano tegemine ei tähenda ühtainukest suuremat leiutist, vaid suuremat hulka pisikesi kohitsemisi ning kokkuhoidu ja ärajätmist. Autos on metalli, poltide ja keevituse asemel palju plasti ning liimitud osi. Kasutatud on odavamat ja ebatäpsemat analoogspidomeetrit digitaalse asemel. Pisikese esitulesid tasakaalustava seadme ärajätmine aitas hoida kokku kümme dollarit. Ei mingit kliimaseadet, raadiot ega elektrilisi aknatõstukeid.

Metallvardad, mis on teistel autodel täisterasest, on Tata Nano puhul jäetud seest õõnsaks. Esiklaasil on ainult üks, mitte kaks kojameest. Kokkuvõttes on tulemuseks auto, mis maksab vähem kui BMW kliimaseade või Lexuse DVD-mängija. Kuid Tata Nano on ikkagi auto, mitte motoriseeritud kolmerattaline riksˇa, nagu esialgu kahtlustati. Odav ja lihtne, aga siiski auto.

“Suurim saavutus Tata Nano ehitamisel ongi uut tüüpi insenerimõtlemine,” ütles Daryl Rolley Tatat, BMW-d ja Toyotat autoosadega varustavast kontsernist Ariba. Rolley väitel on autotööstus täis stampmõtlemist, kinnistunud traditsioone ja harjumusi. Eesmärk ehitada maailma odavaim auto sundis Tatat alustama puhtalt lehelt, iga asja projekteerides küsiti: “On see võimalik, milleks seda vaja on, kas saab teistmoodi?” Lõppkokkuvõttes on uudse lähenemise taga nn kolmanda maailma küsimus: kuidas neile inimestele autosid projekteerida ja müüa? Näiteks Indias elab rohkem kui miljard inimest ning eelmisel aastal müüdi 1,5 miljonit autot. Võrdluseks – Ameerika Ühendriikides elab neli korda vähem inimesi, kuid aastas müüakse ligi 20 miljonit autot. Vaatamata oma odavusele jääb isegi 2500-dollarine auto enamikule indialastele kättesaamatuks. Tata esialgne eesmärk on toota aastas 250 000 Nanot. Eelkõige nähakse uue auto sihtgruppi praegustes mootoratta- ja veloriksˇaomanikes, kes on valmis ostma oma esimese auto.

Kriitikud viitavad samas, et auto odavus on saavutatud turvalisuse, keskkonnasäästlikkuse ja vastupidavuse arvelt. International Herald Tribune kirjutab, et kui praegu vastab uus Tata Indias kehtivatele normidele, siis normid karmistuvad ja vaevalt suudab auto pikalt säilitada populistlikku 2500-dollarist hinnasilti (ruupiates väljendatuna on hind eriti oluline müügiargument, 2500 dollarit on 100 000 ruupiat).

Tata Motorsi juhatuse esimees Ratan Tata on tunnistanud, et kui keskkonnanormide täitmine oli autot ehitades veel suhteliselt lihtne (tänu kergele kaalule on ka kütusekulu väike), siis hoopiski raskem oli täita kõikvõimalikke ohutusnõudeid. Pole ka imestada: enamiku Euroopa ja Ameerika autode turvavarustus maksab rohkem kui Tata Nano 2500-dollarine koguhind.