Kuidas riik teie hinnangul rongiliikluse muudatustega uuest aastast hakkama saab? Kas võite kergemalt hingata, vaadates praeguseid probleeme reisijateveos?

Probleemid ühistranspordis ei tule kasuks ühelegi vedajale. Kui ühistranspordi kuvand tervikuna on halb, siis mõjub see negatiivselt ka bussile. Laiemas plaanis pole konkurendid niivõrd buss ja rong kuivõrd ühistransport ja auto.

Kas ja kui palju on rongiliikluse kehv korraldus vähendanud teie hinnangul rongisõitjate arvu ning kasvatanud samal ajal bussisõitjate arvu? Millistel liinidel?

Sellise hinnangu andmiseks on veel vara. Ma siiski usun, et esimese nädala probleemid lahendatakse ning tavapärane töörütm saavutatakse. Ühistransport on väga pikaajaline äri ning pigem on meie jaoks oluline, milline on rongi strateegia 5-10 aasta perspektiivis. Kas keskendutakse mugavale teenusele või lihtsalt väga ulatuslikule doteerimisele. Olukorda, kus rongiliiklust doteeritakse ligi 78% ulatuses tuleb pidada ebamõistlikuks, samas kui bussiliiklus toimib suurepäraselt ilma dotatsioonita.

Kui Sebe liinidel peaksid inimesed pidevalt püsti seisma, siis mida ja kui kiiresti võtaksite ette?

Kaugliinibussis ei ole püstiseisjad üldse lubatud. Aga loomulikult me jälgime kogu aeg reisijate liikumist ning kui näeme, et tekib võimalus rohkem inimesi teenindada, siis lisame busse. Nii näiteks on meil reedeti ja pühapäeviti mitmetel liinidel lisabussid.

Sebe nõukogu esimees Hugo Osula on rääkinud mugavusest ning sellest, kuidas see on bussisõitjaid juurde toonud. Kuivõrd erineb riigi nägemus (rongide) mugavusest teie ettevõtte omast?

Päris mitmed meie Rootsi kolleegid on siiralt üllatunud, miks me oleme bussides nii palju investeerinud just mugavusse. Kui mujal maailmas on sageli reisijate vood nii suured, et tegeletakse probleemiga, kuidas inimesed "ära vedada", siis Eestis on reisijate vood tervikuna üsna napid ning autokasutus on liigagi populaarne. 

Ühistranspordiettevõte ei saa Eestis keskenduda ainult inimeste "ära vedamisele", vaid peab mõtlema sellele, kuidas mugavuse ja lisavõimaluste abil autost inimesi bussi juurde meelitada. Ühistransporditeenus peab reisijale olema nauditav, siis suureneb ka kasutajate arv. Sebe reisijate arv on viimase nelja aasta jooksul kasvanud enam kui neljandiku võrra.