1. Ajavahe väsitab, väsinud, pohmell

Ma ei ole kindel, millest see tuleb, aga iga viies ettekandja alustab vabandusega. "Mulle anti esinemisest teada alles eile", "Olen oma reisist väga väsinud" või mõni teine hale vabandus, mida auditoorium kuulda ei taha. Meie auditooriumis tahame vaid näha, et sa annad endast parima.

Kui tunned ennast halvasti ning sa ei saa anda parimat, siis oleksid võibolla pidanud keelduma. Võta rohtu, joo espressot ning tee asi ära!

2. Tulen hiljem selle juurde tagasi

Kui oled komistanud auditooriumi otsa, kes on valmis omandama aktiivselt uusi teadmisi ja suhtlema sinuga, peaksid sellest võimalusest kinni haarama ning olukorda nautima.

Kui kellelgi on küsimus, mis puudutab mõnda hilisemat slaidi, siis otsi see slaid kohe üles! Kui keegi on nii julge, et julgeb tõsta kätt ning küsida, siis tee talle kompliment ja ärgita ülejäänud auditooriumi sama tegema. Ära lükka midagi edasi.

3. Kas te kuulete mind? Jah, kuulete!

Paljud inimesed alustavad oma juttu mikrofonile koputades, küsides "Kas te tagareas kuulete mind?", naeratavad seejärel vabandavalt, kui selgub, et kõik on korras, kõik kuulevad ja keegi kätt ei tõsta. Kas see ei ole mitte sinu ülesanne kontrollida, kas audiosüsteem toimib. Kindlasti leidub inimesi, kes selle eest vastutavad.

Kui sa kõneled mikrofoni ja sa pole kindel, et kõik toimib, siis loe kolmeni ning proovi uuesti. Kui oled endiselt kindel, et mikrofon ei tööta, siis kõnni rahulikult lava äärde ning lase moderaatoril mikrofoni kontrollida. Naerata auditooriumile ning ole enesekindel. Eelda, et kõik töötab, kuni ei ole tõestatud vastupidist, püsi seejärel rahulik ning oota, kuni probleem lahendatakse.

4. Ma näe teid, sest valgus on nii ere

Jah, kui oled laval, siis valgus on ere ja kuum ning auditooriumi on raske näha, kuid kuulajad ei pea seda teadma. Vaata pimedusse, naerata tihti ning käitu laval nagu oleksid omas kodus. Võta vabalt ning kui soovid, kõnni ridade vahel ringi. Ära kata silmi käega, et inimesi näha, vaid palu valgustajatel valgust vähemaks võtta ajal, mil plaanid ülestõstetud käsi lugeda või küsida auditooriumilt küsimust. Veelgi parem, suhtle valgustajatega enne ettekannet, et nad oleksid valmis valgust õigel hetkel maha keerama.

5. Kas te näete seda lugeda?

Levinud reegel ütleb, et teksti fondi suurus peaks olema kaks korda nii suur, kui vana on auditooriumi keskmine vanus. Tõepoolest, kui auditooriumi keskmine vanus on 40, siis tuleks kasutada 80 punkti suurust fonti. Ühele slaidile ei mahu seetõttu palju teksti, mis on tegelikult hea ning viib meid järgmise punkti juurde.

6. Las ma loen teile ette

Mitte mingi hinna eest ära pane slaidile nii palju teksti, et inimesed peavad kulutama aega selle lugemiseks. Ja kui sa paned, siis ära jumala eest neile seda kõvasti ette loe! Kõige kindlam viis auditooriumi huvi kaotada on lisada slaidile teksti.

Kui sa lisad slaidile rohkem kui neli sõna, hakkavad inimesed seda lugema. Mis juhtub siis, kui nad seda loevad? Nad ei kuula enam sind! Kasuta oma ettekandes ainult lühikesi, kokkuvõtvaid pealkirju. Kui sa aga just pead lisama suurepärase kolmelauselise tsitaadi, siis ütle, et kõik peavad seda lugema ning ole järgmised kuus sekundit vait, nii et inimesed saaksid kirjutatut tõepoolest ka lugeda.

7. Lülitage oma telefon, süle- või tahvelarvuti välja

Olid ajad, kui auditooriumil paluti seadmed välja lülitada. Kuid see oli väga ammu. Tänapäeval postitavad inimesed sinu paremaid tsitaate Twitterisse ning teevad märkmeid iPadi. Või mängivad solitaire´i või viskavad pilgu Facebooki. Ajad muutuvad.

Võid paluda telefon vaikseks panna, kuid sinu jutt peab olema nii inspireeriv, et inimesed unustavad oma sülearvuti ja ei taha sekunditki sinu poolt räägitavast ilma jääda. Tähelepanu eest võitlemine ei too edu.

8. Ärge midagi maha kirjutage ega tehke fotosid, esitluse leiab hiljem internetist

Lahe, et laed oma esitluse internetti, kuid kui see on hea esitlus, siis ei sisalda see palju sõnu (vt 6. punkt) ning sellest ei ole palju kasu. Paljud inimesed kirjutavad maha, et jätta sinu öeldut paremini meelde. Kui see kinnitub nende mällu, siis kes teab, võibolla see köidab nende meeli ning nad võivad tulla millegi sellise peale, mis muudab nende äritegevust. Luba oma esitlustel inimestel teha, mida iganes nad ise tahavad.

9. Vastan teie küsimustele kohe

Muidugi on tore, et vastad küsimustele kohe, kuid sa pead enne midagi muud tegema. Tihti on auditooriumist tulnud küsimus sulle arusaadav, kuid mitte ülejäänud auditooriumile. Seetõttu ütle palun: "Ma kordan antud küsimust, et kõik kuuleksid seda ning seejärel vastan sellele".

Tekita endale harjumus küsimused üle korrata, kuna sellega saad lisaaega, mille jooksul jõuad mõelda veelgi parema vastuse.

10. Teen lühidalt

Seda lubadust ei pea keegi. Kuid paljud esitlused algavad sellise lubadusega! Auditooriumil on ükskõik, kas teed lühidalt või mitte. Inimesed on investeerinud oma aega ning tahavad olla informeeritud ning inspireeritud. Ütle neile parem, et see esitlus muudab nende elu või siis: "Esitlus peaks kestma 30  minutit, kuid ma räägin 25 minutit, et te saaksite minna lubatust varem kohvile." Seejärel pead tegema kõik, et oma lubadusest kinni pidada, mis toob meid viimase punkti juurde.

Boonuspunk: Kas mul on aeg otsas? Kuid mul on veel 23 slaidi!

Kui sa tuled ettevalmistamata ning sul läheb kõnelemiseks lubatust kauem aega, siis oled omadega hädas. Pead oma ettekannet harjutama ning sobitama selle etteantud ajaraamidesse. Parem, kui lõpetad viis minutit varem ning küsid, kas kellelgi on küsimusi. Kui küsimusi ei ole, siis juhata inimesed kohvilauda ning ütle, et neil on võimalus sinuga kohvilauas eraldi rääkida. Rääkides viis minutit kauem tüütad vaid publikut.

Järeldus: valmista ette, ole sina ise ning ole professionaal. Auditooriumile meeldib, kui räägid selget juttu, võtad asja tõsiselt ning ei raiska kellegi aega.