Tarbijakaitseamet avastas detsembri algul korraldatud reidil, et kütusefirmade Neste, Statoili, Shelli ja Lukoili tanklates müüakse bensiini 95E nime all auto mootorit rikkuvat suurema väävlisisaldusega bensiini 95.

"Tegemist on selgelt tarbija petmise, tarbija eksitamisega," ütles tarbijakaitseameti peadirektor Helle Aruniit.

Veel suvel suurte kütusefirmade tanklates proove võttes olid Aruniidu sõnul kõik analüüsid normis. "Siis müüdi 95E nime all tõepoolest 95E-d," lausus ta. Aruniidu sõnul võeti kõik proovid Tallinna tanklatest, täpseid tanklaid ei soostunud ta enne kütusefirmadelt selgituste saamist nimetama.

Aruniidu sõnul on lähi-päevil kõik vahele jäänud kütusemüüjad kavas tarbijakaitseametisse kutsuda ja nõuda neilt selgitust, kas tanklad on vale nime all bensiini müünud teadlikult. "Kütusefirmade esindajad saame välja kutsuda siis, kui meil on olemas lõplikud laborianalüüsi tulemused, praegu on olemas esialgsed tulemused," lausus Aruniit.

Tarbijakaitseamet võib kütusefirmasid trahvida rikkumise eest kuni 10 000 krooniga.

Aruniidu sõnul on tarbijatel põhimõtteliselt õigus nõuda vale nime all bensiini müünud kütusefirmadelt hüvitist, kui see on autos midagi ära rikkunud.

"Seda on siiski väga raske tõestada," tunnistas Aruniit. "Inimesel peab olema remonditöökoha kinnitus, et ainult vale bensiini kasutamine rikkus auto ja alles peavad olema ka bensiiniostu tshekid, mis tõestavad, et inimene on ainult ühest kütusefirmast bensiini ostnud," rääkis Aruniit.

Eesti Statoili peadirektor Epp Kiviaed põhjendas segadust Eesti ja Euroopa Liidu standardite erinevusega. Euroopa Liidus võib pliivaba bensiini väävlisisaldus olla kümme korda suurem, kui Eesti normid ette näevad, ütles Kiviaed. Tema sõnul tähendab suurem väävlisisaldus vaid vähesemat keskkonnasõbralikkust, auto töö seisukohalt ei ole Kiviaia kinnitusel bensiinidel 95 ja 95E mingit vahet.

"Statoil omalt poolt teeb kõik, et käituda maksimaal-selt keskkonnasõbralikult, kuid praegu on küsimus eelkõige Eesti tarbijate os-tuvõimes, sest keskkonna-küsimuste lahendamine on ühiskondliku kokkuleppe küsimus ning paratamatult peavad tarbijad olema val-mis praegusest keskkonna-sõbralikuma autokütuse eest rohkem maksma," kom-menteeris Kiviaed.

Shell Eesti juhatuse liige Riina Aamissepp ütles, et Shelli kütus vastab Euroopa standardile, mida kogu Euroopa aktsepteerib 95E-na.

Neste Eesti jaemüügijuhi Artur Prauni sõnul Neste pliisisaldusega bensiini 95 ei müü. "Neste müüb ainult pliivabasid bensiine 95E ja 98E+," lausus Praun.

Statoil ja Shell ostavad müüdava bensiini Nestelt, kes toob kütust Soomest Porvoo ja Naantali naftatöötlemistehastest.

Lukoil Eesti müügijuhi Leonid Fjodorovi sõnul müüakse Lukoili tanklates 95E nime all tõesti bensiini 95E. "Kui oleme tarbijakaitseameti analüüside tulemusi näinud, siis oleme valmis laskma teha analüüsi mõnes teises laboris, et näha, kas tõesti on midagi valesti," ütles Fjodorov. Lukoil toob bensiini oma tehasest Leedus.

Rikked selguvad alles kuid hiljem

Nissan Balti hooldeülema Aimar Luki sõnul ei muuda liiga suure plii- ja väävlisisaldusega bensiin autot kohe sõidukõlbmatuks, kuid rikked võivad selguda näiteks poole aasta pärast.

Plii- ja väävlirikas bensiin on ühtviisi halb autole ja keskkonnale, tõdes Lukk. "Plii halvim omadus on see, et ta kitib katalüsaatori täis, mille tagajärjel autost välja lastavate heitgaaside sisaldus suureneb," selgitas ta.

Liiga suur väävlisisaldus kütuses annab endast märku auto salongi tungiva mädamunalõhna järgi, mis eritub katalüsaatoris keemiliste protsesside tulemusel. "Eriti vastikult hakkab ta haisema kiirel sõidul ning uutel autodel, mille muundurid on veel puhtad," tõdes Lukk.

Eestis kehtestatud heitgaasinormid lubavad süsihappegaasi sisaldust poolteist protsenti. Katalüsaatori ülesanne on vähendada selle sisaldust heitgaasides 0,5 protsendilt 0,1–0,05 protsendini. "Seega kui auto heitgaasisisaldus vastab nõuetele, ei hakka ülevaatuspunktides keegi kontrollima katalüsaatori seisukorda ning omanik sõidab katkise katalüsaatoriga edasi," ütles Lukk. Autoomanikke rikkis katalüsaator ei häiri, kuid peaks vihale ajama rohelisi, tõdes ta. Katalüsaatori väljavahetamine maksab umbes 12 000 krooni.

Luki sõnul kulutab väävel karburaatoriga varustatud auto mootoritel düüsid suuremaks, millega kaasneb suurem kütusekulu. Sissepritsemootoril rikub väävel pihustiotsi, mille tagajärjel hakkavad pihustid tilkuma.

Raivo Murde