MaÏeikiu Nafta kütusetehast naftaga varustava DruÏba torujuhtme purunemine Venemaal vallandas üle Baltikumi kütuse-hinna tõusu paanika, mida Eesti jaemüüjad peavad esialgu põhjendamatuks.

Nädalavahetusel Brjanski oblastis lekkima hakanud DruÏba naftatoru Leetu MaÏeikiu tehasesse suunduv haruliin oli eilseks küll parandatud, ent mitmendat päeva kuival olnud Leedu tehast juhtme kaudu endiselt veel ei varustatud. Tehasesse pumbati naftat Butinge terminali kaudu tankeritelt.

Läti ajalehe Biznes & Baltija andmetel peab Leedu valitsus MaÏeikiu Nafta olukorda peaaegu kriitiliseks ning ennustab Baltikumis kütusehinna hüppelist tõusu. Läti ekspertide hinnangul võib bensiini 95 liitri hind tõusta 1,13 krooni võrra, kui MaÏeikiu Nafta peaks kaheks nädalaks tootmise seiskama, kirjutas ajaleht. MaÏeikiu Naftast tuleb ligi 90 protsenti Eestis müüdavast bensiinist ja kolmandik diislikütusest.

Üleilmne tõus

MaÏeikiu Nafta pressiesindaja Giedrius Karsokas kinnitas Eesti Päevalehele, et õnnetus Venemaal siiski otsest hinnatõusu Baltikumis kaasa ei too, iseasi, kuidas see mõjutab maailmaturu kütusehindu.

“Aga isegi siis, kui toru on kuival, saame pumbata kogu oma vajaminevast toorainest terminali kaudu,” ütles Karsokas. Ta lisas siiski, et palju oleneb sellest, kui kauaks toru kuivaks jääb.

DruÏba naftatoru kaudu liigub kaheksandik Euroopasse imporditavast toornaftast.

Neste Eesti jaemüügijuhi Ivar Kohvi sõnul toob firma praegu lõviosa kütustest MaÏeikiust, ehkki võimalus on tuua ka Soome tehastest. “Praegusel hetkel ei ole meil varustatusega probleeme,” ütles ta.

Kohvi sõnul pole hinnatõusu paanikaks hetkel põhjust. Kui MaÏeikiu tehas peaks aga täielikult seiskuma, tähendaks see Kohvi sõnul, et kütust tuleb mujalt osta. “Täna on Leedust ostes hind parem kui näiteks Soomest ostes,” ütles ta. 2003. aastal tõi Neste 90 protsenti Eestis müüdavatest kütustest just Soomest, Naantali ja Porvoo tehastest.

Statoili kontseptsioonijuht Kai Realo lisas, et firmal oleks võimalik Leedu asemel kütust osta kontserni tehastest Norrast või Taanist. “Tarbijatele ei pruugiks see üldse mingit mõju avaldada, sest MaÏeikiu hinnapoliitika ei erine konkurentide omast eriti palju,” ütles Realo.

Bensiin on Eestis aastaga kallinenud aasta algusest ligi 20 protsenti. Kahe aastaga on bensiini hind tõusnud enam kui 50 protsenti.