Taani ettevõte värskendas oma Mindstormsi-nimelist programmeeritava robotikonstruktori tooteseeriat, mis toodi 1998. aastal suure käraga turule, kuid lasti varjusurma uinuda. Uue Mindstorms NXT komplekti hind on 249 dollarit, mis positsioneerib selle Lego tõenäoliselt suurimate vaenlaste vastu, kelleks on videomängusüsteemid, nagu Microsofti Xbox või Sony PlayStation 2.
Ettevõttel, mille tooted nõuavad kannatlikkust ja tähelepanu, on olnud keeruline võistelda mitte ainult Xboxi, vaid ka Game Boyde, MySpace’ide ja YouTube’idega. Halvim majandusaasta oli 2003, mil Lego Groupi ärikahjum küündis 238 miljoni dollarini.
Otsustanud värskendada vananevat Mindstormi robotisarja, pöördus Lego selle kõige truumate fännide poole, kelleks on entusiastid ja häkkerid, kes olid liitunud, et luua internetti oma toevõrgustik. 2004. aastal saatis Lego meili USA neljale suurimale Mindstormsi fännile. Meeskonna liikmed nõustasid Legot kümme kuud, arutades oma unistuste nimekirja, mida uus komplekt peaks sisaldama ja mida mitte sisaldama.
Meeskond, mida laiendati hiljem 14 liikmeni, soovitas, mida robotid peaksid suutma teha ja millised detailid peaks kuuluma 571-osalisse komplekti. Üks liige suutis isegi sundida ettevõtet valmistama detaili, mis teeb oma debüüdi uues Mindstorms-komplektis – harukordne juhtum Lego puhul, kes suhtub igasse üksikusse osasse aukartusega. Uus osa on konnektor, millega saab ühendada kaks pikka detaili 90-kraadise nurga all.

Nõuab kannatlikkust
Nii sündinud mänguasjal on algse komplektiga võrreldes märksa nüüdisaegsem tehnoloogia, sealhulgas USB 2.0 port allalaadimiseks ja Bluetooth traadita ühenduse tarvis.
Lego ulatas terekäe isegi häkkeritele, kes on aastaid muutnud süsteemi elektroonilist aju, et panna seda tegema asju, mida Lego ei plaaninud. Ettevõte teeb avalikuks uue algkoodi, programmi, mis seadme tööle paneb, ning lubab kasutajatel koodi muuta ja oma muudatusi teistega jagada, kuniks nad lubavad sellelt mitte kasu lõigata.
Mänguasjatööstuse analüütik Chris Byrne sai kätte uue Mindstorms-toote ja andis sellele pärast telefoniintervjuus ülivõrretes hinnangu, uhkustades, et suutis ehitada roboti, mida sai juhtida Bluetoothiga Razr telefoni abil.
Kuigi ta ütles, et see kujuneb tõenäoliselt mänguasjatööstuse reeglite järgi edukaks, ei ole tegemist Xboxi-tapjaga. Mindstorms “nõuab kannatlikkust ja mõtteerksust, mida inimestel, kellele meeldib Halos asju õhku lasta, ei pruugi olla,” ütles ta, viidates populaarsele Xbox-mängule.
Kui Lego kuulas hoolikalt, mida tema robotiehitajatest fännid kõige rohkem järgmiselt Mindstormsilt ootasid, võttis ta arvesse ka muresid, nagu Byrne’i oma. Ei ole palju lapsi, kes vaevuksid veetma iga öö mõne tunni unistades, kuidas oma järgmine robot täiuseni viia.
Hiljutisel külaskäigul Washingtoni uue Mindstorms-sarja esitlusele ütles brändisuhete direktor Michael McNally, et vana roboti kokkupanemiseks kulus hinnanguliselt kaks tundi. Uus komplekt püüab kärpida seda aega poolele tunnile. “Tänapäeva lastel ei ole millegi jaoks kahte tundi aega,” ütles ta.


Copyright The Washington Post, tõlkis Erik Aru

MITTE AINULT LASTELE •• Mõni algupärase Mindstormsi fänn ostis selle oma lastele, kuid jättis lõpuks endale. Teistes perekondades jagavad vanem ja laps töö ära: üks ehitab roboti, teine programmeerib. •• Nii töötavad David Schilling, Mindstormsi kasutajameeskonna algne liige ja tema poeg. Schilling palus oma naiselt luba osta algupärane Mindstorms-komplekt, väites, et sellest saab hariv mänguasi nende tollal aastasele pojale. •• Nüüd on Schillingil umbes 20 komplekti. Tema nüüdseks 8-aastasest pojast on saanud Mindstormsi fänn, kes aitas ehitada oma isa uue seadme prototüübist pabertaskurätikute äraviskaja.