AS Euroleib juhataja Sven Soopere sõnul on Soome kapital Eesti leivatööstuses märgatav. “Soome ja Eesti osalus võiks olla umbes pooleks. Lisaks meie firmale põhinevad Eesti kapitalil veel Vilma ja Räpina Leib,” ütles ta. “Jahu saame Tartu veskist, kuhu tuleb ilmselt nii kodu- kui välismaine tooraine, aga ega me sellele eriti tähelepanu ei pööra. Muud komponendid ostame Rootsist ja Saksamaalt,” lisas ta. Soopere hinnangul on Eesti turul ruumi ka uutele leivatootjatele ning eksport oleks mõeldav kondiitritööstustele.

“Eesti leivatootjad on tänu rahva maitse-eelistustele valmis üle elama nii väliskapitali kasvu kui ükskõik millise poliitilise reĻiimi ning säilivad ka siis, kui Eesti Euroopa Liiduga liitub,” ütles AS Leiburi tegevdirektor Ants Promann. Tema sõnul kuulub ligi 40 protsenti leivatööstustest väliskapitalile – soomlastele, rootslastele, sakslastele ning venelastele.

ACNileseni uuringust selgub, et selle aasta augustis ja septembris ostsid eestlased leivatoodetest 56 protsendi ulatuses leiba ning 44 protsendi ulatuses saia. Viilutatud toodete osakaal oli 66 protsenti. Suurim turuosa oli Leiburil (40%), järgnesid ETK Leib ja Cibus (13% ja 10%). Uuringust jäid välja spetsialiseerunud pagariärid ning kauplustes kohapeal valmistatud tooted.

Promanni sõnul järgivad leivatööstused ka maailma arengu trende, mistõttu poes saadaval olev valik on väga lai.

“Lisaks juba klassikalistele nõukogudeaegsetele vormileivale ja –saiale on meil müügil uut tüüpi põhjamaised koorikleivad (näit Rännumees – toim) ning rösterite levikuga turule tulnud röstsaiad. Lisaks on saadaval erinevad teraleivad, väikesaiad ja kuklid,” ütles ta. “Nagu Madise ja Toolse leib, on paljud teised klassikalised tooted aegade jooksul küll täiendust saanud, kuid maitseomadused ei muutu,” lisas ta.

Fazer Pagarite turundusdirektori Asso Lankotsi sõnul on firma enimmüüdavad tooted Kodusai ja Pööripäeva leib. Turu liidritena nimetas ta ära Leiburi Kirde saia ning Tallinna peenleiva. “Saiaturul oleme konkurentsivõimelisemad, leivaturul on tänu ajalooliselt kujunenud traditsioonidele Leiburiga keeruline võistelda,” ütles ta.

Leibur toodab Promanni sõnul 423 000 Tallinna peenleiba kuus.

Tema sõnul üritavad tööstused võimalikult palju kodumaist toorainet kasutada. “Jahu, pärm, piimasaadused, köömned ja siirup tulevad enamasti oma tootjatelt, suhkur ja eksootilised puuviljad tuuakse sisse,” ütles ta.