Saksamaa Max Plancki Psühholingvistika Instituudi doktor Heinrich H. Bülthoff on üks projekti "MyCopter" (minu kopter) juhtivatest teadlastest ning tema arvates on see tõsine küsimus, vahendas CNN.

Lollikindla lendava auto tootmine, mida oskab juhtida igaüks, on nõudnud aastaid põhjalikku teadustööd ning see võib olla ammuse unistuse võti isikliku õhusõiduki (personal aviation vehicle - PAV) loomiseks.

Nüüd tahab Euroopa Liit teha unistuse teoks, uurides väikeste pendeldavate õhusõidukite kasutamise võimalikkust, leevendamaks liiklusummikuid terves maailmas.

"See on olnud minu unistus alates sellest ajast, kui lugesin lapsena ulmeromaane ja vaatasin ulmefilme, kuid tänapäeval on ulme muutumas reaalsuseks," lausus Bülthoff.

Nelja-aastase projekti raames on EL toonud kokku kuus instituuti üle Euroopa, et uurida probleeme, mis on seotud PAV-i kasutamisega. Uurimise fookus pole olnud mitte niivõrd õhusõiduki ehitamisel, vaid kõigil sõiduki kasutamisega kaasnevatel küsimustel ja probleemidel. Max Plancki instituut on peamiselt tegelenud küsimusega, kuidas teha õhusõiduk kasutajasõbralikuks tavalisele juhile.

Lendav auto igaühele

"Selle projekti alusel pole kavatsust tegelikult süsteemi luua," lausus Bülthoff, kelle uuring on osa ELi 2007. aasta aruandest õhutranspordi tuleviku kohta. Doktor rääkis, et neil paluti lendava sõiduki kohta ettepanekuid mitte teha, kuna nad saavad neid väga palju. Tegelikkuses on palju rohkem teisi probleeme, mis on vaja seoses isikliku õhusõiduki kasutamisega lahendada.

Üks väljakutsetest on "virtuaalse koridori" liiklussüsteemi loomine õhuruumis, mis aitaks PAV-e juhtida tehnoloogiate abil olemasolevas õhuliikluses nii, et põrkumine üksteise otsa oleks välistatud ning süsteemi väljatöötamine, mis ei hõlma lennujuhtide kasutamist.

"Kui sa tahad teha lendavat autot, siis see peaks olema kõigi jaoks, sest igast autojuhist ei saa piloot," märkis ta. "Asja iva on lendamine kontrollimata õhuruumis, puutumata kokku kogu ülejäänud õhuliiklusega."

Bülthoff märkis, et viimased arengud ning Google’i juhita auto aktsepteerimine üldsuse poolt, on andnud teadlastele projekti suhtes palju lootust.

"See teeb mind tegelikult väga optimistlikuks," ütles ta. "Autotööstus on tootnud üle 100 aasta samal mudelil põhinevat autot. Google teeb midagi sellist, mis äratab autotööstuse üles. Ma poleks iial arvanud, et mitmed USA osariigid aktsepteerivad isejuhtivate sõidukitega sõitmise."

"Siiski tuleb veel paljusid aspekte uurida. Õiguslikust vaatenurgast näiteks, kui pole juhti, siis me ei tea, kes on autoavariis süüdi. Need küsimused vajavad endiselt vastuseid."

Kuigi juhita auto on juba reaalsus, võib Bülthoffi arvates kuluda veel jupp aega, enne kui keegi saab endale personaalse õhusõiduki osta. "Ajakava järgi peaks PAV olema kättesaadav 2050. aastal." Doktor lisas, et kuna tema on tõenäoliselt selleks ajaks lahkunud, siis on ta kergelt optimistlik, et PAV on juba enne 2050. aastat olemas.