Aero Airlinesi lennuki hilinemise tõttu tuli kaheksaliikmelisel Kanaari saartele suunduval reisiseltskonnal osta uued, ligi 39 000-kroonised piletid, mida nüüd ei taheta hüvitada.

Tartlane Janno tahtis eelmisel kuul koos seitsme oma pere liikme ja sugulasega lennata Helsingi kaudu Kanaaridele. Seltskond ostis Finnairi tütarfirma Aero Airlinesi lennupiletid sõiduks Tallinnast Helsingisse.

Jäid maha

Paraku hilines lend Helsingisse 1,5 tundi. “Meile öeldi, et tehnilistel põhjustel,” ütles Janno. Selle hilinemise tõttu jäi seltskond Helsingis Kanaaridele sõitvast lennukist maha. “Helsingi lennujaamas öeldi meile, et Finnair ja Aero Airlines ei kompenseeri midagi. Nii tuligi meil osta uued lennupiletid Kanaaridele, mille eest maksime kokku 2500 eurot (39 100 krooni),” selgitas Janno. Helsingi lennujaamas oodati järgmist t‰arterlendu mitu tundi. Nüüd, reisilt naasnuna, püüab Janno kindlustuse kaudu kompensatsiooni saada. Lootust selleks annab sõlmitud reisi katkemise kindlustus.

Aero Airlinesi tegevjuht Tommi Aaltonen ütles, et üldiselt käivad firma kliendikaebused Finnairi kaudu. Ta selgitas, et kui Finnair otsustab, et kliendile tuleb hüvitist maksta, siis ta maksab ning kasseerib selle hiljem Aero Airlinesilt sisse. Kirjeldatud juhtumi puhul ta siiski lennufirmal vastutust ei näe. “Antud juhul pole juriidilist vastutust ei Finnairil ega Aero Airlinesil,” ütles ta. Lend hilines tema sõnul seetõttu, et lennupagasi kogus tuli kolm korda üle kontrollida, et lennuki ülekoormatust vältida. “Turvalisus on lennufirmade jaoks tundlik küsimus,” ütles Aaltonen. Ta lisas, et firma lennud hilinevad vaid umbes 1,5–3,5 protsendil juhtudest.

Finnairi kommunikatsioonijuht Usko Mäettä andis esiteks mõista, et Aero Airlines on oma tegemiste või tegematajätmiste eest ikkagi ise vastutav. Seejärel arutles ta, et tšarterlendude puhul, mis on suure täituvusega, oleks äärmiselt keeruline kaheksaliikmelist seltskonda teise lennuki peale organiseerida. Lõpuks jõudis Mäettä siiski järeldusele, et vastavalt rahvusvahelistele lennutranspordi reeglitele ei ole antud juhtumi puhul Finnairil kompensatsiooni maksmise kohustust.

“Küsimus on kahes eri lennus. Tallinna-Helsingi lend toimus, mis siis, et hilinemisega,” ütles ta. Mäettä sõnul ei saa Finnair ega Aero Airlines võtta vastutust jätkulennule hilinemises.

Tarbijakaitse: ei ole mustvalge juhtum

•• Tarbijakaitseameti hinnangul ei ole kirjeldatud juhtumi puhul hilinenud lennufirma vastutuse puudumine mustvalgelt selge. Ühelt poolt ei kohusta Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määrus sellise juhtumi puhul lennufirmat otseselt kompensatsiooni maksma.

•• Kompensatsioonireeglite kohaselt oleks lennufirma kahe- või enamatunnise hilinemise puhul pidanud pakkuma reisijatele ooteajaga võrreldes piisavat sööki ning võimaldama neil tasuta teha kaks telefonikõnet, saata teleksi- või faksiteadet või elektronkirja. Antud juhul hilines lend, nagu mainitud, 1,5 tundi.

•• Rahvusvahelise õhuveo nõuete ühtlustamise konventsiooni kohaselt vastutab lennufirma kahju eest, mis tulenes pagasi või lasti hilinemisest õhuveol.

•• Sellistes olukordades võib tarbijate kaebus lennufirma suhtes saada lõpliku selguse alles kohtus.

Millised on lennureisija õigused?

Kas on vabatahtlikke?

Kuni 600 eurot

•• Kui lennuk on üle broneeritud, peab lennufirma kõigepealt küsima, kas leidub vabatahtlikke, kes loovutaksid oma koha kokkulepitud soodustuste eest.

•• Soodustused peavad võimaldama valida kas piletihinna hüvitamise (vajadusel koos tasuta lennuga reisi alguspunkti) või muu transpordivõimaluse reisi sihtkohta.

•• Kui vabatahtlikke pole, peab lennufirma lennust mahajääjatele hüvitist maksma. Hüvitise summa on 250 eurot kuni 1500 km pikkuste lendude puhul, 400 eurot pikemate lendude puhul EL-i piires ja muude 1500–3500 km pikkuste lendude puhul ning 600 eurot enam kui 3500 km pikkuste lendude puhul väljaspool EL-i. •• Kui lend tühistatakse, peab lennufirma pakkuma piletihinna hüvitamist (vajadusel koos tasuta lennuga reisi alguspunkti) või muud transpordivõimalust reisi sihtkohta. Lisaks süüa ja suupisteid, vajadusel majutust hotellis ja sidevõimalusi.

•• Kui reisija registreerub õigeaegselt lennule, sh t‰arterlennule, on tal võimalik saada kompensatsiooni ka lennu edasilükkumise eest. Kui lennuk hilineb kaks või enam tundi kuni 1500 km pikkuste lendude puhul, kolm või enam tundi pikemate lendude puhul EL-i piires ja muude 1500–3500 km pikkuste lendude puhul, lisaks neli või enam tundi üle 3500 km pikkuste lendude puhul väljaspool EL-i, peab lennufirma pakkuma süüa ja suupisteid, vajadusel majutust hotellis ja sidevõimalusi. Kui viivitus kestab viis tundi või enam, peab lennuettevõtja pakkuma ka piletihinna hüvitamist (vajadusel koos tasuta lennuga tagasi reisi alguspunkti).

Allikas: Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määrus.