Estonian Air teatas eile, et keskendub edaspidi vaid lennutegevusele ning koondab mai alguses kõik maapealse teeninduse üksuse töötajad. Seega jäävad tööta reisijate lendudele registreerijad, pagasikäitlejad ning lennukite lennueelsed ja -järgsed teenindajad.

Edaspidi hakkab ettevõttele sama teenust pakkuma Tallinna lennujaama tütarettevõte Tallinn Airport GH.

„Lennureisijate jätkuv vähenemine ja mitme lennukompanii lahkumine Tallinna lennujaamast on oluliselt vähendanud meie maapealse teeninduse mahtusid. Seetõttu on tänases majandussituatsioonis otstarbekas keskenduda oma põhitegevusele,“ selgitas Estonian Airi president ja juhatuse esimees Andrus Aljas.

„Praegu on kõik muidugi šokis, sest info jõudis täna ilma igasuguse hoiatuseta,“ ütles samuti koondatav ja ilmselgelt rööpast väljas Estonian Airi lendude teenindamise divisjoni lastimise kontrolli osakonna usaldusisik. „Enamik inimesi on siin sama ameti peal olnud ligi kümme aastat, osa rohkemgi. Neil on väga raske...“

Ettevõte püüab inimesi aidata

Tema sõnul on hea siiski see, et firma inimesi aitab ja kõik korrektselt seaduste järgi korraldab. Estonian Airi kommunikatsioonijuhi Ilona Eskelineni sõnul pakub ettevõte koondatuile tööotsingute korraldamise koolitust, juriidilist ja vajadusel ka psühholoogilist nõustamist. Samuti koostatakse neile soovituskirju ja aidatakse tööturuametiga suhtlemisel.

Mis koondatuist edasi saab, ei osanud Estonian Airi koondatavast usaldusisik öelda, märkides, et osa leiab arvatavasti tööd Tallinna lennujaamas, teised peavad uut võimalust otsima klienditeenindus- või transpordisektoris. „Ei ole kuulnud, et Estonian Airi sees uut tööd pakutaks. Praegu ei ole neil rohkem inimesi vaja,“ arvas ta.

Tallinn Airport GH juhatuse esimees Tiit Kepp ütles, et osa inimesi leiab kindlasti tööd ka neil. Kui paljud täpselt, ei ole veel selge. Ettevõte on seni Estonian Airiga töömahtu enam-vähem võrdselt jaganud, andes praegu tööd 86 inimesele. Samale tööle teises firmas saab aga vähem inimesi.

Kui palju lennujaam töötajaid üle võtta saab, ei osanud vastata ka Tallinna lennujaama juhatuse esimees Rein Loik. „Teema on liiga värske ja me ei ole jõudnud töö mahtu veel ära hinnata. Paari päeva pärast saab olukord vast selgemaks. Oleme tekkivast teenuste mahust kindlasti huvitatud,“ sõnas ta.

„Meile on ettevõtjana Estonian Airi teade absoluutselt positiivne,“ kinnitas Tiit Kepp ettevõtte huvi. „Tööjõuturu mõttes see nii positiivne ei ole ja mul isiklikult ei ole selle üle hea meel, aga ettevõtte juhina olen rahul.“

Kepi hinnangul võivad Estonian Airi töötajatest huvitatud olla ka teised Eesti lennundusettevõtted, näiteks Lennuliiklusteeninduse AS.

Töö saab tehtud

„Meie võtame mingil momendil tööle ilmselt vaid ühe inimese, rohkem mitte,“ lükkas selle arvamuse ümber Lennuliiklusteeninduse juhatuse esimees Tanel Rautits.

„Pigem on lennuliiklus vähenenud ja rohkem rahvast vaja ei lähe,“ sõnas ta, lisades: „Samatüübilise töö saamiseks ei olegi neil muid võimalusi. Usun, et ka Tallinn Airport GH võtab sealt tööle vaid paar inimest.“

Samas ei jää ei tema ega ka lennujaama juhi Rein Loigu hinnangul töö tegemata. „Meie seisukohalt on lennujaama liiklus kahanenud umbes 30 protsenti, nii et praegu ei ole hõredama liikluse olukorras nii palju inimesi vaja,“ selgitas Rautits.

Estonian Air teeb oma tegevuses ümberkorraldusi, et sel aastal vaatamata turumahtude vähenemisele ettevõte kasumit teenima panna.
Juhul kui muudatusi ei tehtaks, hindab ettevõte oma aastakahjumiks 10-15 miljonit krooni. Kui suur on koondamisest saadav võit, jättis ettevõte täpsustamata, samuti ei avaldatud numbrit, kui palju koondamine ise maksma läheb.

KOMMENTAAR

Transpordi Ametiühingu esimees Peep Peterson

Meil koguneb kolmapäeval lennundussektsiooni kriisikoosolek. Siis saame selge pildi, kui palju inimesi võiks jätkata Tallinna lennujaama all ja kui paljud peavad uut tööd otsima. Lennunduses on vähenenud kogu töömaht, aga see ei tähenda, et kõik inimesed jääksid üle.

On olemas ka võimalus, et koondamine jääb ära. Selleks näeb seadus ette teatud juhud. Vaatame rahulikult seadusele otsa ja otsustame, mis teha.

Töö kaotavad inimesed võiksid uut tööd otsida näiteks hotelliadministraatoritena. Palgaläbirääkimistel on Estonian Air alati välja tulnud Fontese palgavõrdlusuuringutega, kus check-in’i töötajaid nendega võrreldakse.

Praegu aga on kõik sektorid raskes seisus. Ei tea, kas hotellides oleks inimesi vaja. Kindlasti ei ole praegu inimestest puudust transpordi- ja logistikasektoris.

Tuleviku mõttes arvan, et varem või hiljem hakkab lennundus Eestis jälle arenema ja nende inimeste järele on vajadus.