Lennuliiklusteeninduse AS reguleerib liiklust nendel nähtamatutel radadel, mida mööda kulgevad Eesti kohal lennukid. Ülitäpsetest nagivatsioonisüs-teemidest hoolimata vajab ka kõige kogenum piloot õhusõi-dukite kokkupõrgete vältimiseks lennujuhi abi. Lennujuhtimine hoiab õhusõidukid üksteisest hajutatuna ning reguleerib liiklusvoogu nii lennuvälja lähenemisalasse saabumisel, sellest väljumisel kui ka ülekoormatud marsruutidel. Selliste teenuste osutamisega raha lennuliiklusteeninduse kassasse kogunebki.

Kuidas kukkur pakseneb

Kolmes vahetuses töötavad 35 lennujuhti teenindavad aastas kokku 120 000 lendu, millest 2/3 on ülelennud ja kolmandik Tallinna lennuväljaga seotud.

Lennuliiklusteeninduse AS-i süsteem registreerib Eesti õhuruumi sisenenud õhusõidukite sisenemis- ja väljumisajad, mille alusel kuu lõpus teenuse tarbijale arve esitatakse. Kõikidele klientidele kehtib sama hinnakiri ning tariife arvutatakse ühtse valemi alusel.

Mida suurem ja raskem lennuk ning mida pikem on Eesti ala läbiv teekond, seda suuremat tulu Lennujuhtimisteeninduse AS korjab. Tasu sõltub eelkõige lennutee pikkusest. Näiteks Boeing 737 maksab Lennuliiklusteeninduse AS-ile terminali 1312 krooni (84 eurot) navigatsioonitasu ning marsruudi eest 698 krooni (45 eurot) navigatsioonitasu, kui lennutrassi pikkuseks Eesti riigist väljumisel arvestada 232 kilomeetrit. Võrdlusena Lennuliiklusteeninduse AS-i hinnakirjale maksab Boeing 737 Tallinna Lennujaamale maandumistasu umbes 9800 krooni (626 eurot).

Tulud suurenevad

Eesti õhuruumi ning lennujuhtimisteenust kasutavad oma reisi- ja kaubalendudeks paljud Euroopa ja Aasia lennukompaniid. Näiteks sõltub siinsest lennujuhtimiskvaliteedist selliste ettevõtete käekäik nagu Finnair, Japan Airlines, Lufthansa jpt. Üle Eesti lendav suur, umbes 400-tonnine Boeing 747 maksab 400-kilomeetrise marsruudi navigatsiooniteenuse eest Eestist ainuüksi ülelendamise eest tasu umbes 3700 krooni.

Rahvusvaheline Lennutranspordi Assotsiatsiooni IATA 2003. aasta parima lennuliiklusteeninduse auhinna pälvinud Eesti Lennuliiklusteeninduse AS klientide puuduse üle ei kurda. Aasta-aastalt on teenindavate lendude arv tõusvat joont näidanud. Käesoleval aastal on ettevõttel ligikaudu 900 klienti, neist 700?800 moodustavad eralendurid. Suuremate ja regulaarsete lendajate arv jääb 50 piirimaile.

?Kui Tallinna lennujaam teatab, et klientide arv kasvab 30%, siis meie jaoks tähendab see näiteks kuueprotsendilist lendude kasvu. Reisijate veoks kasutatakse lihtsalt suuremaid lennukeid,? rääkis 65 miljoni kroonise aastakasumiga Lennuliiklusteeninduse AS-i finantsdirektor Marko Otsing.

Arenguruumi küllalt

Peale geograafiliselt soodsa asukoha on lennuliiklusteeninduse iga aastaga üha edukamate tulemusteni viinud ka osutatava teenuse kvaliteet ja suhteliselt atraktiivne hind. Lendude juhtimisele lisaks korraldab Lennuliiklusteeninduse AS koolitusi ja osutab konsultatsiooni näiteks Kaukaasiasse ja Mongooliasse.

Õhuruumi piirid jäävad meil samaks, edasiliikumisruumi lisavad koostöövariandid. ?Meile tundub atraktiivne koostöö Põhjamaadega ning konkreetne programm näiteks lennujaamade läbilaskevõime parandamiseks on meil Vantaa lennuväljaga,? ütles Lennuliiklusteeninduse AS-i juhatuse esimees Jaan Tamm.

Eesti Lennuliiklusteeninduse kliendid

?? Air France

?? Lufthansa

?? KLM

?? SAS

?? British Airways

?? Aeroflot

?? Japan Airlines

?? All Nippon

?? Finnair

?? Air China

?? Swissair

?? LOT

?? Alitalia

?? Malev

?? Estonian Air

?? Singapore Airlines (lendab Newark (USA)-Singapore)

?? Cathay Pacific Airways (lendab Hongkong-London)

?? Emirates (lendab Dubai-New York)

?? Air Canada (lendab Toronto-Delhi)

Üle Eesti kulgevad trassid

?? Jaapan-Itaalia

?? Korea-Taani

?? Kanada-India

?? Tai-Soome