Maailma lennundustööstust pühapäeva õhtul raputanud teade Boeing Co ja McDonnell Douglas Corpi 13,3 miljardi dollarilise liitumise kohta kärbib lennufirmadele kommertslennukeid tootvate kompaniide arvu kaheni ning lennukitööstuse raskuspunkt keskendub senisest rohkem Ameerikale.

Kahe USA gigandi ühinemise järel koondub maailma kommertslennukite tootmine Boeingusse ja Euroopa Airbus Industrie konsortsiumisse.

Kui kahe kompanii aktsionärid ja turureguleerijad liitumise heaks kiidavad, peaks Boeingu läbimüük kerkima järgmisel aastal 48 miljardi dollarini. Tööstusanalüütikud ei näe firmade liitumises suuremaid probleeme ning ühinemist oodatakse umbes poole aasta pärast.

Turg andis pikaaegsete rivaalide ühinemisplaanile igati soosiva hinnangu. Boeingu aktsiate kurss kerkis muidu nõrgal esmaspäevasel USA aktsiaturul 4,375 dollari võrra 101,125 dollarini ning McDonnell Douglase aktsiate kurss kerkis 10,375 dollari võrra 62,375 dollarini.

ühinenud Boeingu ja McDonnelli tugevus seisneb selles, et liituvad firmad, kus ühes on arenenum tsiviillennukite tootmine ja teine on üks liidreid sõjalennukite tootmises. McDonnell on USA suuruselt teine sõjalennukite tootja, jäädes alla vaid Lockheed Martin Corpile. Boeing on selles nimekirjas alles üheksas. Samas on McDonnellil tõsiseid raskusi kommertslennukite alal. Boeingul on tugev kommertslennukitööstus, kusjuures firma kaitsetööstus vajas analüütikute hinnangul turgutamist ka pärast Rockwell Internationali kaitsetööstuse omandamist kolme miljardi dollari eest.

Boeing ehitab reisilennukeid Boeing 777 ja 747, helikoptereid Comanche ja kosmosesüstikute osasid. McDonnell Douglas toodab MD-11 tsiviillennukeid, merelaevastiku F-18 hävitajaid ja õhujõudude F-15 hävitajaid ning C-17 kaubalennukeid.

Kuigi mõlemad kompaniid nimetasid liitumist ühinemiseks, viitavad liitumistingimused sellele, et Boeing ostab McDonnelli, mille aktsionärid saavad iga aktsia eest 0,65 Boeingu aktsiat.

Uus firma hakkab tööle Boeing Co nime all ning firma peakorter jääb Boeingu senisesse peakorterisse Seattles. Boeingu peadirektorist Phil Conditist saab uue kompanii juhatuse esimees ja peadirektor ning McDonnell Douglase peadirektorist Harry Stonecipherist saab uue liitfirma president ja tegevdirektor. Kaks kolmandikku uue ettevõtte juhatuse liikmetest on Boeingu töötajad.

Analüütikud märkisid, et liitumine on väga hea strateegia mõlemale kompaniile. Kompaniide juhid teatasid, et ühinemine toob kaasa kohese ärikasumi tõusu ning säästab miljard dollarit kuludena. Samas lubas Boeing, et kulude kärpimisele vaatamata ulatuslikku koodamist ei tule. Alles aasta eest lõpetas Boeing kulude kärpimise programmi, vähendades töötajate arvu viie aastaga 30 protsendi võrra.

Järgmise aasta läbimüük peaks ulatuma 48 miljardi dollarini, millest 28 miljardit dollarit annab Boeing ja 20 miljardit dollarit McDonnell Douglas.

"See on ajalooline moment maailma lennunduse ajaloos," tsiteerisid maailma uudisteagentuurid Boeingu juhatuse esimehe ja peadirektori Philip Conditi sõnu. Aktsiavahetuse kaudu toimuv liitumine avaldab tohutut mõju Airbusile, mis jääb loodava gigandi kõrval ainsaks suureks kommertslennukite tootjaks. Konsolideerumata ei suuda konsortsium konkureerida ülimenuka Boeing 747-ga.

Saksa majandusminister Günther Rexrodt ütles, et Airbus peab võimalikult kiiresti looma võimsa integreeritud Euroopa ettevõtte konkureerimaks uue USA hiiuga.

Tänapäeva Boeing sündis William E. Boeingu ja Conrad Westervelti poolt 1916. aastal ehitatud B&W lennukist. Firma kandis asutamisel nime Pacific Aero Products. 1917. aastal nimetati ettevõte ümber Boeing Airplane Co-ks ning 1928. aastal noteeriti Boeingi aktsiad New Yorgi börsil. 1952. aastal tõi Boeing välja ühe maailma edukaimaist kommrtslennukitest - Boeing 707 ning kolme aasta pärast võitis firma Apollo Saturn V kosmoseraketi lepingu.

1963. aastal toodi turule järgmine üliedukas Boeingu mudel - 727. Boeingu kõigi aegade suurima läbimüügiga mudel 737 tuli välja 1967. aastal. Boeing 747 tegi oma esimese lennu 1969. aastal.

1981-1982. aastal toimusid kütusesäästlikemate ja vaiksemate 767-200 ja 757-200 esmalennud. 1991. aastal valisid USA õhujõud järgmise põlvkonna hävitajaks Boeingu, Lockheedi ja General Dynamicsi koostöös valminud YF-22 taktikalise hävitaja. 1993. aastal valis NASA Boeingu kaitse- ja kosmosetööstuse allüksuse kosmosejaamade peahankijaks. 1994. aastal alustas Boeing pärast enam kui 11-aastast vaheaega uue lennuki 777 tootmist.

McDonnell sündis 1920. aastal, kui Donald Douglas ja David Davis asutasid Davis-Duglas Co, et ehitada biplaan. Järgmisel aastal lahkus Davis kompaniist ning firma nimeks sai Douglas Co. 1924.aaastal tegi Douglase lennuk esimese ümbermaailmalennu. 1965. aastal tõi kompanii turule ühe maailma populaarseimatest lennukites DC-9. Vaatamata uue mudeli edule sundisid suured kulud kompaniid partnerit otsima ning 1967. aastal liituti McDonnell Aircrafitiga kompaniiks McDonnell Douglas. 1995. aastal kaotas McDonnell juhtpositsiooni sõjalennukite turul pärast Lockheed Martini liitumist.

MARE KIRSS