Euroopa, USA ja Lõuna-Korea konkurentsiametnikud korraldasid veebruaris üheaegse läbiotsimise mitme maailma suurema kaubalennundusfirma kontorites. Juurdlus hõlmab mitut lennundushiiglast, teiste seas British Airways, Lufthansa, Air France-KLM, Japan Airlines, United Airlines, SAS, Cathay Pacific, Korean Air, Asiana Airlines. Uurimisaluste hulka kuulub kõigi kolme õhutransporti valitseva lennufirmaalliansi (Star, oneworld ja SkyTeam) esindajaid, lisaks Luksemburgis paiknev Cargolux ja Polar Air Cargo.

Viimase viie aasta vältel on enamik lennufirmasid kehtestanud kütusehinna kõikumiste tõttu kaubaveole vastava lisatasu. Kaubalennunduse kliendid ja kaubandusorganisatsioonid, nagu Brüsselis paiknev European Shippers? Council on juba mõnd aega kaevanud, et need lisatasud ei ole läbipaistvad, ning esitanud kahtlusi, et mõni ettevõte võib tegutseda teistega kartellis.

Sarnased lisatasud

?Oleme ammu märganud ja muret tundud sellepärast, et erinevad lennufirmad kehtestavad väga sarnaseid lisatasusid kütusekuludele, uutele turvanõuetele ja teistele teguritele,? kommenteeris Briti Freight Transport Associationi kaubalennunduse valdkonna juht Andrew Traill Financial Timesile. Kaubalennufirmade töötajad väidavad loomulikult vastu, et hinnare?iimid on sektoris väga erinevad, kütusekuludelt võetavad lisatasud on sageli seotud mingi ametliku indeksiga.

50 miljardi dollarini ulatuva aastakäibega kaubalennundust valitsevate ettevõtete sekka kuulub hulk suuri kaubaveoteenuste pakkujaid (näiteks kullerfirmad), väiksemaid spetsialiseerunud operaatoreid ja reisilennunduskontsernide kaubaveodivisjone. Praegune juurdlus näib keskenduvat just kahele viimatimainitud rühmale. Maailma suurim õhuteel kauba vedaja FedEx kinnitab, et ei ole juurdluse all. Tema rivaal UPS teatas, et on saanud USA võimudelt mitteametliku järelepärimise, kuid ettevõttele olevat kinnitatud, et ta ei ole uurimise sihtmärk.

Tavalennufirmadele ei ole kaubavedu harilikult kuigi suur tuluallikas, näiteks British Airwaysi kaubaveo maht oli 2005. aasta märtsi lõpule eelnenud 12 kuu jooksul 702 miljonit eurot ehk 6% ettevõtte kogutulust. Suurte lennuliinide seas saavad kaubaveolt enim tulu Lufthansa ja Air France-KLM, kumbki 2004. aastal umbes 2,4 miljardit eurot (vastavalt 15 ja 12,5% käibest). Kasumid võivad aga selles vallas päris kopsakad olla.

Raske on öelda, milles täpselt lennufirmasid kahtlustatakse ja mis tõendeid võib tururegulaatoritel süütegude kohta olla. Lennufirmad tunnistavad läbiotsimisi oma esindustes ja kinnitavad, et teevad ?täielikku koostööd?.

SAS teatas, et Euroopa Komisjoni ametnike sõnul puudutab juurdlus marsruute nii Euroopa sees kui ka EL-i liikmesmaade ja kolmandate riikide vahel. Vaatluse all on kütusehinnamuutustest tingitud tasud alates 2000. aastast, turvakulude lisatasud pärast 11. septembri terrorirünnakuid ja sõjaohu lisatasusid, mis kehtestati pärast Iraagi sõja puhkemist 2003. aastal.

EL-i konkurentsivolinik Neelie Kroes on korduvalt öelnud, et soovib muuta kartellide vastase võitluse oma viieaastase ametiaja ?prioriteediks?. Praegu kestavad kartellijuurdlused tavaliselt aastaid, enne kui Euroopa Komisjon trahvi välja kuulutab.

EL-i seadusandluse järgi võib komisjon määrata kartellitrahvi kuni kümne protsendi ulatuses ettevõtte üleilmsest käibest, kuid seni on Brüssel tavaliselt madalama karistusega leppinud.

Aerofloti teenindus võitis auhinna

?? Interneti-uuringuettevõtte Skytrax auhindade hulgas on ära märkimist leidnud ka Aeroflot, kui kõige enam paranenud pardateenindusega firma.

?? Auhindu jagatakse pidevalt tööreise tegevate inimeste vastuseid analüüsides. ?Kunagi pole lihtne saada lahti iidsest halva teeninduse või toote mainest,? kommenteeris Skytraxi turundusjuht Peter Miller Financial Timesile. ?Aeroflot investeeris rahvusvahelistel marsruutidel tõsiselt toote ja teeninduse parandamisse ning on nüüdseks mitmes valdkonnas jõudnud oma Euroopa konkurentide kvaliteedistandarditeni ja neid ka ületanud.?

?? Parima äri-, esimese ja turistiklassi teeninduse auhinnad võitsid vastavalt Taiwani China Airlines, Korea Asiana ning Malaysia Airlines.

Internetipoed päästavad transpordifirmad

?? Detsembris oli FedExi kõigi aegade töörohkem periood. Ühes päevas käsitleti USA-s pea üheksa miljonit pakki.

?? Kokku kulutasid ameeriklased möödunud aastal veebis asjade ostmiseks umbes 82 miljardit dollarit, 24% rohkem kui aasta varem. Rõivaste, arvutitarkvara, mänguasjade ning kodu- ja aiandustoodete müük kasvas üle 30%. Enamiku sellest viisid inimestele koju kätte posti- või kullerifirmad.

?? ?Internet on avaldanud meie ärile määratut mõju,? kommenteeris UPS-i rahvusvahelise tegevuse juht David Abney The Economistile. Postifirmade, kellele interneti tulekuga hukku ennustati, päästjaks ongi saanud sama arvutivõrk. USA postiteenistus on tänu nelja viimase aasta kasumitele suutnud tasuda oma kunagi 11 miljardi dollarini ulatunud võlad. Kasumis on ka Briti Royal Mail.

?? Kullerifirmad ennustavad heade aegade jätku ? nad teevad suuri investeeringuid logistikakeskustesse ja lennukitesse. Samas aga püütakse välja mõelda ka odavamaid teenuseid, et inimesed rohkem internetist ostaksid. Üheks selliseks on näiteks saadetiste viimine bensiinijaamadesse, kust inimesed need koduteel üles korjata võivad.