Kuna Narva piiripunkti ületamiseks kulub veokijuhtidel tavaliselt mitu päeva, on järjekorras kiirema edenemisega hakatud äri tegema.

“Ühe koha eest küsitakse paarsada eurot,” ütles Eesti rahvusvaheliste autovedajate assotsiatsiooni (ERAA) peasekretär Toivo Kuldkepp. Tema sõnul võib nii pääseda umbes päeva kaugusele piirikontrollist ehk võita mitu tööpäeva.

“Minu arust on see häbiväärne. Kui tahame, et meil oleks korralik riik, siis tuleks olukord lahendada,” lisas Kuldkepp.

Praegu on maanteeamet järjekorra all olevale maanteele just kohamüüjate vältimiseks pannud liiklusmärgid, mis keelavad parkida sõiduautosid. Sellest on autovedajate sõnul aga hakatud mööda hiilima, kasutades kõiksuguseid muud tüüpi sõidukeid.

“Nüüd on nad läinud üle kurgikärudele,” kurtis Toivo Kuldkepp, kes ootab praegu vastust oma uuele ettepanekule.

Nimelt pöördus ERAA majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi ning siseministeeriumi poole sooviga keelata Narvas piirieelsel maanteel parkimine kõikidel sõidukitel, mis ei vea tõesti Venemaale kaupa.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium ei soostunud ettepanekut veel kommenteerima, öeldes, et ametlik seisukoht töötatakse välja nädala lõpuks.

Siseministeeriumi sisejulgeoleku asekantsler Erkki Koort jäi napisõnaliseks, öeldes, et on probleemidest teadlik ja ministeerium arutab neid koos teiste osapooltega.

Maanteeameti pressiesindaja Allan Kasesalu sõnul on tegu küsimusega, mida ei saa lahendada liiklusmärkidega. “See on võimalik pigem infotehnoloogiliselt. Aga ka sellisel juhul peab politsei järjekorral silma peal hoidma, sest ka elektroonilises järjekorras ei saa vaheletrügimist välistada,” märkis ta.

Just elektroonilise järjekorraga tegelevad praegu TTÜ küberneetika instituut ja ERAA.

“Töötame koos intensiivselt välja elektroonset järjekorda, mis võiks olla pilootprojekt Euroopas,” rääkis Toivo Kuldkepp. “Sellise süsteemi korral ei peaks veokid füüsiliselt järjekorras seisma ja võiksid samal ajal muud tööd teha.”

Projekt peaks valmima hinnanguliselt poole aasta pärast.

Samuti kavatseb valitsus olukorra lahendamiseks Sillamäe piirile rajada veokiparkla. Selleks on otsustatud esitada Euroopa Komisjonile rahastamistaotlus.

Maksuamet võtab kohamüüjad pihtide vahele

Eesti rahvusvaheliste autovedajate assotsiatsiooni peasekretäri Toivo Kuldkepi hinnangul liiguvad piirijärjekordades üüratud summad.

Ta tõi näite, kuidas firmal seisis korraga järjekorras kaks autot, mille vahel oli ootele asudes 73 veokit. Ajaks, mil esimene auto piirini jõudis, oli autoderodu kahe kolleegi vahel aga kasvanud 250-ni.

“Mõelge nüüd, kui 170 auto eest võetakse igaühelt 200 eurot, kui suur summa see on,” lausus Kuldkepp.

Kui need andmed aluseks võtta, teenisid järjekorrakohtade müüjad mõne päevaga 34 000 eurot ehk 532 100 krooni.

Maksu- ja tolliameti andmeil ootas eile Venemaa suunas Narva piiripunkti ületamise järjekorras 280 veokit. Seda on 25 sõidukit enam kui pühapäeval.

Viimase kolme ööpäeva jooksul Vene tolli läbinud veokite järgi arvestades tuleb piiriületajail järjekorras oodata hinnanguliselt 82 tundi ehk pea kolm ja pool päeva.