Liiklusregistris lõksus olevate „surnud hingede“ probleemi on maanteeameti juures moodustatud töörühma sõnul aktuaalseks muutnud uue liikluskindlustuse seadusega rakenduv automaatne liikluskindlustuse süsteem. Töörühma kuuluvad maanteeameti, liikluskindlustuse fondi, rahandusministeeriumi, majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi ning keskkonnaministeeriumi esindajad.

Nende eesmärgiks on olnud otsida lahendusi, mis võimaldavad süsteemil hakata toimima nö registripõhiselt ja säästa neid inimesi, kes peaksid hakkama tasuma sundkindlustuse kindlustusmakseid liiklemiseks kõlbmatute või reaalselt enam mitteeksisteerivate sõidukite eest.

„Liiklusregistris on hulk selliseid sõidukeid, mida registri eesmärke ja olemust silmas pidades ei peaks seal olema, seega rakenduks süsteem äärmiselt ebaefektiivselt ja tekitaks üldise rahulolematuse ka selliste sõidukite omanike poolt. Eelnimetatud põhjustel on sobilik ja korrektne, kui liiklusseaduse muudatusi menetletakse ühes uue liikluskindlustuse seaduse eelnõuga,“ märgitakse töörühma memos.

Töörühma poolt välja pakutud lahendused, mis said riigikogu majanduskomisjoni heakskiidu:

1. Liiklusregistri kande peatamine.

Sõiduki registrikande peatamine erineb sõiduki ajutisest kustutamisest selle poolest, et see on tähtajatu ja tehakse sõidukiomaniku vastava taotluseta maanteeameti poolt, kui tehnilise ülevaatuse (TÜV) kehtivusest ja viimase liikluskindlustuse poliisi kehtivusest on möödunud vähemalt kaks aastat.

Kanne taastub automaatselt, kui sõiduk läbib ülevaatuse.

Sõiduki TÜV kaotab kehtivuse, kui on möödas TÜV läbimise tähtaeg. Samuti kaotab sõiduki TÜV kehtivuse, kui sõiduk loetakse kindlustusandja poolt hävinenuks.
Kui sõiduki TÜV on kaotanud kehtivuse, kuid pärast seda on väljastatud liikluskindlustuse poliise, eeldatakse, et nendega siiski osaletakse liikluses ja registreeringut ei peatata.

Kommentaar: Kaks aastat tuleb lugeda piisavaks, arvestades asjaolu, et uue liikluskindlustuse seaduse kohaselt ei ole 12 kuu jooksul kindlustuslepingu lõppemisest sõiduki suhtes kindlustamise kohustust. Sõiduki suhtes rakendub automaatne kindlustuskaitse juhul, kui nimetatud periood on möödas.

Fond teavitab kindlustuskohustusega isikut kohustusest sõiduk kindlustada. Kui sõiduki omanik kindlustuskohustust ei täida, esitab Fond talle automaatse kindlustuse kindlustusmakse arveid ajani, mil isik täidab kindlustamise kohustuse, kustutab sõiduki registrist, sh ajutiselt, või sõiduki registrikanne peatub, so ühe aasta pärast eeldusel, et ka kehtivast TÜV-st on möödunud vähemalt 2 aastat.

Kuna tegemist on sõidukiga, millega eelduslikult liikluses ei osaleta, siis tõenäoliselt ei tasu isik ka Fondi poolt saadetud kindlustusmakseid. Seetõttu on oluline, et automaatse kindluskaitse kestus oleks mõistlik ega tekitaks omanikule ja Fondile ebaproportsionaalselt suuri kulusid (nt. sundtäitmine).

2. Sõiduk kustutatakse registrist keskkonnainspektsiooni, politsei- ja piirivalveameti või päästeameti vastava tõendi alusel, kui sõiduk on hävinud ja sõidukit ei saa nõuetekohaselt lammutada.

Kommentaar: Lahendus võimaldab romusõiduki omanikul sellisel juhul sõiduki registrist kustutada ka lammutustõendita, kui keskkonnainspektsioon, politsei- ja piirivalveamet või päästeamet on tuvastanud, et sõidukit tõepoolest enam ei ole või kui sellele ei ole võimalik (kahjustustest tingituna) lammutustõendit väljastada. Muudatus on vajalik, sest jäätmeseaduse kohaselt ei väljasta lammutuskojad lammutustõendeid juhul, kui sõiduki olulised osad on puudu. Hävinenud sõiduk tuleb aga registrist kustutada.

3. Sõiduki saab registrist kustutada ilma lammutustõendita, kui sõiduk on lammutatud või hävinud enne 2004. aasta 1. maid.

Kommentaar: Sõidukid, mis ei ole alates 01.05.2004 TÜV läbinud ja mille suhtes ei ole liikluskindlustuse poliise väljastatud, saab registrist kustutada nn lihtsustatud korras – avalduse alusel ilma lammutustõendita.