Loe, milliseid muudatusi rahandusministeerium kütuseaktsiisi osas plaanib

 (13)
Loe, milliseid muudatusi rahandusministeerium kütuseaktsiisi osas plaanib
Gaasiga sõitva auto tankimineFoto: Rauno Volmar

Rahandusministeerium saatis kooskõlastusringile alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse väljatöötamiskavatsuse, kus käsitletakse pikemalt ette vaatavat aktsiisipoliitikat ning eri meetmeid võitluses kütusepettustega.

Dokumendis tutvustatakse nelja teemat. Esmalt kaalutakse erinevaid võimalusi gaasilistele kütustele pikemalt ettevaatava aktsiisipoliitika loomiseks, teatas rahandusministeerium.

Väljatöötamiskavatsuses keskendutakse praegu marginaalsete osakaaludega kütteainena ja mootorikütusena kasutatavale vedelgaasile ning mootorikütusena kasutatavale maa- ja biogaasile. Selles väljatöötamiskavatsuses ei käsitleta kütteainena kasutatavat maagaasi.

Tulevikus soovib rahandusministeerium maksustamisel rohkem arvestada kütuse energiasisaldust ja keskkonnamõju, lisaks on oluline arvestada biokütuse ja biometaani laiema kasutuselevõtuga, kuna aktsiisipoliitika peab toetama energiamajanduse eesmärke. Väljatöötamiskavatsuses ei ole toodud aktsiisimäärasid, vaid välja töötamist ootavad põhimõtted.

Teiseks plaanitakse võitluses kütusepettustega lihtsustada mootorikütusena kasutatava raske kütteõli ja põlevkivikütteõli maksustamist. Praegune kord eeldab aktsiisimäära kindlaks määramiseks iga kord eraldi laborianalüüside tegemist, mis on kulukas, aeganõudev ja loob võimaluse pettusteks. Lahenduseks pakutakse välja lihtsustada aktsiisiga maksustamist ja maksukohustuse tekkimist nii, et juhul kui kõnealuseid kütuseid kasutatakse mootoris, rakendatakse automaatselt diislikütuse aktsiisimäära.

Seotud lood:

Kolmandaks soovib rahandusministeerium maksuvabastuse täpsustamiseks muuta energiatoodete aktsiisivabastuse loa kohustuslikuks mitte ainult aktsiisivaba soetuse, vaid ka kasutamise ja ladustamise puhul.

Neljandaks, kontrolli tõhustamiseks tuleks vedela põlevaine tootmine üle viia aktsiisilattu juhul kui lõpptoote ühe komponendina kasutatakse aktsiisiga maksustamisele kuuluvat kütust (nt bensiini, diislikütust, rasket kütteõli). See lihtsustab tööd ja kaotab topeltmaksustamise võimaluse.

Veel palub rahandusministeerium keskkonnaministeeriumil koostöös majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumiga hinnata, kas emulsioonkütuste laiem kasutuselevõtt aitab märkimisväärselt vähendada õhuheitmeid võrreldes fossiilkütuste põletamisega või tõsta kütuse kvaliteeti ning hinnata, kas sellel on Eestis perspektiivi.