Riigihange vedaja leidmiseks mandri ja suursaarte vahelistel parvlaevaliinidel

Austatud minister,
lugupeetud Riigikogu majanduskomisjon

Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium on välja kuulutanud riigihanke „Riigihange vedaja leidmiseks Rohuküla - Heltermaa ja KuivastuVirtsu parvlaevaliinidel, õigusega omandada liiniveoks kasutatavad jääklassiga reisiparvlaevad“. Vastavalt hankedokumendile on pakkumuste esitamise tähtpäevaks 15.september 2014.

Kehtiv avaliku teenindamise leping eelnimetatud parvlaevaliinidel lõpeb 30. septembril 2016 ning riigihange on suunatud eelnimetatud liinidele vedaja leidmiseks 10-ks järgnevaks aastaks, alates 01. oktoobrist 2016. Seejuures on hanketingimustega kehtestatud riigile õigus omandada vedajalt 2026. aastal, so liiniveolepingu lõppedes, uuel lepinguperioodil liiniveoks kasutatud reisiparvlaevad.

Saaremaa Laevakompanii AS (edaspidi ’SLK’) soovib Teid teavitada, et soovib ja on ise või tütarettevõtte Väinamere Liinid OÜ kaudu valmis tegema eelnimetatud hankemenetluses pakkumuse. Samas on siinkohal äärmiselt oluline rõhutada, et mõistliku ja reaalselt täidetava pakkumuse esitamine on suuresti raskendatud hankedokumentidega kehtestatud ebareaalsete tähtaegade ning pakkujate kahjuks kehtestatud muude ebaproportsionaalsete tingimuste tõttu.

SLK kinnitab etteruttavalt, et on ise või tütarettevõtte kaudu valmis jätkama avalikku liinivedu nimetatud parvlaevaliinidel analoogselt kehtiva liiniveolepingu tingimustega ning tal ei ole kavatsust teha ülepakkumust ning teenida ülemäärast suurt kasumit. SLK soovib eelkõige suurendada parvlaevaliikluses teenuse kvaliteeti ning täiendavaks märkimisväärseks kuluartikliks saab olla vaid neljanda uue laeva ehitamisega kaasnevad kulud.

SLK omab mahukat oskusteavet uue(te) reisiparvlaeva(de) projekteerimis- ja ehitusprotsessis osalemisel, olles ka hetkel sõlminud ühiste kavatsuste protokollid laevaehitustehastega uu(t)e laeva(de) ehitamiseks. Siinkohal seabki hankedokument ebareaalsed tingimused laeva(de) tarnetähtaegade osas, mis ei ole tänases turuolukorras reaalselt täidetavad. Hankedokumendi kohaselt peaksid edukal pakkujal olema hiljemalt 01.oktoobril 2016 kasutuses neli hankedokumendi tingimustele vastavat reisiparvlaeva, mis jätab uu(t)e laeva(de) ehitamise ajaks vaid sisuliselt kaks aastat. Eelnimetatud ajaperioodi jooksul ei ole tänases turuolukorras ega tootmisvõimsuste juures võimalik isegi ühe uue ja hankedokumendi tingimustele vastava parvlaeva ehitamine. Ükski laevaehitaja ei ole valmis võtma sellist ebareaalselt täidetavat kohustust.

Seega on SLK’l eelnimetatud tingimuse tõttu väga keeruline teha reaalselt täidetavat pakkumist Rohuküla - Heltermaa ja Kuivastu – Virtsu parvlaevaliinidel hankemenetluses osalemiseks, kuigi SLK’l oleks selleks piisavad oskused, kogemused ja laevapark.

Tsiviilõigusi ja kohustusi tuleb teostada heas usus, mis oma sisult tähendab ka seda, et õigussuhte osaliste õigused ja kohustused peavad olema proportsionaalsed, st tasakaalustatud. Käesoleval juhul on aga hankedokumendiga kehtestatud tingimused, kus riigil on vaid õigused ja hilisemal hanke võitjal vaid kohustused. Hanke tingimused ei vasta seadustele ja heale rahvusvahelisele tavale.

Eeltoodu esimeseks ilmekaks näiteks on hankedokumendi koosseisus olev reisiparvlaeva(de) müügilepingu projekt, mis on äärmiselt kallutatud ning ei vasta aastakümnete jooksul rahvusvahelises praktikas väljakujunenud laevade võõrandamislepingu standardvormile (BIMCO). Pikaajaliselt lihvitud rahvusvahelise lepingu standardvorm kindlustab lepingupoolte õiguste ja kohustuste tasakaalu ning SLK kinnitab, et on edukaks pakkujaks osutumise korral nõus reisiparvlaevad lepingu lõppedes põhimõtteliselt riigile võõrandama, kuid see peab toimuma hea rahvusvahelise tava kohaselt.

Hankedokumendi järgmiseks ebareaalselt täidetava tingimuse näiteks on avaliku teenindamise lepingu projekti punkt 28, mille kohaselt vedaja peaks tagama ka kogu info lepingupartneri (nt kütuse müüja jms) tegevuse kohta ministeeriumi poolt nõutavas koosseisus ja vormis. Vedaja ei saa kohustada kolmandat isikut esitama infot oma tegevuse kohta ministeeriumi poolt nõutavas koosseisus ja vormis. Eelnimetatud kohustuse rikkumine võib aga vedajale kaasa tuua sanktsioonid, välistada ei saa ka kogu lepingu ülesütlemist. Samas jääb SLK’le arusaamatuks sellise lepingulise nõude seotus lepingu põhieesmärgiga – tagada Rohuküla - Heltermaa ja Kuivastu – Virtsu parvlaevaliinidel kvaliteetne ja tõrgeteta parvlaevaühendus.

Kolmandaks juhin tähelepanu avaliku teenindamise lepingu projekti punktile 48, mille kohaselt on riigil kui tellijal õigus avaliku teenindamise lepingu erakorralise ülesütlemise puhul vedajast tuleneval põhjusel nõuda vedajalt leppetrahvi viis miljonit eurot, kuid vedaja poolt lepingu erakorralisel ülesütlemisel riigi poolt tulenevatest põhjustest ei ole vedajal õigust leppetrahvi nõuda. SLK leiab, et selliste lepingutingimuste esitamine ja nende seadmine hankemenetluse tingimusteks ei ole kooskõlas hea usu ja poolte võrdse kohtlemise põhimõttega.

Lõpetuseks soovib SLK veelkord kinnitada, et on valmis mõistlikel tingimustel (sh mõistliku kasumiga) jätkama veoteenuse osutamist reisiparvlaevadega 01. oktoobrist 2016 ning on valmis ka 2026. aastal reisiparvlaevad riigile võõrandama rahvusvahelise ja siseriikliku õiguse normide kohaselt.

Seejuures peaksid hanke tingimused ka uu(t)e laeva(de) tarnetähtaegade osas olema reaalselt täidetavad.

Eeltoodust tulenevalt loodan, et Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium kui eelnimetatud riigihanke korraldaja leiab võimaluse arvestada SLK kui turutegutseja ettepanekutega ning täpsustab hankedokumente ja hanketingimusi selliselt, et nõutavad tingimused oleksid reaalselt täidetavad ja tagaksid Rohuküla - Heltermaa ja Kuivastu – Virtsu parvlaevaliinidel kvaliteetse ja tõrgeteta parvlaevaühenduse ka järgmised 10 aastat.

Mis tahes küsimuste või ettepanekute korral olen lahkesti valmis Teiega mõtteid vahetama.

Lugupidamisega

/allkirjastatud digitaalselt/

Tõnis Rihvk
Juhatuse esimees
AS Saaremaa Laevakompanii