Maanteeamet tellis Guvatraki reklaamibüroolt kihutava autojuhi ja lontis käigukangi seostele vihjava reklaamklipi, et manitseda sellega juhte mõistliku kiirusega ja viisakalt sõitma. Meediakanalites hinnati aga too videolõik ja samasugune trükireklaam maitsetuks. Sel nädalal teatasid mitu raadio- ja telejaama, et lõpetavad tolle propaganda mängimise-näitamise.

Vaimukas propaganda või porduelu?

Liiklusohutuskampaaniat toetava Eesti Ringhäälingute Liidu direktor Urmas Loit ei taha öelda, millised meediakanalid nii tegid. “Jaamad otsustavad ise, kas nad mängivad seda reklaami või mitte. Ringhäälinguliit pole seda ära keelanud,” märgib ta.

“Minu arvates on reklaam vaimukas ja õigustab ennast. Hullud kihutajad ja poosetajad kompenseerivad ju sellise käitumisega oma komplekse. Kui keegi tunneb ennast sellest haavatuna, siis järelikult on seostel ka alust,” arvab 20 aastat autot juhtinud Lembit. “Kui tuttavad hakkavad mõnda kihutajat selle reklaami põhjal aasima, siis on üritus oma eesmärgi täitnud.”

Autoroolis potentsihäirete tasategemist väljendav reklaam on silma jäänud ka festivali “L`Erotique” palja pepu reklaami tauninud ringkondadele. Kristlik-konservatiivsed erakonnad, liikumised ja kirikutegelased leiavad, et maanteeameti propaganda rõhub amoraalsusele, sidudes isegi autosõidu seksiga. “Ma ei saa aru, miks peab kogu elu ainult hooramise ümber käima,” ütles tundmatuks jääda soovinud kirikutegelane.

Maanteeameti peaspetsialisti Urve Sellenbergi kinnitusel pidas mõni meediakanal reklaami tõesti räigeks. “Majanduslikku kahju me seetõttu aga ei saa. Tellisime üksiti ka roolijoodiklust tauniva reklaami ning lepingute täitmiseks võivad tele- ja raadiojaamad seda nüüd rohkem mängida,” ütleb Sellenberg.

Räige reklaami tunnistas samas isegi maanteeameti komisjon kõlbulikuks.

“Komisjon otsustas nii, kuigi mulle tundus see videoklipp imelik,” tunnistab maanteeameti peadirektor Riho Sõrmus. Teda häiris eeskätt telereklaami hüplev ülesehitus. “Ma ei saanudki aru, mida sellega öelda tahetakse,” teatab Sõrmus. “See (impotentsus, toim.) ei ole ju ainus põhjus, miks gaasi antakse.”

Hardi Volmer on pettunud

Reklaamibüroo Guvatrak projektijuht Anneli Ohvril leiab, et sotsiaalne reklaam ei tohigi kedagi külmaks jätta. Kui see paneb mõtte liikuma, on reklaam ikkagi mõjunud. “Mina seal midagi ebasündsat ei leia,” tõdeb ta.

Reklaami idee autori Hardi Volmeri sõnul pani tema kokku vaid visuaalse kujunduse. “Minu arvates oli see intrigeeriv. Samas ei mõelnud ma kõnealust loosungit sinna juurde. Olen nüüd tõsiselt kurb, et see sõnum reklaamile juurde liideti. Lõplikul kujul ületab asi tõesti hea maitse piire,” kahetseb Volmer.

Seos rooli ja seksi vahel

Seksuoloog Imre Rammul tunnistab, et teda kui autojuhti see reklaam ei eruta. “Potentsihäiretele rõhub see küll, kuid minul pole selliseid probleeme olnud - abi ju lähedal. Seepärast mind see näiteks mõtlema ei pane.”

Rammuli sõnul pole seksuaalsuse ja liikluse seoseid veel uuritud, kuid rool ja seks võivad siiski üksteist mõjutada. “Kui närv on must, võib see tekitada potentsihäireid ning see jälle omakorda närvilisust, mida siis mõni kompenseerib näiteks kihutamisega,” hindab seksuoloog.

Argo KASELA