“Asi liigub edasi,“ ütles Eestis kütuseelementide arendamisega tegeleva AS Elcogeni juhatuse esimees Enn Õunpuu iga-aastaselt maailma ühelt prestiiĻikaimalt kütuseelementide alaselt seminarilt naastes kokkuvõtlikult. “Kõige suurem eesmärk on praegu töötada välja sellised elemendid, mis oma hinnalt ja töökindluselt oleks ka tavatarbijale vastuvõetavad ja kasutatavad näiteks oma maja elektriga varustamisel ja kütmisel või autodes praeguste mootorite asemel. Aga tehnoloogia ise on juba praegu olemas ja töötab.“

Kütuseelemendid (fuel cell) on uudne energia tootmise viis, kus kütusena on kasutusel vesinik või vesinikku sisaldavad ained, nagu näiteks maagaas või metanool, ning kus elekter tekib keemilise reaktsiooni tulemusena.

Kütuseelemendid on esiteks odavad kasutada, sest nende kasutegur on äärmiselt kõrge. Teiseks ei teki sellisel energia tootmisel mitte mingeid loodusele kahjulikke jääkained ega saastet, sest jääkideks on ainult soojus ja vesi. Neid mõlemaid annab aga näiteks nii kodus kui autos omakorda ära kasutada, nii et kütuseelement on mitmekordselt kasulik.

USA-s nägi Õunpuu juba esimesi kütuseelementidel töötavaid autosid ning proovis ühega isegi sõita.

“Nägi välja täpselt nagu tavaline automaatkäigukastiga auto,“ rääkis Õunpuu ühe Fordi kohta. “Ta oli äärmiselt vaikne, sest element ei tee absoluutselt mitte mingit häält, ainult õrn kummisahin oli kuulda. Isegi kiirendus oli suhteliselt hea.“

Ühe paagitäie vesinikuga läbivad esimesed loodusesõbralikud autod umbes 300 kilomeetrit, jäägina tekkivad soojus ja vesi leiavad osaliselt kasutust autos endas, osa veest aurab aga lihtsalt ära.

Samas tabab aga rohelise mõtteviisiga autoostjaid kohe hirmus hind. Kui tavalise mootoriga säärane auto maksaks alla 300 000 krooni, siis kütuseelemendiga varustatuna tõuseb tema hind ligi 15 miljoni kroonini.

See aeg, millal kütuseelemendid hakkavad osaliseltki asendama nii suuri elektrijaamu kui saastavaid automootoreid, on Õunpuu sõnul lähemate aastate küsimus.

“Viimase seisu järgi võib paikseks elektritootmiseks esimesi tooteid massturule oodata 2010. aastaks,“ rääkis Õunpuu. “Esimesed lahendused hakkavad olema suhteliselt väikse võimsusega, ent piisavad selleks, et näiteks eramajadesse elektrit ja sooja toota.“

Autodesse ennustab Õunpuu kütuseelementidel töötavaid mootoreid 2020. aastaks.

“Siin ei ole midagi keerulist, küsimus on selles, et materjalid ja tehnoloogia tuleb saada laiale tarbijaskonnale vastuvõetavale tasandile,“ ütles Õunpuu.