Maailma juhtivaid ärinaisi peab oma edu üksnes juhuseks


Reklaamitöötaja Shelly Lazaruse meelest tuleb kasuks, kui ei ole vaja edukas olla.

Märkasin konna niipea, kui reklaamiagentuuri Ogilvy & Mather Worldwide tegevjuht Lazarus minuga oma hotelli hommikusöögilauas liitus. Muidugi polnud see päris konn. See oli tehtud juveelidest ja asus väikse prossi keskmes, mis ehtis tema kaelani kinninööbitud pükskostüümi.

Eelneva õhtu olin veetnud Lazaruse kohta kirjutatud artikleid lugedes. Need algasid sageli tema New Yorgi bürood ehtivate mängukonnade kirjeldusega. Talle meeldib öelda, et konnad tulid tema ellu juhuslikult, kui ta kinkis oma lastearstist kaasale ühe karvase konna. Too vastas samaga ja peagi liitusid temaga teised. Lazaruse kontor täitus konnadega.

Reklaamiinimesed oskavad tähelepanu võita ja seda ära kasutada. Kodune mulje, mille loob hulk pehmeid konni, näib avalike suhete vaatenurgast veidi liiga hea, et seda uskuma jääda.

Naine päris tipus

Lazarus on meeldiv. Kuid ta on ka maailma võimukamaid ärinaisi ? maailma firmajuhtide eliidi mainekas liige. Pariisi tuli ta kohtuma Euroopa esinduste juhtidega ? tema firmal on kontorid 155 linnas üle maailma. Tema klientide hulka kuuluvad Unilever, IBM ja American Express ning ta on General Electricu ja Mercki juhatuses. Meil oli paljustki rääkida.

Kuid kui Lazarus jutustas oma edukast elust ärinaisena, pöördusid minu mõtted konnade juurde.

Konnad on kahepaiksed ja suudavad elada nii maal kui ka vees. Lazarust kuulates mõistsin, et ka temal on kahepaikse omadusi. Ta liigub edukalt ärimaailma soodes. Ja suudab seda, sest pole kunagi pidanud end vaid soo-olendiks. Lazarus peab oma edu võtmeks seda, et ta pole kunagi tundnud vajadust tippu jõudu. Üles kasvades tahtis ta olla naine ja ema ning oli alati valmis töölt lahkuma ja koduse tuleaseme juurde naasma. Praegu on ta 58-aastane kolme lapse ema.

Tema tõus ärimaailmas ? nagu tema meelest paljud asjad tema elus ? oli juhus. Ta jäi oma mehe kõrvale ja head asjad lihtsalt juhtusid.

Eriti järjekindel

?Oma pere teiseks leivateenijaks olemine lisab kindlust,? räägib ta. ?See ei ole teadlik. Kuid sa tunned sisimas: ?Mis siis ikka juhtuda saab? Ma ütlen, mida mõtlen ja mida nad minuga ikka teha võivad???

Lazarus ei karda oma tundeid väljendada. Kui ta tahtis ühemunaomletti ja talle toodi taldrik, mis sisaldas vähemalt kolme, sõi ta ära, palju soovis ning jättis ülejäänu järele. Suurema osa söögiajast ei puutunud ta oma tomatimahla, sest kelner ei toonud soovitud jääd. Ta küsis seda neli korda, alati sama tooniga ja ärritumata. Lõpuks sai ta tasu ? terve anumatäie jääkuubikuid. ?Kui sa järele ei anna, tuleb see lõpuks,? nendib ta. ?Mulle meeldib jää.?

Lazarus on nii osav oma tahtmise saavutamisel, et tekib tunne, et tema jutt juhustest võib olla kõigest turundusnipp.

Ei saa aga eitada, et tema elus on olnud mitu üllatavat käänet. Ta läks kellegi teisega kohtama Yale?i, kus tema tulevane mees tollal õppis. Kui ta läks hommikusöögile, et kohtuda inimesega, kes pidi ta koju viima, põrkas ta kokku George Lazarusega, kellel oli auto. Nad on abielus olnud 35 aastat.

Lazaruse ambitsioonikus tuleb esile ärikoolist rääkides, kuid vaid napilt. Ta omandas ärikorralduse magistrikraadi, sest tahtis tööd, kus oleks muudki peale masinakirja. Tegelik eesmärk oli aga teenida raha ajal, mil tema mees arstiks õppis.

Ta valis Columbia ülikooli, sest seal oli ka suvesemester ? järelikult sai ta kiiremini lõpetada. Ta alustas õpinguid suvel 1968, vaid mõni nädal pärast seda, kui tudengite Vietnami sõja ja rassismi vastane ülestõus oli enamiku üliõpilaskülast sulgenud. Ometi ei pannud ta möllu peaaegu tähelegi.

Naiseks olemise eelis

?Me pidime teist teed minema, kuid ärikool tegutses,? ütleb ta. ?See oli tähtsusetu. Meil polnud aimugi, mis meie ümber toimub.?

Õpingutel tekkis tal sama mure. Inimesele, kes polnud varem töötanud, tundus suur osa õppetööst arusaamatu. Kuidas mõista organisatsiooniskeemi, kui sa pole varem ühtegi organisatsiooni kuulunud?

?Minu jaoks oli see veidi udune,? tõdeb ta. ?Kuid ma tutvusin fantastiliste inimestega. Me istusime tagareas ja lahendasime New York Timesi ristsõna. See ei olnud ebameeldiv kogemus. Ma õppisin tundma ?argooni ja mõistma põhitõdesid.?

1971 Ogilvy teenistusse asudes avastas Lazarus veel ühe eelise ? naiseks olemise. Nii tollal kui ka nüüd on reklaam suunatud peaasjalikult naistele, sest nemad sooritavad põhiosa ostudest. Kuid agentuurid koosnesid tollal peamiselt meestest ? nii võis naine, kellel polnud midagi kaotada, kõik välja öelda ja kolleegid enda poole võita.

?Ma olin ainuke naine toas,? pajatab Lazarus. ?Alguses ütlesin küll, et räägin vaid enda eest, siis aga mõtlesin: ?Ah, suhteliselt võttes mõistan ma tõenäoliselt naisi paremini kui keegi teine siin ruumis.??

Reklaamimaailmas on nüüd rohkem naisi, kuid äri on siiski jäänud poisteklubiks. Näiteks loovjuhtide seas on üllatavalt vähe naisi. Sellele on palju seletusi pakutud, kuid sageli kaevatakse, et emadus ja reklaamitöö ei sobi kokku.

Firmad nõuavad ööpäeva ringi teenindust ja kui reklaamikampaaniad vahetult enne tähtaega ette valmistatakse või muudetakse, jääb sageli vähe ruumi töö kõrvalt lastele aja leidmiseks. Lazaruse sõnul on naised rohkem edu saavutanud klientidega töötamises, olles vahendajaks reklaamijate ja loovmeeskonna vahel.

Klientidega tegelemine on üks Lazaruse tugevusi. Ta liigub osavalt ettevõtluse stratosfääris. Pärast seda, kui ta oli pidanud kõne General Electricu naistöötajatele, palus firma tollane juht Jack Welch teda juhatuse liikmeks.

?Naistega on tipus see probleem, et nad lahkuvad, sest nad saavad lahkuda,? arvab ta. ?Nad on jõudnud punkti, kus nad teenivad palju raha. Neil on mehed, kes teenivad veelgi enam ? ma üldistan praegu ? ja nad ei pea tingimata töötama.?

Sama võiks öelda Lazaruse kohta, kelle leping lõpeb aastavahetusel. Kuigi ta juhib agentuuri, allub ta Ogilvy emafirma WPP, maailma suuruselt teise turundusteenuste kontserni tegevjuhile sir Martin Sorrellile.

Lazaruse sõnul räägib ta Sorrelliga ?igal teisel nädalal, kui vahepeal mingit probleemi esile ei kerki?. Sorrell, kes on reklaamiringkondades kuulus sideseadme BlackBerry sagedase kasutajana, ?eelistab suhelda e-posti teel?. Lazarusele aga meeldib telefon: ?Tavaliselt, kui ma tahan temaga rääkida, siis ma tõesti tahan just temaga rääkida.?

Praegu on Lazarusel Sorrelliga palju rääkida. Ta ütleb, et talle ei ole järglast valitud, kuid ta on Sorrelliga vestelnud, kes agentuuris sellele tööle sobiks. Ta väidab, et pole veel oma tulevikku otsustanud.

?Ma tõesti ei ole pidanud sellega tegelema,? ütleb ta. ?Põhjus on see, et olen üpris impulsiivne ja tunnen igal hetkel, mida on parasjagu õige teha. Ma ei jäta Ogilvyt kunagi hätta, ei teata alles 31. detsembril: ?Oli kena teid tunda!? Ma lihtsalt tunnen, mis on õige. Kogu mu elu on olnud juhus ja ma olen tegutsenud instinktiivselt. On väga oluline, et kõhutunne oleks õige.?

WPP naistepõlgurist ideegeneraator pidi lahkuma

?? Ogilvy omanikfirma WPP ?loov ristiisa? Neil French pidi ametist lahkuma, kui solvas oktoobrikuus Torontos esinedes reklaamfirmades töötavaid naisi.

?? French vastas küsimusele, miks loovjuhtide seas on nii vähe naisi: ?Naised ei jõua tippu, kuna nad ei ole seda väärt. Nad on rämps.? WPP kommenteeris juhtunut vaid teatega, et French andis lahkumisavalduse.

?? Frenchi ülesandeks WPP juhtkonnas oli propageerida mittekonventsionaalset mõtlemist. Enne sellele kohale asumist töötas ta Ogilvy loovjuhina. Varem on French tegutsenud pornoärimehe, hevibändi Judas Priest mäned?eri ja härjavõitlejana.

Copyright Financial Times Group, tõlkis Erik Aru