Maailma suurima jalgrattatootja sõnul on „Made in China” ajastu läbi saanud

 (8)
Gianti tehas Taichungis
Gianti tehas TaichungisFoto: Pichi Chuang, Reuters/Scanpix

Maailma suurim jalgrattatootja Giant Manufacturing asus juba eelmise aasta septembris pärast seda, kui USA president Donald Trumpi hakkas oma esimeste tollimaksu ähvardustega pihta, USA turule mõeldud tootmist Hiinast Taiwani ümber kolima.

„Kui Trump ütles, et tahab kehtestada 25% tollimaksud, siis me võtsime seda väga tõsiselt,” märgib Giant Manufacturing juht Bonnie Tu ettevõtte peakontoris Taichungis antud intervjuus Bloombergile. „Me hakkasime kolima enne, kui ta oma suu sulgeda jõudis,” lisas ta.

Giant on üks nendest üleilmse haardega ettevõtetest, kes on otsustanud USA-Hiina kaubandussõjale reageerida oma tootmise osaliselt Hiinast ära viimisega. Nende ettevõtete arv viimasel ajal aga ainult kasvab. Värskeim lisandus nende nimistus oli Intel, kes andis teada, et et plaanib oma üleilmse tarneahela üle vaadata.

„Eelmise aastal sain ma aru, et Hiinas tootmise (Made in China – ing k) ja üle ilma toodete tarnimise ajastu on läbi saanud,” nentis Tu. Mägi- ja võistlusjalgrataste tootja sulges 2018. aasta lõpus ühe tehase Hiinas ja suunas kõik USA tellimused riigist välja. Juba mullu juulis andis ettevõte teada, et avab ühe tehase Ungaris, kuna kasvab trend tootmine oma turgudele lähemale viia.

Seotud lood:

Giantil on on praegu tehased nii Taiwanis kui Hollandis – kummaski üks – ja viis tehast jätkuvalt Hiinas. Taiwani tehases töötavad töölised kahes vahetuses, et ümbersuunatud tellimusi täita. Ettevõte otsib praegu ka Kagu-Aasias partnerit.

Ka teised Hiinast osa tootmist ära kolivad ettevõtted nõustuvad Tu mõttekäiguga. Näiteks Li & Fungi tegevjuht Spencer Fung märkis, et Hiinast sai tootmistehas kogu maailmale sellepärast, et hiinlased suudavad väga efektiivselt toota. „Ettevõtted panid kõik oma munad Hiina korvi, sest hiinlased on väga võimekad,” sõnas ta.

Küll aga möönas maailma suurim tarbekaupade tootja, et USA ja Hiina kaubandussõda sunnib paljusid ettevõtteid kogu oma üleilmset tarneahelat muutma ja laiendama oma tootmist ka väljapoole Hiinat.