Riigihangete vaidlustuskomisjon (VAKO) otsustas novembri lõpus, et maanteeameti korraldatud Kuressaare-Tallinna lennuliini hanketingimustes ei ole ikkagi lennufirmadelt asjakohane nõuda lennukite vanusepiirangut kvalifitseerimistingimusena. Nimelt lisas maanteeamet veel sügisel majandusminister Taavi Aasa tungiva soovituse peale hankesse nõude, et teenuseks pakutava lennuki tootmisaasta peab olema 2000 või hilisem ehk et Kuressaare ja pealinna vahet ei tohiks sõita üle 20 aasta vanuse lennukiga. Transaviabaltika selle nõude VAKO-s vaidlustas ja võitis.

Nüüd kui hanke lõpuni oli jäänud vähem kui nädal ja algselt oli aega pakkumisi esitada 20. detsebrini, viis maanteeamet hankeregistris muudatuse sisse ja kaotas jälle vanusepiirangu. Niisamuti pikendati hanke tähtaega 21. jaanuarini 2020. Piirang kaotati aga vaid näiliselt, juhindudes väga täpselt VAKO otsusest ja peenjuriidikast - nimelt võttis maanteeamet nüüd piirangu hanketingimustest välja, aga lisas selle jällegi hankelepingu projekti. See tähendab, et ühtaegu täidetakse VAKO otsust ja säilitatakse vanusepiirangu nõue.

Kui maanteeamet esimest korda, septembris vanusepiirangu välja võttis, olid nii Saaremaa vallavanem Madis Kallas ja mitmed Saaremaa ettevõtjad äärmiselt pettunud maanteeameti ühepoolses käitumises, sest viimane jättis Tallinna-Kuressaare lennuhankest välja ühe saarlaste poolt seatud olulise tingimuse, nimelt lennuki vanuse.

Ettevõtte PRFoods juht Indrek Kasela oli ERR-is toona veel kriitilisem. "See väide nüüd, et vanus pole oluline, eriti maanteeameti poolt, see kõlab, ma loodan, et ainult ebakompetentsena, aga kindlasti lausa kriminaalsena. Praegusel juhul, nagu ma ütlesin, on pettumus nii suur, et tuleb kaaluda kohtulikke variante, et antud protsessi sellisel moel edasi ei liigutataks."

Transaviabaltika, mis ka hetkel Kuressaare lennuliini teenindab, vaidlustas vanuse nõude oktoobri lõpus, põhjendades, et tingimus, mille kohaselt peab teenuse osutamiseks pakutava lennuki tootmisaasta olema 2000 või uuem, "piirab oluliselt ning moonutab ebaproportsionaalselt ettevõtjate jaoks võimalusi pakkujana riigihankel osalemiseks".

Vanusepiirangust loobumine oli aga vastukarva Nordica tütarfirmale, kes ei püsiks hankel oma uuemate -ja kallimate- lennukitega konkurentsis ega suudaks Transaviabaltika vanemate lennukitega hinnas konkureerida.

Vedajat otsitakse liinile neljaks aastaks ja hanke maksumuseks on ca 16 miljonit eurot.