„2015. aastal toimus mitmeid muutusi majandusministeeriumile kuuluvate ettevõtete haldamisel. Asutasime uue lennufirma Nordica, et tagada Eestile otseühendused Euroopaga. Alustasime transpordi infrastruktuuri omavate riigiettevõtete kontserni loomist, millega tõuseb meie transiidi konkurentsivõime, paraneb juhtimine ning tugevneb sisekontroll," kommenteeris minister Kristen Michal äsja avaldatud MKM haldusalasse kuuluvate riigiettevõtete 2015. aasta valitsemise aruandeid.

"Esimesena oleme teinud ettepaneku teehooldeettevõtte AS Eesti Teed osas, see peaks juhtuma 2018. Analüüsid on valmimas või tegemisel Metroserti, Teede Tehnokeskuse, Omniva pakiäri vähemus- või enamusosaluse erastamiseks," lisas Michal.

"Lisaks näeme potentsiaali EVR Cargo erastamiseks, kuid selle eelduseks on turul suurem stabiilsus, paremad ärivõimalused lisatulu teenimiseks selle valdkonnas loob ka kavandatav tarnspordi, taristu ja transiidi valdusettevõte,“ ütles Michal.

Esimeste hulgas läheb erastamisele teehooldusettevõtte AS Eesti Teed. Eesti Teede 100%-list osalust pidas riik varem vajalikuks teehoolduse puuduliku konkurentsi tõttu. Tänaseks on aga konkurents teehooldes tihe – 18 teehoolde lepingut täidetakse 12 ettevõtte poolt. Järgmise sammuna lõpetatakse ennetähtaegselt Eesti Teedele kuuluvad siselepingud ning seejärel saab ettevõte nendele lepingutele teistega konkureerida.

Lisaks analüüsitakse Teede Tehnokeskuse, AS Metroserti ja Omniva pakiäri teenuseid, et otsustada kas ja millistes on riigiosalus mõistlik säilitada ja millistes loobuda. Kõikides ettevõtetes on teenuseid, mille osutamine on laiema avaliku huviga ning mille osutamine eraettevõttele pole atraktiivne, kuid ka neid, kus turg toimib ja kus riik ei pea olema turuosaline vaid regulaator.

Transpordi infrastruktuuri omavate riigiettevõtete kontserni loomine jõuab lähikuudel taaskord valitsuskabineti arutelule. Praeguseks on laiapõhjalised töögrupid analüüsid valmis teinud ning valdusettevõtte loomine vajab veel valitsuse heakskiitu.

Analüüsid näitavad, et kontserni loomisel paraneks ettevõtete finantsvõimekus, väheneks vajamineva tugitöötajate arv (IT-, haldus- ja õigusteenused) ning loodaks juurde täiendavad sisekontrolli mehhanismid.

Laiemalt tekib Eestisse terviklik kaubakoridori haldav kontsern, mille läbi paraneb meie konkurentsivõime ja suureneb võimekus siia meelitada täiendavaid kaubavedusid.

Kontserni kuuluksid Tallinna Sadam, Tallinna Lennujaam, Saarte Liinid, Eesti Raudtee, EVR Cargo ning lisaks loodaks riigilaevastikku haldav ettevõte. Valdusettevõtte loomine annab maksumaksjale konservatiivselt hinnates 9 – 14 miljonit eurot aastas lisatulu.

Majandusministeeriumi haldusalasse kuulub 19 ettevõtet.