MTA tollikorralduse osakonna juhataja Urmas Koidu sõnul ei võimalda maksuvabastuse reeglid kasutada aktsiisivaba kütust muul otstarbel kui konkreetsel veol.

"Seetõttu suurendaski amet alates septembrist tähelepanu aktsiisivabastuse reeglitest kinni pidamisele vedajate puhul. Kontrollitavad vedajad ning veokid valime nii riskianalüüsile tuginedes kui ka juhuslikult," selgitas Koidu.

Hinnanguliselt ei kasutatud igas neljandas veokis olevat ja Venemaal tangitud kütust sihtotstarbeliselt, vaid see pumbati välja või kasutati muude Euroopa Liidu siseste vedude tegemiseks. Ameti hinnangul tekitavad selliselt käituvad vedajad riigile iga aasta üle 5,2 miljoni euro maksukahju.

MTA juhib Venemaalt Eestisse saabuvate vedajate tähelepanu, et veoki standardses kütusepaagis olevale kütusele kohaldub maksuvabastus eeldusel, et seda kasutatakse üksnes sellel samal Eesti ja kolmanda riigi vahelisel veol.

"Aktsiisivaba mootorikütust tohib kasutada vaid sõidukis, millega kütust sisse veeti, selle konkreetse veo raames ning kütuse sõidukist väljavõtmine või selle igasugune üleandmine on keelatud ka veoautode ja muude kaubaveokite puhul," rääkis Koidu. "Kui aktsiisivabastuse tingimusi rikutakse, ei saa kütust aktsiisivabalt Eestisse importida," lisas Koidu.

"Vaatluste tulemusel on huviorbiiti jäänud 540 veoautot, kelle rikkumistele oleme valmis reageerima. Aktsiisivabastuse tingimuste rikkumist avastatakse vedajate puhul mitu korda nädalas. Kui tolliformaalsuste teostamisest keeldutakse või neid 20 päeva jooksul peale ametilt vastava teate saamist ei tehta, jääb ettevõte välja pumbatud kütusest ilma," selgitas Koidu.

Näiteks oktoobri lõpus saabus Narva maantee piiripunkti kaudu Eestisse veoauto Daf, mille juht deklareeris piiriületusel kirjalikult, et veoki kahes kütusepaagis on kokku ligikaudu 1350 liitrit diislikütust. Sellest 1165 liitrit pumbati välja ja peeti kinni.

Eelmisel päeval saabus Venemaalt aga veoauto Volvo, mille juht deklareeris paakides oleva üleliigse kütuse ning maksis 1100 liitri kütuse pealt 670 eurot aktsiisi.

Alates septembrist on autojuhid veokite paakides imporditud kütuse eest maksu tasunud 7 korral, kokku 3600 eurot 6 tonnilt kütuselt. Kütust on välja pumbatud 4 korral, kokku 4 tonni. Selle koguse pealt on ärahoitud maksukahju pea 2400 eurot.

Pärast kütuse kinnipidamist antakse ettevõttele võimalus kütuse aktsiisivabastuse tõendamiseks esitada omapoolseid seisukohti ja tõendeid, samuti on neil võimalik kütus tagasi Vene Föderatsiooni viia.

Koidu sõnul ei ole ausatel vedajatel ja piiriületajatel vaja muretseda täiendava ajakulu pärast piiril. "MTA tegeleb eeskätt nendega, kes on tolliametnikele oma kahtlase käitumisega pikema aja jooksul silma jäänud," rääkis Koidu.

Amet on vedajate käitumist piiriületusel jälginud juba 2012. aastast, möödunud suvest hakkasime fikseerima neid asjaolusid, mis viitavad kütuse väljapumpamisele autodest pärast Eestisse sisenemist.