Maksukorralduse seaduse muudatusettepaneku ajendiks on riigikohtu otsus, millega tunnistati kuni 30. juunini 2002 kehtinud maksukorralduse seadus põhiseadusega vastuolus olevaks, sest seaduse asemel oli maksuvõla intress kehtestatud rahandusministri määrusega.

“Maksukorralduse seaduse uue muudatusega tagatakse olukord, kus kõik on seaduse ees võrdsed,” teatas rahandusministeerium ETAle. “Muudatuse selgitus on, et tähtpäevaks tasumata maksusumma ei kuulu tegelikult maksumaksjale, vaid riigile ning see on sisuliselt tasu riigi raha kasutamise eest.”

Maksukorralduse seaduse kohaldamata jätmisel maksuvõlglastele ei saaks maksuhaldur enam nõuda intresse perioodi eest enne 1. juulit 2002. Samas need isikud, kes on intressi tasunud või kelle suhtes intressi ettekirjutus on jõustunud ning kes ei ole seda vaidlustanud, peaks intresse siiski tasuma.

Maksukorralduse seaduse muudatused ei suurenda ministeeriumi teatel isikute kohustusi või vastutust, samuti ei vähendata isikute õigusi ja vabadusi. “Pigem seatakse seaduse muudatustega maksuvõlgnik tema jaoks soodsamasse olukorda, kuna uue maksukorralduse seaduse alusel arvestatav intressimäär 0,06 protsenti päevas on madalam kui rahandusministri määrustega kehtestatud intressimäär 0,07 protsenti päevas,” märgib rahandusministeerium.

Rahandusministeerium peab vajalikuks rõhutada, et arvestades kõnealust seaduse muudatusettepanekut ning Eesti maksupoliitikat tervikuna, ei ole maksumaksjal põhjust eeldada, et ta ei pea makse tähtajaks maksma ning sellest tulenevaid muid kõrvalkohustusi riigi ees täitma. Samuti on käesolevad ettepanekud vajalikud maksumaksjate võrdse kohtlemise tagamiseks ja n-ö maksuamnestia vältimiseks. Samuti on oluline kaitsta riigi maksutulu, et tagada riigi arengu ja kodanikele osutatavate avalike teenuste stabiilsus.