Malaisia lennufirma on katastroofide tõttu kuristiku äärel

 (41)
Malaysia Airlines
Malaysia AirlinesFoto: EDGAR SU, REUTERS

Malaisia lennufirma, mille lennuki venemeelsed separatistid Ukraina ida-osas alla tulistasid, on suures hädas. On väga kahtlane, kas nad suudavad selle viimase paugu üle elada, kirjutab USA Today.

Malaysia Airlines'i on viimasel kahel kuul tabanud täielik ebaõnn. 8. märtsil kadus nende lend nr 370, pardal 239 inimest. Seda lennukit ei ole siiani leitud. 17. juulil kukkus aga alla lend nr 17, pardal 295 inimest. Analüütikute sõnul on lennufirma jätkamine pärast kaht katastroofi muutunud väga keeruliseks.

„See saab olema raske," ütles lennundusspetsialist Robert Mann, kes rõhutas, et nii lennufirma ise kui Malaisia turismisektor olid viletsas seisus juba enne märtsikuist katastroofi.

Ehkki lennufirma on aastatega kasvanud, on nad kaotanud kõvasti raha üha kallineva kütuse, lennujaamamaksude, odavlennufirmade üha jõulisema pealetungi ning nõrgeneva valuuta tõttu.

Teine analüütik Henry Harteveldt ütleb, et ettevõte vajaks kindlasti juhivahetust. „Lennufirma peab võtma vastu kiireid ja konkreetseid otsuseid, et näidata, et nad on ise oma saatuse juhtijad," ütles ta ning lisas, et ehkki lennukid lendavad tundub Malaysia Airlines tegutsevat üks päev korraga.

Manni sõnul on iroonia selles, et ettevõttele ja tema mainele sobiks paremini see, kui tuleb välja, et lennuk lasti tõepoolest alla.

Seotud lood:

Richard Aboulafia, kes on lennunduskonsultant, ütleb aga, et tänu riigi toele võib lennufirma siiski jalgele tõusta. „Malaysia Airlines'i on viimasel ajal saatnud lihtsalt väga halb õnn," lisas ta.

Riik appi ei tule

Ettevõte teatas juba maikuus, et nende netokahjum on suurenenud 59%, suurenedes 138 miljoni dollari võrra. Nad on kahjumis olnud viimased viis kvartalit.  Ettevõte oli selleks ajaks aastaga kaotanud 40% oma turuväärtusest. Kolme aastaga on kahjum kerkinud 1,3 miljardi dollarini.

Malaysia Airlines on riiklik lennufirma, mis lennutab päevas 250 väljuva lennuga 37 000 reisijat. Sihtkohti on neil 80. Riigile kuulub 70% firmast, ülejäänud 30 protsendiga kaubeldakse Kuala Lumpuri börsil. Suur osa kaubeldavatest aktsiatest on pensionifondide käes.

Malaisia kaitseminister Hishammuddin Hussein ütles tänavu mais toimunud pressikonverentsil, et riik ei kavatse hätta sattunud lennufirmat mudast välja tõmmata. Varem on seda aga korduvalt tehtud.

Tegemist ei ole suure lennufirmaga. Nad on aga võitnud mitmeid rahvusvahelisi auhindu teeninduse kvaliteedi, pakutava toidu ning üldise taseme eest. 2013. aastal valiti Malaysia Airlines World Travel Awardsi poolt Aasia parimaks lennufirmaks.

Malaysia Airlines on alates 2013. aastast ka Oneworldi lennufirmade alliantsi liige, mis tähendab, et nad on võrgustiku kaudu ühendatud 850 sihtkohaga.

Malaysia Airlinesi üleeelmine õnnetus juhtus 1995. aastal, kui Fokker 50-ga toimunu tappis pardal olnud 53-st inimesest 34.

Lennukipark

Malaysia Airlines'il on pärast eilset 95 lennukit, mille seas on:

Boeing 777 - 12 lennukit

Boeing 737 - 55 lennukit

Boeing 747 - 3 lennukit

Airbus A330 - 19 lennukit

Airbus A380 - 6 lennukit