Mart Laar, kuidas olete rahul tänase valitsuse pealehakkamisega Eesti elu reformida?

Võrreldes mõne teise analoogses olukorras oleva maaga on Eesti valitsus tegutsenud tõhusalt. Negatiivse lisaeelarve kiire vastuvõtmine oli selle heaks märgiks. Samas ei saada vist siiani aru, kui tõsine on olukord ning loodetakse, et kriis läheb kuidagi iseenesest mööda. Paraku nii see ei juhtu. Vajalike otsuste edasilükkamine läheb Eestile kalliks maksma. Loodan, et sellest saadakse aru ning valitsus suudab otsustavalt ning kiirelt tegutsema asuda.

Kui palju ja milliste reformidega on Eestis hiljaks jäänud?
Hiljaks on jäänud haldus-, haridus- ja tervishoiuasustuste reformiga. Kiiremini tuleks edasi liikuda ka riigi kulude-tulude tasakaalu viimiseks vajalike otsustega.

Millal Eesti majandus avastab end põhjast?
Eesti majanduse kukkumise põhi on alles ees.

Kuidas on Eesti valmis töötute arvu kasvuks, nende ümberõppeks ja rahva pettumuse süvenemiseks?
Viimane aeg on selleks valmistuma hakata.

Usute ja kardate, et töötuid on meil sügiseks 100 000?
Kardan küll.

Kui palju meil veel annaks kokku tõmmata avaliku sektori kulutusi?
Siin on kärperuumi viimaste aastate kasvutempot vaadates veel kindlasti. Kui tahame hoida eelarve defitsiiti kontrolli all, siis riigiametnike arvelt nii suurt kärbet teha pole võimalik. Langetada tuleb teisi, struktuursetele muutustele suunatud otsuseid.

Kuidas hindate kõrgete riigiametnike autohankeid, kus soetatakse rahaliselt või imagoloogiliselt väga kalleid liikumisvahendeid?
Usun, et need satuvad avalikkuse teravdatud tähelepanu alla.

Mis on kolm sammu, mida astuks peaminister Laar Eesti olukorra parandamiseks?
Hoiaksin eelarve tulud-kulud kontrolli all, langetades lähema kahe kuu jooksul selleks vajalikud ebameeldivad, kuid vajalikud otsused. Käivitaksin viivitamatult ettevõtluse toetusprogrammid ja korterelamute energiatõhususe krediidi programme, astuks vajalikud sammud investeeringute maaletoomiseks ja töökohtade loomiseks. Käivitaks hulgaliselt uusi programme ümber- ja täiendõppeks ning väikeettevõtluse toetuseks, mis võimaldaksid töö kaotanud inimestel tööturule naasta. Üldiselt suunaks valitsust otsustamisele, aga mitte sellest hoidumisele. See puudutab nii haldusreformi kui mitmeid teisi küsimusi.