Massi Miliano asutaja Heiki Haldre ülteb alljärgnevas intervjuus, et peab konkurssi võimaluseks rääkida oma lugu võimalikult paljudele õigetele inimestele.

Mis on selle teenuse sisu? Kes on partnerid?

Alustasime rätsepasärkide tegemisest. Siis avastasime, et massturg on palju suurem. Mujal maailmas poleks Fits.me sündinud, sest Eestis moeinimesed ja biorobootika-inimesed omavahel suhtlevad, mujal aga mitte eriti. Samuti on Eestis teadusarenduse hind suhteliselt madal. Eestis oleme investeerinud üks miljonit eurot, Suurbritannias oleks sarnase arendustöö hind kaheksa miljonit naela.

Me teeme roboteid. Roboteid saab kasutada sõjatööstusest kuni rõivatööstuseni. Meie keskendume rõivamüügile. Vaid üks protsent tarbijaid ostab rõivaid netist, kuid käive on juba suurem kui raamatutel või tehnikal. Prognoos on, et iga kolmas tranditsiooniline rõivapood paneb pillid kotti. Eesti teadlased on lahendanud suurima probleemi riiete online-müügil – proovikabiini.

Miks on vaja ideest enne teostamist nii palju rääkida ja sellega konkurssidel osaleda?

Konkursi mõte on selles, et kui valid õige konkursi, siis saad oma loo rääkida suurele osale õigetele inimestele. See on selge ajasääst. Minu soovitus on, et heast ideest tuleb rääkida võimalikult vara.

Milleks on vaja riskiinvestorite kapitali, kas ei võiks lihtsalt teenust müüa ja raha teenida ja rahulikult kasvada?

Innovatsiooni ilma rahata ei saa teha. See võib olla väike ja mõttetu. Odavalt loodud ja suureks kasvanud algatusi on väga vähe, Facebook näiteks. Selleks, et hea toode valmis teha, ongi investeeringuid vaja. Samuti on raha vaja rahvusvaheliseks turunduseks. Müügieelarve tuleb sama suur kui tootearenduseelarve. Mujal alustada oleks lihtsam, sest suhtevõrk oleks paigas. Toote väljatöötamise kulu oleks aga suurem kui Eestis.

Eestis on kergem raha saada kui mujal. Samuti on kasulik investoreid otsida kriisi ajal. Investor investeerib sama rahasumma meeledi suurema tootlikkusega projektidesse, innovatsioonilistesse projektidesse. Meid on rahastanud arengufond ja nõustanud nende ekspert Andrus Oks.

Fits.me lugu on väga alguses, millisena seda ideaalis näed?

Eesmärgiks on luua väärtuslik ettevõte ja see siis müüa. Esimese sammuna tuleb tekitada suur kliendibaas ja tagada mõistlikud rahavood. Klientideks saavad moemaailma olulised tegijad nagu Gap või Guess. Business to business müük võtab aega. Kuigi Fits.me tehnoloogia pakub nii müügi kasvu kui ka kulude vähenemist, saavad meie kliendid tuhandeid erinevaid tehnoloogiapakkumisi aastast. Vaja on ukse vahelt sisse saada.

Laienemine toimub vaid läbi partnersuhete aga näiteks USA turule sisenemine maksab ikkagi jämedalt üks miljon dollarit. Eestis on teoreetiliselt väga palju innovatsioone kuid nende müümise võime on nõrk. Ka riskikapitalistid eelistavad pigem tiimi, kes suudab müüa kui lihtsalt head innovaatilist ideed. Meie järgmiseks sammuks on professionaalse müügiorganisatsiooni loomine. Töötajad ei tule kindlasti Eestist, vajame inimesi, kellel juba on kontaktibaas olemas.

Mis tänaseks juba ära tehtud on?

Toote prototüüp ja teenuse kontseptsioon on valmis. Maikuus avame maailma esimese virtuaalse proovikabiini. Meie kliendiks on suur Inglise särgimüüja. Kliendina sihime neid, kelle online-poe käive internetis on enam kui miljard krooni aastas.

Mida soovitad eesti ettevõtjatele ja uutele ettevõtjatele?

Vähesed teevad olulist, hoomatavat ja suurt. Samas on Eestis on võimekaid teadlasid terve pinu. Nad vajavad partnereid nende ideid müüma. Eestis on ligipääs Euroopa Liidu rahastamisele. Probleemiks on, et puudub ligipääs mentorite võrgustikule. Ka suurtel tegijatel, niipea kui neil midagi õnnestub, pole kelleltki nõu küsida.

Traditsioonilised ettevõtted vajavad partnerit, kes seda mujal maailmas müüks. See on küll kõige kallim viis laieneda, sest annad sisuliselt osaluse ettevõttes ära. Aga sisenemine on oluliselt odavam. EAS võiks luua mentorite võrgustiku. Mujal kontaktivõrgustikku saada on eestlaste jaoks ületamatult raske. Kui on kriisiaeg, tasub minna õppima aga mitte Eestisse. EAS-il on koolitusvahetusprogrammid, kui aastaid on kogemust selja taga, siis see raputab lahti ja saad uusi kontakte.

5. mail toimub Estonia kontserdisaalis Liidrite Foorum"Värskesse vette", mille on ellukutsunud Sampo Pank ja mille kaaskorraldajaon Fastleader.com. Foorumi ettevalmistamise raames küsitleb foorumi ükskorraldajatest Endrik Randoja foorumil esinevaid eesti eksportööre.