Tema kontor asub lühikese jalutuskäigu kaugusel Londoni Harley Streeti erakliinikutest, psühhiaatritest ja ilukirurgidest.

Kummalise haiguse sümptomite hulka kuulub kuulsustega magamine ja tahtmine sellest rääkida või kuulus olemine ja soov oma truudusetust varjata.

Max Clifford ei ole tavaline mainekujundaja, pressiesindaja või avalike suhete konsultant. Pärast seda, kui tal 40 aasta eest tuli esindada tollal tundmatut bändi nimega The Beatles, on tema klientide hulka kuulunud näiteks Muhammed Ali, Marlon Brando ja O.J. Simpson.

Suurima kuulsuse on ta saavutanud tänu oma ainulaadsele ärile mahlakate armulugude vahendajana Briti tabloididele.

Räpased lood

Avalikkuse tähelepanu otsivad kliendid saavad seda. Avalikkuse tähelepanu vältida soovivaid kliente kaitstakse. Mõlemal juhul saavad tabloidid sobivalt räpase loo, ajakirjanikud oma auhinnad, Clifford aga oma tasu ? ning mis veel tähtsam, kuulsust ja kuulekaid meediakontakte oma tavapärasema avalike suhete töö tarvis.

Mingil ajal tegi see ennastpööritav skandaali, laimu, ajaleheruumi ja teleesinemiste karussell Cliffordi kuulsamaks kui mitmed tema kliendid. Talle on riputatud kaela ?avalike suhete guru? vaieldav tiitel.

Möödunud aasta kuue kuu vältel, mis järgnesid tema vahendustööle Rebecca Loosi seikluste müümisel (too väitis, et magas Inglise jalgpallimeeskonna abielus kapteni David Beckhamiga), mainiti Cliffordi nime 472 Briti ajaleheartiklis. Pole paha, kui arvestada, et Loosi mainiti 1577 artiklis.

Oma väikses New Bond Streetil asuvas kontoris istuv Clifford kannab valget särki, mis on samas toonis mehe juustega. Tal on rääkida rohkem kui vaid mõni lugu. Kuid rääkida ei taha ta sellest, kuidas ta viimati ajalehepealkirjadesse sattus: ta pidi maksma laimu eest kahjutasu endisele konservatiivsele parlamendiliikmele Neil Hamiltonile ja tolle abikaasale.

?Tegemist on kaheteistkümnenda kohtuvaidlusega, millesse ma viimase 10?15 aasta vältel olen sattunud, ja see on esimene, mille kaotasin,? ütleb ta. ?Ma ei olnud selle üle õnnelik, kuid Arsenali kaotus Manchester Unitedile oli mulle vist suurem löök. Ja ausalt öeldes annetasin möödunud aastal kõvasti rohkem raha lastehaiglatele, kui ma nüüd kahjutasuks maksin.?

Cliffordi avalik profiil võrreldes tema klientidega ei ole ainus põhjus, miks ta on meediaadvokaatide saagiks. Mida enam ta teleriekraanil esineb, seda suurem on tõenäosus, et ta ütleb midagi, mida loetakse laimuks. Isegi siis, kui ta ei esinda ühtegi klienti ega parselda mõnda lugu, nagu Hamiltonide puhulgi.

?Sa pead vaatama ja küsima, millised on meedia ja teleintervjuude andmise eelised minu jaoks,? ütleb ta. ?Sellest on aastate vältel olnud väga palju kasu mulle ja mu ärile, kuna see on hea võimalus end reklaamida.?

?Ma ei saa öelda, et see muudaks oluliselt mu elu, kuna see ei muuda,? ütleb ta, kuigi lisab veidi hiljem: ?Aga kui sa selle kirja paned, siis, jumal hoidku, näita Hamiltone puudutavat osa oma juristidele, et sinna midagi laimavat ei satuks.?

Clifford ei pööra tähelepanu kohtuasjale järgnenud meediaadvokaatide soovitustele, et pressiesindajad ja avalike suhete korraldajad peaksid võtma tarvitusele ettevaatusabinõusid, näiteks sõlmima klientidega juriidiliste kulude katmise lepinguid.

?Tõenäoliselt üle poole minu tehingutest sõlmitakse käepigistusega, lepinguid ei ole kunagi olnud,? ütleb ta. ?Kõik maailma advokaadid on mulle alati öelnud, et olen hull, see on meeletu, sa kahetsed seda, sa vajad meid, me vajame 40-leheküljelist lepingut, mille eest sa meile varanduse maksaksid.?

Juriidilise paberimäärimise puudumine räägib palju Cliffordi äristiilist. Kuna kõik tema kokkulepped ja lugude arhiiv on talletatud tema pähe, ei ole ime, et keegi pole suutnud tema mudelit kopeerida. See selgitab ka, miks ta ei ole laiendanud oma firmat mõõtmeteni, mis vastaksid tema avalikule persoonile.

Tabloidide toitja

?Omal moel on see mulle praeguseni hobi,? ütleb ta oma 37-aastase firma Max Clifford Associates kohta, mille palgal on vaid kuus avalike suhete konsultanti, mis ei otsi uusi kliente ega oma seetõttu ka võrgulehekülge. ?Laienemise korral võtaks administreerimine kogu mu energia.?

Cliffordi kriitikud väidavad, et tema avalike suhete töö on vaid jätk tema tabloidide toitmistegevusele, mis teeb temast pressiagendi ja vabakutselise ajakirjaniku ristsugutise. Pärast läinudkuist Briti pressiauhindade jagamist, kus News of the World võitis oma Rebecca Loosi loo eest aasta pommuudise auhinna, olevat üks meediajuht pillanud, et see au pidanuks minema Cliffordile.

Üks tuntud avalike suhete ala juhtivtöötaja ütleb: ?Asjaolu, et Cliffordist on saanud avalike suhete alal kõnemees, teeb sellele valdkonnale tohutu karuteene. See devalveerib ja madaldab suhtekorraldajate tööd.?

Teistmoodi suhtekorraldus

Clifford ennast sellisel kriitikal häirida ei lase. Tunnustuse puudumine suhtekorraldusäri poolt täiendab tema mässajamainet. ?Räägin asjadest, nagu need on,? ütleb ta kokkulepete kohta lehetoimetajatega, mida ta avalikult tunnistab, kuid mida paljud avalike suhete ala ühingud ja asjatundjad ründavad. ?Tavaliselt kasutavad nad mind näitena suhtekorraldusäri kõige halvematest külgedest, ja räägivad, et mida iganes sa teed, ei tohi sa olla selline nagu Max Clifford,? möönab ta. ?Loodan, et nad ei ole sellised nagu mina, sest vastasel korral oleks mul keerulisem toime tulla.?

Ta väidab ka, et armulugude äri ja suurte esikaaneuudiste vahendamisest saadav tulu moodustab vaid viis protsenti tema käibest.

Selle asemel rõhutab ta mudaloopimise turunduslikku väärtust ja seda, kuidas see tugevdab tema avalike suhete alast tegevust ning tema ainulaadset rolli tabloidajakirjanduse uksehoidjatena neile, kes soovivad lugu müüa või maha matta: ?See paneb su keset meedialava. Suurte lugude tegelik mõju seisneb selles, et viimase viie aasta vältel on mu juurde tulnud rohkem inimesi, et ma neid suurte lugude eest kaitseksin.?

Kuid kas otsus kedagi kaitsta ei nõua subjektiivset hinnangut kaitstava ja tema üleastumise kohta? Ja kuidas on otsusega kedagi paljastada?

?Vaata, kui sa oled poliitik, kes peab meile loengut perekondlike väärtuste kohta, paljastan ma su,? ütleb Clifford teravalt. ?Kui sa ei ole, ja sa lihtsalt vallatled kellegagi, kuid teed oma parima, ma sind ei paljasta. Nii et kohtlen neid sellisena, nagu neid näen. Seega olen omaenda kohtumõistja, kõik inimesed on. Olen rahul sellega, mida olen selles vallas avalikkuse ette toonud.?

Rääkides oma kuulsatest püüetest viimase konservatiivide valitsuse luukerede leidmiseks, ütleb Clifford, et teda motiveeris ?selle nägemine, kuidas nad hävitavad Briti haiglasüsteemi?.

Mõned tema fännid kujutavad teda sotsiaalse õigluse ristisõdalase ja kõrvaletõrjutute kaitsjana. ?Ta peab oma missiooniks korrumpeerunud poliitikute paljastamist,? ütleb British Journalism Review toimetaja ja The People?i ekstoimetaja Bill Hagerty. ?Maxi vaatenurk on, et kui skandaali üks osapooli tahab rääkida, siis miks ei peaks talle sõna antama? Kui teda olemas ei oleks, tuleks ta vist välja mõelda.?

Selle arvamuse järgi ei olegi Cliffordi armulooäri ja tema filantroopilise tegevuse vahel eriti järsku kontrasti.

?Maailmas on kohutavalt palju ajakirjanikke. Kui nad tegelikult teaksid, millised on mu eesmärgid, ei oleks sugugi nii lihtne saavutada seda, mida olen teinud,? ütleb ta. ?Kui inimesed arvaksid, et olen kena, ei pandaks mind tähelegi. Seega, mingil määral ma ei taha, et sa selliseid asju kirjutaksid.?

Loomulikult ei ole tal vaja muretseda. Inimesed peavad seda tõenäoliselt mainekujundustrikiks.

Clifford toob iga nädal mõne skandaali välja

?? 1943. aastal sündinud Max Clifford jättis viieteistaastaselt kooli pooleli. Esimeselt töökohalt kaubamajast lasti ta lahti, kuna käitus klientidega jämedalt. Seejärel sattus tööle kohalikku ajalehte. Paar aastat hiljem läks ta tööle plaadifirma EMI avalike suhete osakonda, kus tegi koostööd lisaks Beatlesile ka näiteks Bee Geesi ja Cliff Richardiga. 25-aastaselt lõi ta oma firma. Ise väidab, et on viimase paari aastakümne jooksul toonud välja rohkem suuri esikaanelugusid kui ükski ajakirjanik. Max Clifford Associatesi 2003. aasta käive oli 1,75 miljonit naela (umbes 40 miljonit krooni).

?? Cliffordi näpud on olnud mängus paljudes viimase aja suuremates Briti skandaalides, nagu näiteks vangimõistetud kirjanikust konservatiivse poliitiku lord Jeffrey Archeri kohtuasi või Cherie Blairi sidemed Austraaliast pärit suliga. Lisaks Rebecca Loosile esindas ta ka Inglise jalgpalliliidu kunagist sekretäri Faria Alami, kelle eraelulised paljastused viisid liidu tegevjuhi Mark Paliosi tagasiastumiseni ja põhjustasid peavalu Inglise koondise peatreenerile Sven-Göran Erikssonile. Clifford esindab ka näiteks jalgpalliklubi Leedsi United ja Briti populistlikku sõltumatuse parteid (UKIP).