Mees, kes ostis lennufirma vaid 25 sendi eest. Nüüd teenindab see 55 miljonit reisijat aastas

 (58)
AirAsia juht Tony Fernandes (paremal) ja naisteriietes Briti ärimagnaat Richard Branson. Viimane kaotas Fernandesele kihlveo.
AirAsia juht Tony Fernandes (paremal) ja naisteriietes Briti ärimagnaat Richard Branson. Viimane kaotas Fernandesele kihlveo. Foto: Scanpix, AP

2001. aastal allkirjastas Tony Fernandes lepingu, millega ostis läbikukkunud lennufirma umbes 25 sendi eest. Kolm päeva hiljem toimus 9/11 ning reisijate numbrid kukkusid 2,7% ning taastumine võttis aastaid. Vaatamata ebaõnnestunud ajastusele sai AirAsiast kiiresti väga edukas odavlennufirma, vahendab Maailma Majandusfoorumi (WEF) veeb.

Fernandes rääkis WEFi Facebooki ülekandes, kuidas AirAsial õnnestus tänu internetile meeletult kasvada: esimese aasta 200 000 reisijalt jõuti eelmise aasta kokkuvõttes 55 miljoni reisijani.

„Me oleme üks Neljanda Tööstusrevolutsiooni lastest,“ kinnitas ta. Fernandese sõnul ei ostnud keegi Kagu-Aasias lennupileteid internetis. Lennufirma kleepis enda veebiaadressi kirje kõikidele lennukitele ja Fernandese kinnitusel olid nad esimene lennufirma, mis enda turundamiseks ja tutvustamiseks sotsiaalmeediat kasutama hakkas.

„Nüüd oleme sotsiaalmeedias neljas suurem lennufirma, meil on erinevates vormides 40 miljonit jälgijat, rääkis ta.

Fernandes tõdes, et digitaalajastu kasvuvõimalused on hämmastavad. „Muutus on olnud meie jaoks uskumatu. See on fantastiline. Oleme muutnud inimeste elusid ja loonud palju töökohti,“ lausus ta.

Suurim väljakutse, millega lennufirmad täna peavad silmitsi seisma on Fernandese hinnangul valitsuste protektsionism. Lennufirmad ei saa tegutseda nagu teised normaalsed globaalsed ärid, sest välisinvesteeringutele on kehtestatud piiravad reeglid.

Seotud lood:

„Malaysia lennujaamale kuulub lennujaam Türgis, Heathrow kuulub hispaanlastele, aga meie ei tohi omada 100% lennufirmadest,“ rääkis ta, lisades, et valitsused ei ole siiani aru saanud, et lennufirmad on majanduse arendajad. „Kui me saaksime kapitali sektorisse efektiivsemalt suunata, saaksime palju rohkem kasvada,“ kinnitas Fernandes.

21.sajandi juhtimine
Fernandes kirjeldab enda juhtimisstiili kui mitteformaalset. AirAsia sotsiaalmeedia jälgijad näevad teda kontoris töötajatega juttu ajamas ning enda sõnul veedab ta poole ajast juhtidega äriajamist arutades.

Töötajate motiveerimisel on Fernandese sõnul kriitilise tähtsusega läbipaistvus- see annab töötajatele võimaluse näha ja aru saada, millega ettevõtte juht tegeleb. Samuti on ettevõtte moraali kujundamisel oluline töötajate karjääri toetamine ja nende unistuste jagamine.

„Me premeerime töötajaid, aga seda mitte ainult rahaliselt, sest seda oskavad kõik teha, vaid aidates neiL oma karjääri arendada ja oma unistusi täita,“ rääkis ta ning tõi näiteks kulleripoisi, kes nüüd on piloot.

Neli nõuannet alustavale ettevõtjale
Fernandeselt küsiti nõuannet neile noortele, kes plaanivad oma ettevõtet asutada. Aasia ühe suurema eduloo omanik tõi välja neli võtmetegurit, mida uue äri alustamisel silmas pidada:

  • 1.Vali toode, mida inimestel vaja on.
  • 2. Koosta turunduseelarve. Inimestel on tarvis su tootest teada. Paljudel inimestel on suured ideed, kuid keegi ei kuule neis kunagi. Ümberringi on nii palju müra, et inimeste tähelepanu on raske võita.
  • 3. Ümbritse end suurepäraste inimestega, kes su nõrkusi kompenseerivad. Ta tõi enda näite, kus partner tundis temast oluliselt paremini ettevõtte rahandust. Fernandes omakorda oli tugev turunduses ja põhitegevustes.
  • 4. Kirg on väga tähtis, „Tee seda, millesse sa usud ja mida armastad ning see annab sulle jõudu edasi liikuda," rääkis Fernandes.