EMSA liider Jüri Lember ütles BNS-le, et kujunenud olukorras ei suuda Eesti laevaomanikud enam Soome ja Rootsi laevadega konkureerida, kuna Põhjamaad teevad oma laevaomanikele suuri maksusoodustusi ja eraldavad subsiidiume.

Näiteks Rootsis kompenseeritakse alates 1. oktoobrist laevaomanikule täielikult Rootsis elavate meremeeste pealt makstud sotsiaalmaks. Järgmisel aastal kavatseb Rootsi valitsus kulutada laevafirmade subsideerimiseks 1,3 miljardit Rootsi krooni, rääkis ta.

“Juhul, kui laev on Rootsi lipu all ja meremehe alaliseks elukohaks ei ole Rootsi, siis on sotsiaalmaksu tagasimakse vaid 15 protsenti väiksem,” märkis Lember. “Pole välistatud, et nüüd hakkavad Eesti laevad minema Rootsi lipu alla,” ütles ta.

Tänavu on Eesti lipu alt lahkunud mugavuslipu riikidesse 18 laeva ehk üle veerandi kogu kaubalaevastikust. EMSA hinnangul on riik sellega kaotanud mitmesuguste maksude ja lõivude näol umbes 125 miljonit krooni aastas.

Probleemiks on kujunenud meremeeste tööpuudus, EMSA andmetel on välislaevades üle kolme tuhande väljaõppinud Eesti meremehe. Ülemaailmses praktikas tuntud reegli kohaselt tagab üks meremees laeval 2,8 inimese tõõhõive kaldal.

Lemberi sõnul on Eesti valitsus järjekindlalt keeldunud maksusoodustuste tegemisest laevaomanikele ning ei ole järginud ka tänavu vastu võetud laevanduspoliitika dokumenti, mis näeb ette mitmeid meetmeid laevafirmade toetuseks. “Teede- ja sideministeerium mõistab meie muret, aga kahjuks on nende hääl liiga nõrk ja ilmselt ollakse siin rahandusministeeriumiga erinevatel positsioonidel,” märkis ta.

EMSA ja Laevaomanike Liit taotlevad meremeeste sotsiaalmaksu alandamist ka põhjusel, et meremehel ei ole võimalik merel olles tarbida kõiki sotsiaalhüvesid, näiteks haigekassa teenuseid. Arstiabi võõrsil katab tema tööandja makstes seega ravikulusid kahekordselt.