EMSA liider Jüri Lember ütles BNS-le, et kujunenud olukorras ei suuda Eesti laevaomanikud enam Soome ja Rootsi laevadega konkureerida, kuna Pőhjamaad teevad oma laevaomanikele suuri maksusoodustusi ja eraldavad subsiidiume.

Näiteks Rootsis kompenseeritakse alates 1. oktoobrist laevaomanikule täielikult Rootsis elavate meremeeste pealt makstud sotsiaalmaks. Järgmisel aastal kavatseb Rootsi valitsus kulutada laevafirmade subsideerimiseks 1,3 miljardit Rootsi krooni, rääkis ta.

"Juhul, kui laev on Rootsi lipu all ja meremehe alaliseks elukohaks ei ole Rootsi, siis on sotsiaalmaksu tagasimakse vaid 15 protsenti väiksem," märkis Lember. "Pole välistatud, et nüüd hakkavad Eesti laevad minema Rootsi lipu alla," ütles ta.

Tänavu on Eesti lipu alt lahkunud mugavuslipu riikidesse 18 laeva ehk üle veerandi kogu kaubalaevastikust. EMSA hinnangul on riik sellega kaotanud mitmesuguste maksude ja lőivude näol umbes 125 miljonit krooni aastas.

Probleemiks on kujunenud meremeeste tööpuudus, EMSA andmetel on välislaevades üle kolme tuhande väljaőppinud Eesti meremehe. Ülemaailmses praktikas tuntud reegli kohaselt tagab üks meremees laeval 2,8 inimese tőőhőive kaldal.