Euroopa Komisjon tegi täna ametlikult teatavaks otsuse, mille kohaselt on riik andnud Estonian Airile ebaseadusliku riigiabi.

Majandus- ja taristuminister Kristen Michal rääkis, et komisjon andis otsusest teada täna kella 16 ajal. Otsuse sisu on lühidalt see, et aastatel 2010-2014 tehtud riigiabi paigutus on vastuolus reeglitega ja need moonutavad turgu. Seega peab Estonian Air maksma riigile tagasi 85 miljonit eurot ja samuti ei tohi riik enam lennufirmasse makseid. Lennufirmal seda raha aga pole.

"Selles olukorras on üsna ilmne ja selge, et ettevõte peab tegevuse lõpetama," rääkis Michal ministeeriumi positisooni kommenteerides.


Seda, kas otsus edasi kaevata, Michali sõnul veel kaalutakse. "Siiski tuleb meeles pidada, et ka kohtuvaidlus ei parandaks Estonian Airi olukorda," lisas Michal.

Samuti ei tuleks kohtuvaidlused kasuks lennufirma usaldusväärsusele.

Michali sõnul on Eesti uue ettevõtte juba asutanud ja esimene lend läheb juba homme hommikul. Oma plaane tutvustab uus firma täna kell 19 algaval pressikonverentsil.

Ministri sõnul on loodud Estonian Airi lehele eraldi veebisait, kus saab juba ostetud piletitega edasi opereerida. Samuti võetakse reisijatega ka mingil kujul ühendust.

"Samuti palun inimestelt ka ette vabandust, et Estonian Air peab oma tegevuse lõpetama," rääkis Michal ja lisas pärast küsimustele vastates, et tema ametiaja jooksul on minister pigem arvanud, et otsus tuleb negatiivne.

Rääkides piletite hüvitamisest, siis Michali sõnutsi on hetkel umbes 20 000 piletit vaja hüvitada ja seda summas umbes viis miljoni eurot, millest lõviosa maksab valitsus kinni.

Lennufirma Estonian Air juht Jan Palmer lisas, et firma on selle otsuse "ootuses" elanud ligi kaks ja pool aastat. "Pole nii kerge juhatada firmat, kus on selline risk pea kohal koguaeg," rääkis Palmer.

Palmeri sõnul ei nõustu nad otsusega ja EA juht leidis, et firma oleks pidanud saama jätkata ja oma tulevasi plaane ellu viia. Palmer tänas kõiki reisijaid ja toetajaid ning ka firma töötajaid.

Palmer ütles küsimustele vastates, et praegu on lennufirmast võimalik raha välja võtta umbes 5-10 miljonit eurot.

Ministeeriumi transpordi asekantsler Ahti Kuningas rääkis veel, et Jan Palmer on tegelikult teinud väga head tööd ja parandanud viimaste aastate jooksul lennufirma positsiooni. Kuninga sõnul on firmal ka hetkel veel umbes 10 miljoni euro eest võlausaldajate ees kohustusi.

Pärast põhjalikku uurimist jõudis Euroopa Komisjon järeldusele, et Eesti abimeetmed riiklikule lennuettevõtjale Estonian Air andsid äriühingule põhjendamatu eelise konkurentide ees, mis on vastuolus ELi riigiabieeskirjadega, teatas komisjon pressiteates.

Seetõttu peab Estonian Air tagastama juba saadud riigiabi, mis komisjonile teadaolevalt ulatub ligikaudu 85 miljoni euroni (pluss intressid), samuti ei saa ettevõtjale anda täiendavat 40 miljonit eurot ümberkorraldusabi. Estonian Air on jäänud pidevalt kahjumisse juba alates 2006. aastast. Komisjoni uurimine näitas, et abimeetmeid ei ole võimalik ELi riigiabieeskirjade alusel heaks kiita, sest need hõlmasid korduvat riigi toetust, mis ei aidanud kaasa äriühingu elujõulisuse taastamisele ega piiranud abiga kaasnenud konkurentsimoonutusi.

Estonian Airi juhatus otsustas 8. novembrist lõpetada oma äritegevuse tulenevalt Euroopa Komisjoni otsusest, mille kohaselt on Estonian Airile antud ühisturuga kokkusobimatut riigiabi, mis tuleb tagastada.