Michal tahab transpordifirmasid ühendades luua ettevõtte, mille väärtus ületab miljard eurot

 (48)
Kristen Michal
Kristen MichalFoto: Madis Veltman

Majandus-ja kommunikatsiooniministeeriumil on kavas liita riigile kuuluvad transpordifirmad üheks suureks valdusettevõtteks, mille varade maht jääb suurusjärku 1,2 miljardit eurot.

„Selle eesmärk on maksumaksjale kuuluvate ettevõtete parem juhtimine, tõhus sisekontroll ning transiidisektori ärilise ja finatsvõimekuse tõus,” selgitas majandus- ja kommunikatsiooniminister Kristen Michal Ärilehele.

Sellesse väärtusahelasse kuuluks Tallinna Sadam, raudtee ettevõtted (Eesti Raudtee ja EVR Cargo), Saarte Liinid, Eesti Loots ning Tallinna Lennujaam. Ühe kontserni põhimõte annab Michali kinnitusel maksumaksjale täiendavat tulu oma varade paremast juhtimisest ning töötajatele võimaluse suuremas valdkonnas areneda.

Kuna suuremahuline analüüs ning asjatundjate töörühmad tegid valdusettevõtte analüüsi kallal pikemalt tööd kui ministeerium esialgu plaanis, siis valdusettevõtte plaane soovitakse valitsuspartneritele tutvustada lähinädalatel. „Seejärel, kui valitsuskabineti ajakava võimaldab eelarvevaidluste kõrvalt, pakume selle ka sinna arutlusele vastavalt tagasisidele,” lisas Michal.

Riigifirmade arvu vähenemine

Eelmisel nädalal ütles rahandusminister Sven Sester, et erinevate tegevuste tulemusel peaks riigifirmade arv vähenema 36 firmalt 20 firmale. „Rahandusministri hoiak, et vaatame julgemalt erastamist on sümpaatne ja tunnustust vääriv, me oleme siin kahtlemata samas paadis,” kinnitas Michal.

Seotud lood:

Kas ettevõtteid jääb täpselt 20 või 22 on Michali sõnul siiski veel vara kinnitada, kuid ettevõtted, mida lisaks eelpool mainitutele võivad MKMi haldusalas muudatused ees oodata on AS-i Eesti Teed, Omnivat ning Teede Tehnokeskus, viimase puhul siis osaliselt peale teatud funktsioonide üleviimist Metroserti.

„Ehk on võimalusi veel pärast valdusettevõtte loomist. Tulevikus peaks ka näiteks lennundusvaldkonnas kaasama ettevõtetesse erakapitali, et ettevõtted saaks suuremaks kasvada või uut kompetentsi lisada,” märkis Michal.

Täiendavate analüüside vajalikkus

Millised täpsemad riigifirmade erastamisvõimalused on, saab Michali sõnul detailsemalt siis kirjeldada, kui eelpool mainitud analüüsid tehtud. „Kaalume kindlasti kõike võimalusi, vähemusosaluste müügist ja strateegiliste partnerite kapitali kaasamisest kuni börsile viimiseni,” selgitas ta.

Praegu on nii rahandus- kui ka majandus- ja kommunikatsiooniministeerium asunud erastamisanalüüse tegema. Eeldatavalt saab suvel arutada konkreetsemaid võimalusi erastamisnimekirja osas.