Ostjatele e-ostude tegemisel kindlustunde tagamiseks annab Eesti E-kaubanduse Liit kriteeriumitele vastavatele e-poodidele välja „Turvalise ostukoha“ usaldusmärgist. Liidu tegevjuhi Tõnu Vääti sõnul on e-ostlemine kasvav trend, praegu vaat et üldse ainuke ostlemise viis, mis omakorda toob turule uusi veebipoode. „Mitte kõik neist ei pruugi oma tegevuses lähtuda sajaprotsendiliselt kehtivast seadusandlusest ega arvestada ostjate kõikide õigustega. See ei pruugi olla pahatahtlik, vaid tuleneda teadmatusest. Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti töö tulemusena tuvastasime eelmise aasta suvel 500 e-poodi, millest umbes pooltes eirati e-poodidele kehtestatud reegleid. Vaid 2 protsenti e-poodidest, kes on taotlenud „Turvalise ostukoha“ usaldusmärgist, on saanud selle n-ö puhtalt, ilma et e-poes oleks olnud vaja teha muudatusi,“ lisas Väät.

Osaliselt kontrollivad e-poe turvalisust ka pangad ja makselahenduste pakkujad: kas e-pood rakendab GDPR-i ehk isikuandmete kaitse seadust, kas domeenil on turvasertifikaadid ja kas makselahendused on turvalised? Kuid neile reeglitele lisandub suur hulk seadusi, mis on olulised just ostjale, mitte poodnikule. „Nii mõnigi suurem pank on soovitanud e-kaupmehel kõigepealt taotleda „Turvalise ostukoha“ usaldusmärgist ja pöörduda koostööks panga poole tagasi alles pärast märgise saamist. Selline tagasiside on tunnustus „Turvalise ostukoha“ usaldusmärgisele.“

Märgis annab ostjale kindlustunde

„Turvalise ostukoha“ usaldusmärgise saamiseks peab e-pood lisaks pankade nõuetele vastama nii Euroopa Liidu, Eesti Vabariigi kui ka Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti seadustele, mis reguleerivad ostuga seotud lepingu-, garantii-, tagastamis-, taganemis-, müügi- ja transporditingimusi. Märgist kandvate e-kauplejate puhul ei pea ostja muretsema, kas kaupmees aktsepteerib 14-päevast tagastamisõigust, kannab kauba tagastamisel kogu raha tagasi ning kuvab ostu tehes kõiki vajalikke linke ja blankette. „Lisaks võib olla kindel, et „Turvalise ostukoha“ usaldusmärgisega ettevõtted ei ole Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti mustas nimekirjas. Ja kui usaldusmärgise kandja satub musta nimekirja, on olenevalt rikkumise raskusest õigus märgis eemaldada. Teeme siinkohal tihedalt koostööd Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametiga,“ kinnitab liidu tegevjuht. „Kooskõlastame Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametiga, et märgise taotlejad ei oleks mustas nimekirjas. Juhul kui aasta jooksul laekub tarbijatelt meile või ametile enam kui kaks lahendamata probleemi või seaduserikkumist, võetakse e-poelt õigus usaldusmärgist kanda.“

Eesti ühe suurima e-poe hansapost.ee juhi Taavi Rajuri hinnangul on „Turvalise ostukoha“ märgise omamine kahtlemata oluline nii tarbijale kui ka e-poele. „Märgise taotlemisel ja selle saamisel võime kindlad olla, et meie e-pood täidab kõiki turvalisuse nõuded ning vastab e-kauplemisele kehtestatud seadustele. Teisest küljest annab see turvatunde ostjale, kes saab olla kindel, et meie e-poest tellides on kõik tema õigused alati kaitstud,“ lisab ta.

Kontrolli märgi õigsust!

„Turvalise ostukoha“ usaldusmärgise saanud e-poed on kohustatud kuvama märgise logo e-poe esilehel, kus see on ostjatele lihtsasti leitav. Logo peab olema lingitud Eesti E-kaubanduse Liidu lehele, kust ostja saab kontrollida, kas e-pood on kantud usaldusmärgise kandjate nimekirja ja omab õigust märgise kandmiseks. Kahjuks tuleb viimasel ajal üha sagedamini ette olukordi, kus ebaausad e-kauplejad on usaldusmärgist kopeerinud, mistõttu tasub veenduda, et „Turvalise ostukoha“ usaldusmärgis sisaldab sõnu „Eesti E-kaubanduse Liit“, on lingitud liidu lehele ja e-pood on kantud märgisekandjate nimekirja.

Märgist saavad taotleda Eesti E-kaubanduse Liitu kuuluvad veebipoed, mis on tegutsenud vähemalt ühe aasta. Usaldusmärgist kannab Eestis praegu pea 120 e-poodi, mis vastavad seatud tingimustele. Millised Eesti e-poed „Turvalise ostukoha“ usaldusmärgist kannavad, vaata Eesti E-Kaubanduse Liidu kodulehelt.

Turvalist e-ostlemist!

Jaga
Kommentaarid